• Emala

Killen ”tar” min graviditet

Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2024-05-20 12:42:19 följande:

Har varit i samma sits men då var de ja som hade barn sen tidigare. Sa åt honom att skydda sej så ja ej blev gravid. Så sa han till mig stt d var mitt fel att jag blev gravid. Han var väldigt arg o bestämd. Du gör abort. Gjorde många aborter pga honom då jag  skulle minsann ha koll när jag hade ägglossning :( Jaglcnbehöll den gånger

Många aborter, varför skyddade du inte dig då?   Redan efter första aborten förstod du väl att det inte funkar så bra att ha oskyddat sex? 
    Du kan ju inte säga till honom att han ska skydda sig, men sen samtidigt ändå gå med på oskyddat sex så många gånger?     Du kunde ju inte missat att han inte använde kondom? 
    Vill du inte ha barn så ser du till att skydda dig, och om du istället säger åt din partner att det är han som ska stå för skyddet, då har du inte sex med honom om han inte tagit på kondom. 
    Helt onödigt att göra många aborter pga en sådan sak. 
  • Emala
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-21 08:34:50 följande:
    Utifrån det personen skrev så lät det som en destruktiv relation. I den typen av relation kan det vara mycket svårare att ställa krav på att t.ex. använda kondom och även att vägra ha sex. Självklart är det dumt att ha oskyddat sex om man inte vill bli gravid, det fattar nog de flesta, men tycker man ska vara försiktig med att döma innan man vet omständigheterna. 
    Jag har inte dömt någon.   
    Jag ställde frågor. 
  • Emala

Är man i en destruktiv relation så är det ju extra viktigt att skydda sig själv från en graviditet.
    Om man inte vågar säga nej till sex utan kondom så får man ju ta egna åtgärder, som tex p-piller, spiral, pessar osv. 

• Emala
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-24 19:34:56 följande:
    Ja, det är ju en bra idé, under förutsättning att man tål hormonella metoder. Annars är ju pessar bra, absolut. Det använder jag, men upplever att många har begränsad kunskap om det.
    Kopparspiral är hormonfri, vad jag vet.
    Det mesta borde ju vara bättre alternativ än att göra en massa aborter.  
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet