• Anonym (Orolig)

Blod i avföringen

När jag gick på toa sist så var halva "korven" täckt med blod, mer åt det mörkröda hållet. Det kom inget blod någon annanstans i toan, utan låg mer som en ganska tjock hinna. Inget blod kom på pappret när jag torkade mig.

Har tidigare haft lite besvär med sprickor men då har det bara varit när jag torkar mig. Då har blodet dessutom varit ljust.

Det gjorde lite ont så det är ju inte omöjligt att det är nåt sår eller så. Inga hemorrojder. Ska kontakta läkare på måndag om det händer igen under helgen men tycker det är jobbigt att prata om...

Någon här som upplevt liknande? Vad kan det bero på? Orolig för cancer.. 

• Svar på tråden Blod i avföringen
  • Lynx123

Absolut läkare på måndag. Behöver inte vara cancer men kan vara ngt annat allvarligt. 

• Anonym (Orolig)

Funderat på inflammatorisk tarmsjukdom, har diarréer då och då men var ett tag sen nu. Är oftare mer åt det förstoppad hållet dock. Har varit illamående dagligen ett tag nu, är ofta trött och håglös men det i sig är inte så ovanligt heller.

• Anonym (Farmor)

Mikrolax hjälper 100%

• EpicF
    Anonym (Farmor) skrev 2024-05-09 21:59:51 följande:

Mikrolax hjälper 100%

Och hur hjälper det ts? 
  • EpicF
    Anonym (Orolig) skrev 2024-05-09 21:59:09 följande:

Funderat på inflammatorisk tarmsjukdom, har diarréer då och då men var ett tag sen nu. Är oftare mer åt det förstoppad hållet dock. Har varit illamående dagligen ett tag nu, är ofta trött och håglös men det i sig är inte så ovanligt heller.

Kan vara att du har låga järnvärden i blodet. Oavsett så är det bra att boka en läkartid för att få tatt blodpeover på bla järn. 

Mörkrött blod i avföringen kommer från magsäcken och kan vara magsår eller andra magbesvär. Man också få det av blåbär och järntabletter. 
Svar på tråden Blod i avföringen