Inlägg från: Anonym (Flärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flärare)

Får en förskollärare klä sig i svart?

Jag har arbetat i förskolor i nästan 20 år. Är nu närmare 50 och märker att föräldrars krav ökar.
    Igår ville en mamma till ett barn prata enskilt med mig. Hon upplevde det konstigt att jag ofta klär mig svart och att det inte uppskattades av henne och hennes man. 
    Det stämmer att jag ofta har svarta bekväma kläder. Dels för att jag arbetar med mycket skapande material med barnen och ofta har barn nära under måltider då det spills mat och dryck. Jag tycker själv att det känns bäst att ha tåliga kläder och JAG tycker att svart är en tålig färg. Försökte förklara men det gick inte fram. Hon skulle prata med min chef. Det får hon gärna göra, mina arbetskläder betalar jag själv. 
    Undrar ändå... Bedömer ni era barns pedagoger så hårt?

• Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?
  • Anonym (Flärare)

En vanlig arbetsdag kan jag klä mig i svarta eller blå jeans/stretchbyxor och en långärmad eller kortärmad svart top. Kofta till det. Ofta ett "roligt" halsband eller brosch som man kan ha som samtalsämne med barn som behöver lite avledning. Fräscha kläder.

• Anonym (Flärare)
    Hellishen skrev 2024-05-09 12:44:50 följande:

Man hoppas ju att detta är en påhittad fråga. Helt sinnessjuka föräldrar annars! Hoppas verkligen din chef ryter ifrån och ber dem sluta trakassera personalen 🤯

Man kunde ju hoppas men det är den inte.
  • Anonym (Flärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-09 12:45:29 följande:

Helt sanslöst! Det har inte föräldrarna med att göra!  Är nyfiken: Vad hade hon mot färgen svart? Trodde hon att barnen blir deprimerade av det, eller tror hon att det tyder på att du skulle vara satanist eller liknande? 

Hon tyckte inte att det passade att vara klädd i svart när
    man är med små barn. Hon kände någon som själv arbetar på förskola (givetvis gör alltid denna sortens klagande föräldrar det) och denna person tyckte att det var helt fel av mig. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (OMG!) skrev 2024-05-09 12:47:41 följande:

Herreguuuud vilken jobbig förälder. Så länge du är  praktiskt klädd så har ingen med det att göra.

Även om du har lila hår, tatueringar och pandasmink så har ingen med det att göra. Kommer barnen fråga? Troligen. Kommer de vara nöjda med svaret när du säger att alla gillar olika, men du gillar lila hår/tatuering/pandasmink? Absolut!

Helt rätt, inget barn har någonsin påpekat mina kläder. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (E) skrev 2024-05-09 12:50:11 följande:

Helt absurt! Jag avundas inte personalen i förskolor och skolor idag. Vissa föräldrar beter sig helt skamlöst mot personalen som om de vore deras privata tjänstefolk. 

Nu är min son snart stor men nej, jag skulle aldrig ha tänkt så när han var liten. Det enda jag brydde mig om var hur personalen drev verksamheten och betedde sig mot barnen. Jag har både dåliga och bra erfarenheter av det men jag var aldrig respektlös mot personalen. 

Det enda klädesplagg jag skulle invända mot är niqab. I övrigt har man inte med personalens klädsel att göra. 

Är föräldrarna möjligen antroposofer? 

Det är en vanlig kommunal förskola och föräldrarna verkar inte ha någon extrem syn på annat än att mina kläders färg retar upp dem. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (Föräldraskap) skrev 2024-05-09 12:54:05 följande:
    Ja, en förskollärare bör ju ha på sig de kläder som funkar för verksamheten och svart är ju en färg som vissa gillar.

Nä, jag går inte runt och dömer förskolepedagoger eller andra pedagoger för klädsel. Och precis som "lärare" påpekar så är det oförskämt.

Jag jobbar med människor och hade berättat för min chef om att klagomål är på ingång och vad det troligen gäller. Ibland är är det bättre att inkomma med detta först, så att chefen är beredd.
    Jag har berättat för min chef som undrade om det kan vara något annat egentligen. Det vet ju inte jag, har svårt att tro det men vad vet man. Det framkommer kanske. Har en god relation med barnet och trodde att den var god även med föräldrarna.
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (OMG!) skrev 2024-05-09 13:03:06 följande:
    Låt mig gissa; mamman är en sån som går klädd i nyanser av beige och alltid har nygjorda naglar? Svart passar inte in i hennes estetik och instagram-flöde?
    Skrattade åt din gissning som inte är helt felaktig 😉
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (...) skrev 2024-05-09 13:10:44 följande:

Under hela min uppväxt har jag alltid velat arbeta med barn, men precis innan jag skulle hoppa på lärarutbildningen vart jag gravid, började hänga här och insåg vilka föräldrar som finns där ute, hörde runt lite och fick höra historier från förskolor och skolor, men det här var nog bland det sjukaste klagomålet jag hört

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon att välja detta yrke längre. Hur det kommer sig att så mycket förändrats till det sämre, det kan man spekulera om. Det handlar inte enbart om stora barngrupper, så mycket kan jag säga. 
  • Anonym (Flärare)
    Spucks skrev 2024-05-09 13:57:27 följande:

Så konstigt att inte fler vill bli lärare ....

TS: Du borde inte ens ha försökt att förklara för föräldrarna. Du borde ha skrattat, eller höjd på ögonbrynet och stirrat på dem, eller vänt om och gått därifrån, eller frågat dem om det tar mediciner de inte mår bra av.

