Inlägg från: Anonym (Process) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Process)

Det känns som mattan rycks undan igen…

Anonym (ts) skrev 2024-05-09 07:24:30 följande:
    Hmm. Jag tror du skriver detta i all välmening men jag har inte levt i en skyddad verkstad hela livet. Och mitt äldsta barn är 16 år så det är en lång period jag satt mycket på paus. Jag vet att det handlar om prioriteringar och jag vet att jag prioriterar rätt när jag sätter barnen först. Men jag är rädd att bli bitter på gamla dagar när jag tänker på alla möjligheter som jag fått avstå. 
    Jag tycker det låter som att du sätter oerhörda krav på dig själv, där du ständigt tänker att sätta barnen först, att medarbetarna ska få närvaro och empati, och att du inte ska bli bitter på gamla dar? 

Det är ju "vanlig FOMO", dvs rädsla att missa. Och det är ju en känsla som kan vara oerhört hindrande. Och den botas knappast av att hålla dörren öppen till allt som man spontant vill, utan man behöver faktiskt välja, dvs prioritera. 

Det kanske måste kännas lite när ens barn inte mår bra och nån enstaka gråt på jobbet när barnen är i fara är att vara människa. Precis som alla andra så har chefen naturligtvis också saker som kan bli för mycket.

Jag tycker det låter som att du kanske inte bör göra samma val denna gång, att du tar en paus ifrån jobb, utan att du kanske behöver sikta på att få ihop livspusslet på ett sätt där du inte upplever "paus" utan där du snarare tar lite paus varje dag för att orka.
  • Anonym (Process)
    Anonym (ts) skrev 2024-05-09 09:06:26 följande:
    Tack! Det är klokt. Du har rätt i att jag har höga krav på
    mig och jag är dålig på att ta hjälp. Jag inser att jag måste bli bättre på det om jag ska kunna ha kvar min position. Jag har jättefina kollegor i organisationen som jag vet kan kliva in och backa upp vid behov. Jag hamnade själv där jag är nu för att jag klev in för en sjukskriven kollega. Men jag är vansinnigt hårt drillad, från barnsben, i att reda mig själv.  
    Naturligtvis finns det anledningar till att du är som du är. Men jag tänker också att livet faktiskt gör att du behöver sätta upp gränser för hur "bra" saker kan bli. 

Medarbetare behöver inte alltid att du är fullständigt empatisk och i stunden. De behöver att det är ett tillräckligt bra möte och en tillräcklig bra. 

Jag menar inte att du ska strunta i att försöka göra bra möten, att vara en bra chef och att också fokusera på familjen. Jag menar att att för att hantera allt det du faktiskt gör, kan du inte samtidigt också kräva av dig själv att förebygga bitterhet, eller att inte få känna besvikelse över att livet ständigt envisas med att presentera nya utmaningar.

Du kanske har hamnat i en situation i livet där du faktiskt inte behöver stå tillbaka, men heller inte har råd att lassa på massor av extra krav, utan faktiskt behöver ta lite utrymme emellan allt det där som andra behöver till att andas. 

Kanske prata med din chef om att ta NÅGON semesterdag för att faktiskt få lite utrymme.
Svar på tråden Det känns som mattan rycks undan igen…