Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Killen ”tar” min graviditet

Fy vilken situation ts. Kan du kontakta en kvinnojour och se om de kan hjälpa dig med boende och stöd? Hur långt gången är du?

• Anonym (Anna)
    Anonym (m) skrev 2024-05-10 19:04:12 följande:
    En abort gör man för sig själv, inte för fostret skull(bortsett från allvarliga medicinska komplikationer, där det inte är förenligt med liv). 

Fostret har inget intresse av bli aborterad. 
    Fostret har inget intresse alls eftersom det inte har ett medvetande.
  • Anonym (Anna)
    Emala skrev 2024-05-20 23:27:48 följande:
    Många aborter, varför skyddade du inte dig då?   Redan efter första aborten förstod du väl att det inte funkar så bra att ha oskyddat sex? 
    Du kan ju inte säga till honom att han ska skydda sig, men sen samtidigt ändå gå med på oskyddat sex så många gånger?     Du kunde ju inte missat att han inte använde kondom? 
    Vill du inte ha barn så ser du till att skydda dig, och om du istället säger åt din partner att det är han som ska stå för skyddet, då har du inte sex med honom om han inte tagit på kondom. 
    Helt onödigt att göra många aborter pga en sådan sak. 
    Utifrån det personen skrev så lät det som en destruktiv relation. I den typen av relation kan det vara mycket svårare att ställa krav på att t.ex. använda kondom och även att vägra ha sex. Självklart är det dumt att ha oskyddat sex om man inte vill bli gravid, det fattar nog de flesta, men tycker man ska vara försiktig med att döma innan man vet omständigheterna. 
  • Anonym (Anna)
    Emala skrev 2024-05-23 23:48:12 följande:

Är man i en destruktiv relation så är det ju extra viktigt att skydda sig själv från en graviditet.
    Om man inte vågar säga nej till sex utan kondom så får man ju ta egna åtgärder, som tex p-piller, spiral, pessar osv. 

Ja, det är ju en bra idé, under förutsättning att man tål hormonella metoder. Annars är ju pessar bra, absolut. Det använder jag, men upplever att många har begränsad kunskap om det.
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet