Det känns som mattan rycks undan igen…
Anonym (ts) skrev 2024-05-09 07:24:30 följande:
Hmm. Jag tror du skriver detta i all välmening men jag har inte levt i en skyddad verkstad hela livet. Och mitt äldsta barn är 16 år så det är en lång period jag satt mycket på paus. Jag vet att det handlar om prioriteringar och jag vet att jag prioriterar rätt när jag sätter barnen först. Men jag är rädd att bli bitter på gamla dagar när jag tänker på alla möjligheter som jag fått avstå. Det är ju "vanlig FOMO", dvs rädsla att missa. Och det är ju en känsla som kan vara oerhört hindrande. Och den botas knappast av att hålla dörren öppen till allt som man spontant vill, utan man behöver faktiskt välja, dvs prioritera.
Det kanske måste kännas lite när ens barn inte mår bra och nån enstaka gråt på jobbet när barnen är i fara är att vara människa. Precis som alla andra så har chefen naturligtvis också saker som kan bli för mycket.
Jag tycker det låter som att du kanske inte bör göra samma val denna gång, att du tar en paus ifrån jobb, utan att du kanske behöver sikta på att få ihop livspusslet på ett sätt där du inte upplever "paus" utan där du snarare tar lite paus varje dag för att orka.