• Anonym (Hanna)

Han lagar mat till sig själv

Det händer ibland att min sambo lagar mat bara till sig själv då han är köttätare och jag är vegetarian. Vi har ett barn som kan äta kött med honom så det blir att de två äter. det är middagstid så inte något extramål eller när jag inte är hemma. Jag har också varit på jobb , hämtat och är hungrig. 

det händer inte jätteofta men har ändå hänt ett antal gånger . han lagar inget alternativ till mig .

det skulle aldrig falla mig in att stå och laga något som inte han kan äta av . jag lagar alltid mat till hela familjen när jag lagar. 

överrreagerar jag som blir väldigt ledsen och arg av det här?
    när jag påpekar det så säger han att det är besvärligt att jag inte äter kött. Allt skulle va enklare om jag år kött menar han.

• Svar på tråden Han lagar mat till sig själv
  • Anonym (Dinah)

Han måste väl laga något till köttet också, potatis/pasta/ris och grönsaker? Det kan du ju äta. Ha något enkelt vegetariskt i frysen som bara är att plocka fram och äta till?

Du lagar väl enbart vegetarisk mat antar jag, och det kan ju alla äta av, så du står ju inte heller och lagar två måltider.

Jag tycker att din sambo gör fel för såklart lagar man så att det finns mat till alla, men det är ju förståeligt att han vill äta kött ibland. Så då är det ju superenkelt att ha tex vegobiffar i frysen som bara är att steka till dig de dagarna.

• Anonym (skräp)

Jag håller med honom. Ät kött. Men för den sakens skull kan han ju göra något till dig om det inte är för komplicerat. Typ slänga ner lite vegobollar i stekpannan. Men förstår att han inte står och gör två avancerade rätter.

• Anonym (G)

Lagar du kött till honom när du lagar mat? Isf borde han laga veg till dig.

• Anonym (Pappa)

Jag tycker det är dålig stil av din man. Min sambo är vegetarian och jag lagar till alla här hemma. Men sen gillar jag matlagning. Kan laga kött och vegetariskt eller bara vegetarisk till alla.

Däremot gillar inte min sambo att laga kött och hon är inte heller lika matintresserad som jag. Så oftast gör hon inte kött åt mig. Brukar då be henne att laga mer vegetariskt. Men ibland glömmer hon det. 

• Tow2Mater

Håller med din man. Du får plocka ur köttbitarna. Kan du inte det, kan du laga eget. Barnet måste ju få varierad fullgod kost inklusive kött.

• Anonym (Matglad)

Klassiskt ojämställt:

Mannen som hittar på ursäkter för att inte lära sig äta ny och nyttig mat, medan en kvinna i samma läge måste göra två rätter för annars blir det ett jävla gnäll.

Du bestämmer själv vad du accepterar i en relation, men om inte du får mat, varför ska du stå och laga till honom då?

Ge honom en bunte enkla vegorecept så får ni komma överens om en kompromiss.

T.ex. matiga soppor där han kan ta mackor med köttpålägg till,
    eller äta ägg brevid, eller vad han kan tänka sig.

Gör storkok piroger och gör en variant med bara grönt och en med köttfyllning?

Gör vegolasagne? Det brukar kunna bli bra.

• Anonym (H)

Då får han väl göra något som funkar att variera. Tex ej köttgryta. Men om han gör köttbullar med potatismos så kan han se till att det finns vegobullar med. 

• Anonym (Min med)

Så gjorde min med förut, när jag jobbade sent (vi växlar o jobbar tidigt/sent varannan vecka) så fanns det i bästa fall en halv portion spaghetti o lite ärtor till mig. Medan det alltid fanns mat till honom när han jobbade sent, både vegetariskt o ibland lagade jag kött åt honom. Jag tröttnade på det där så jag började behandla honom som han behandlade mig, dvs han kunde komma hem till en kokt potatis, två morotsstavar o inget mer. Nu lagar han mat till mig med, även om han gnäller om att jag kör vegetariskt. Vi har massor vegoalternativ i frysen, alltid halloumi hemma o massor av bönor/linser i skafferiet. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Min med) skrev 2024-05-10 21:03:28 följande:

Så gjorde min med förut, när jag jobbade sent (vi växlar o jobbar tidigt/sent varannan vecka) så fanns det i bästa fall en halv portion spaghetti o lite ärtor till mig. Medan det alltid fanns mat till honom när han jobbade sent, både vegetariskt o ibland lagade jag kött åt honom. Jag tröttnade på det där så jag började behandla honom som han behandlade mig, dvs han kunde komma hem till en kokt potatis, två morotsstavar o inget mer. Nu lagar han mat till mig med, även om han gnäller om att jag kör vegetariskt. Vi har massor vegoalternativ i frysen, alltid halloumi hemma o massor av bönor/linser i skafferiet. 

Skulle jag behöva laga mat till sambon med linser och bönor så skulle jag få laga olika maträtter. 

Bättre att han får äta sin varierande kost och vegetarianer får laga sina bönor och linser till sig själv.
  • Anonym (Peve)

Ja, han borde laga mat till dig också.

så gör vi i vår familj där två är veganer. En köttätare.

Svar på tråden Han lagar mat till sig själv