• Anonym (Ögat)

Fråga om linser

Hej! Jag undrar om någon vet om man kan ha linser om man är astigmatisk, översynt och samtidigt har ålderssynthet? Eller kan man då skaffa linser för översynthet och astigmatism samt läsglasögon eller hur gör man? 

Är så less på att putsa glasögon!

• Svar på tråden Fråga om linser
  • EnAnonumius

Det finns progressiva linser.

Och alla linser kan man få justerade så att det passar astigmatism med.

Så det är bara att beställa tid hos din optiker så kan hen hjälpa dig med att få fram rätt sorts linser för din typ av synfel..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Ja, det kan man. Har själv astigmatism på eka ögat och linser. 

• Anonym (Ögat)

Tack! Då ska jag boka tid redan imorgon. 

Ha en fin långhelg!

• Anonym (Läskigt?)

Hur läskigt är det att sätta in linser egentligen? Är infektioner vanligt eller väldigt ovanligt?

Jag vet inte om jag ens kan ha linser då jag har vanligt åldersynsproblem och astigmatisn och använder progressiva. Min optiker påstår att man inte brukar se lika bra med linser. Men det vore skönt att slippa obekväma glasögon.

Jag ser ofta snett och vint på höger öga med alla jäkla glasögon pga astigmatism och optikerna verkar aldrig få till det riktigt bra trots att jag har haft flera olika och ingen har varit budgetvariant utan tvärtom både dyraste glasen och erfarna optiker. Läste att linser kan korrigera astigmatism bättre. Stämmer det?

Menar inte att kapa din tråd ts utan förhoppningsvis får du bra råd också.

• EpicF
    Anonym (Läskigt?) skrev 2024-05-10 20:03:41 följande:

Hur läskigt är det att sätta in linser egentligen? Är infektioner vanligt eller väldigt ovanligt?

Jag vet inte om jag ens kan ha linser då jag har vanligt åldersynsproblem och astigmatisn och använder progressiva. Min optiker påstår att man inte brukar se lika bra med linser. Men det vore skönt att slippa obekväma glasögon.

Jag ser ofta snett och vint på höger öga med alla jäkla glasögon pga astigmatism och optikerna verkar aldrig få till det riktigt bra trots att jag har haft flera olika och ingen har varit budgetvariant utan tvärtom både dyraste glasen och erfarna optiker. Läste att linser kan korrigera astigmatism bättre. Stämmer det?

Menar inte att kapa din tråd ts utan förhoppningsvis får du bra råd också.

Generellt så är ögoninfektioner/ögonkatarr ovanligt för vuxna. Drabbar mest småbarn och äldre. 

Jag har haft linser i 15 år och fått ögonkatarr en gång, vilket var iår och pga en förkylning. Smittade mig själv helt enkelt, så berodde inte på linserna. 
Svar på tråden Fråga om linser