• SmulanFnulan

En trea väldigt sent?

Det ni tar höjd för nu är att ni får ett friskt barn. Vad händer om ni får ett barn som är multisjukt och kräver 200 % av er? Risken missbildningar och annat ökar ofattbart mycket i takt med stigande ålder. Jag vet att det är en känslig fråga men jag tycker det är viktigt att ni har med det i vågskålen.

• SmulanFnulan
    Anonym (NN) skrev 2024-05-10 19:36:49 följande:

men herrejisses vilken åldershets folk verkar ha! Vad är skillnaden på 5 år från eller till egentligen värd räknat i förhållande till en hel livstid? Jag har också nyss plussat och är 44 år som du. Kommer behålla vårt lilla kärleksfrö även om det innebär att vi måste börja om helt från början. Detta eftersom storasyskonen är 18 o 21. Om denna graviditeten går vägen kommer vi ha hemmaboende barn under sammanlagt mer än 40 år men det är det värt hundra gånger om. 

Känn efter vad NI vill, häng inte upp er på siffror. människor lever generellt längre nu och håller sig friska längre än tidigare generationer, orkar kroppen bli gravid och föda fram ett barn orkar den också ta hand om det. Gällande tidigare kommentarer om risken för kromosomfel är det i vår ålder ff över 96% chans att barnet inte är drabbat. Helt ok odds om du frågar mig även om missfallsrisken såklart är högre.

Känn efter i hjärtat :) kram

96 % chans? Den siffran är tagen direkt ur din röv märker jag. Risken för ex downs syndrom ökar från 1/400 vid 35 års ålder till 1/25 vid 45 års ålder.
Svar på tråden En trea väldigt sent?