Anonym skrev 2024-05-09 23:45:13 följande:
De har en poäng i det där om korttidsmätning, så gör en långtids- i vinter. Det låter klokt. Om årsmedelvärdet då överstiger 200 Bq så bör ni kunna ställa krav på hyresvärden.
Det är såklart svårt att göra mycket själv i en hyresrätt. Att omsätta luft är nog rätt. Vädra och använd bordsfläktar som får ta luft utifrån. Försök täta alla onödiga öppningar vid lister, gamla hål osv om du är säker på att det är byggnadsmaterialet som är boven.
Jag har själv ett hus av blå lättbetong men här är det av så "snäll" modell att det visat sig vara fyllnadsmassorna (under huset alltså) som avger lite radon. Det skulle ju kunna vara så även i ert fall - att det stiger i väggarna och egentligen kommer ifrån marken.
Men som svar på den fösta frågan igen: Tapeterna är som sagt i teorin en bra åtgärd men eftersom principen egentligen bara handlar om tätning, gör man samma sak mycket billigare på andra sätt.
I riktigt extrema fall vet jag att man ibland har byggt på någon vägg inåt, och offrat några cm utrymme för att istället få en extra gipsskiva och mer tätt och skärmat mot lättbetongen.
I er sits gör ni nog redan vad ni kan - Omsätt luft, försöka täta (ev måla om ni får) och gör en långtidsmätning när det är dags.
Tack för svaret! Ja vi kommer att vädra mycket i sommar och göra en riktigt mätning i höst. Har större möjlighet att flytta om det behövs nästa år när jag förhoppningsvis är klar med min utbildning.
Måla tror jag att vi får , tapeterna är ändå väldigt slitna.. Visste inte innan att det kunna hjälpa att måla.
Är inte helt säker på att det kommer från väggarna eftersom det är ett högriskområde också (rött på kartan). Vet inte hur mycket det påverkar? Bor en trappa upp. Kanske kan ta hit någon från något av märföretagen som kan kolla var det verkar komma ifrån? En del borde ju iallafall komma från väggarna eftersom det är blåbetong. Det kanske är både från marken och väggarna?