Så vill man svara och så svarar man i sin fantasi. Utåt sett så måste vi vara förstående och le. Det är relationer som ska fungera länge och där vi i personalen har huvuduppgiften att de fungerar oavsett vilken skit vi får ta. 
  • Anonym (Flärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-09 14:30:24 följande:
    Frågade du inte efter vad som skulle vara motivationen för detta, varför det var fel? Kanske blev du ställd, det kan jag förstå. 
    Jag kände mig påhoppad och ville förklara varför jag väljer svart på kläder till jobbet men märkte att hon inte förstod utan blev irriterad. När jag inte gav mig så skulle hon kontakta min chef. Det svarade jag också på med att säga att jag köper mina arbetskläder för egna pengar och att jobbet kräver kläder som tål att tvättas ofta. Till slut la hon över uppmärksamheten på sitt barn och slutade lyssna på mig. Då sa jag hejdå till dem och gick in. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (mumsmums) skrev 2024-05-09 14:57:24 följande:

Det ska de enbart skita i! Är själv förskollärare och jobbade inom förskola 2001-2022. Hade nog tänkt att jobba så till pensionen men kände att jag inte pallade.

Att arbeta med barn är det roligaste jag vet och i början älskade jag mitt jobb. Men sedan blev det mer och mer försämringar, större barngrupper med mera. 

Droppen var ändå den ändring jag märkte på föräldrar de sista åtta åren. Kraven blev helt absurda så jag är inte alls förvånad över ts situation!

Det är sorgligt, att barnen mister engagerade välutbildade pedagoger i förskolan. Jag känner samma som du. För varje termin har jag tappat lite mer gnista för arbetet. Gör färre spontana roliga saker med barnen. 
    Känner nu att jag kanske ska välja vitt/ljust och vägra vara i skapande aktiviteter för att inte smutsa ner mig. Det har jag flera kollegor som gör. 
  • Anonym (Flärare)
    EpicF skrev 2024-05-09 18:42:36 följande:
    Vägrar de göra sitt jobb för de inte har vett att klä sig rätt? 
    Det finns en del som skyller på det ena och det andra för att komma ifrån vissa arbetsuppgifter. Det kan vara klädsel, påstådd bristande kunskap, att man vill undvika att arbeta med vissa barn eller pedagoger, bristande intresse eller bara att man har en dålig dag. Skapande aktiviteter är ofta det man vill undvika om jag skriver efter egna erfarenheter. 
    Jag får se det som en positiv sak att det enda man har att klaga på är mitt färgval på klädsel. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-10 05:14:00 följande:
    Fast tycker inte du också att det är konstigt, om en person ALLTID går i svart? Då brukar det vara något slags statement, som hör hemma i tonåren. 
    Jag går långt ifrån alltid i svart. Men ofta eftersom det är en praktisk färg i sammanhanget. Jag kan pigga upp det med en annan färg på skjorta, kofta, halsband. Har alltid strumpor med färgglada mönster. Klär ut mig till tomtemor vid jul, påskgumma vid påsk, sommarklänningar vid midsommar. Finklädd på föräldramöten. Men i det vanliga dagliga arbetet med färg, lera, lim, mat, snor, dreglande barn mm så föredrar jag kläder som är mer praktiska. Vad jag misstänker så är det sällan bibliotekarier har just de uppgifterna att de målar, äter med barn eller tröstar snoriga barn. 
    Idag kommer jag ha mörkblå stretchjeans för att lätt kunna sätta mig och komma upp (är ju inte 25 längre), strumpor med nyckelpigor, svart topp utan tryck. Ungefär som jag brukar klä mig och som det reagerades på. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-21 05:39:54 följande:
    Ja, fast med små blommor (?) i vitt och rött. Och alla tjejerna är välvårdade, inga (synliga) piercingar eller tatueringar, håret är rent o.s.v..
    Då kan jag flika in och berätta att det är nästan på pricken en sådan sommarklänning, tunika eller blus som jag kan bära i mitt arbete och som föräldern reagerade på färgmässigt. 
    Föräldern har nu gått vidare och klagat på även mina kollegor så jag har släppt detta och tänker att det är en reaktion på något annat. Jag var först ut att bli kränkt. Nu är det bl a frisyrer och slitna tofflor hon retat sig på.

Det är inte ovanligt att föräldrar känner sig så trygga med oss att vi får ta beteenden som är oacceptabla. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (Flärare) skrev 2024-05-21 05:55:46 följande:
    Då kan jag flika in och berätta att det är nästan på pricken en sådan sommarklänning, tunika eller blus som jag kan bära i mitt arbete och som föräldern reagerade på färgmässigt. 
    Föräldern har nu gått vidare och klagat på även mina kollegor så jag har släppt detta och tänker att det är en reaktion på något annat. Jag var först ut att bli kränkt. Nu är det bl a frisyrer och slitna tofflor hon retat sig på.

Det är inte ovanligt att föräldrar känner sig så trygga med oss att vi får ta beteenden som är oacceptabla. 
    Någon tatuering, piercing etc bär jag ej. En kort frisyr med grå stänk.
    Duschar dagligen. Tvättar håret varannan dag. Bär ej parfym i jobbet. Neutrala nagellack ibland. Korta naglar. En vanlig kvinna på väg att bli tant helt enkelt.
Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?