• Anonym (Hanna)

Han lagar mat till sig själv

Det händer ibland att min sambo lagar mat bara till sig själv då han är köttätare och jag är vegetarian. Vi har ett barn som kan äta kött med honom så det blir att de två äter. det är middagstid så inte något extramål eller när jag inte är hemma. Jag har också varit på jobb , hämtat och är hungrig. 

det händer inte jätteofta men har ändå hänt ett antal gånger . han lagar inget alternativ till mig .

det skulle aldrig falla mig in att stå och laga något som inte han kan äta av . jag lagar alltid mat till hela familjen när jag lagar. 

överrreagerar jag som blir väldigt ledsen och arg av det här?
    när jag påpekar det så säger han att det är besvärligt att jag inte äter kött. Allt skulle va enklare om jag år kött menar han.

• Svar på tråden Han lagar mat till sig själv
  • ElaineBenes

Undrar ibland hur mycket kött folk äter? 

Visst äter vi en köttbit ibland, men det är ju snarare nån helg emellanåt. På vardagarna brukar vi äta snabba rätter som köttbullar, korv, soppa eller pasta. 

Soppan och pasta brukar vi oftast göra vegetarisk.
    Vi kör alltid hälften köttbullar och hälften vegobollar, finns alltid vegetariska nuggets och falafel i frysen. 

Vad jag menar är att vi är inte vegetarianer, men försöker att minska ner vår (uppenbarligen lilla) köttkonsumtion och se det som naturligt att äta en varierad kost. Ingen av oss två vuxna tycker inte alls att det är så besvärligt.

Klart att det är mer tidskrävande om man ska stå och göra egna bönbiffar men hon oss är inte det heller vardagsmat när vi har begränsat med tid.

• Tow2Mater
    ElaineBenes skrev 2024-05-11 13:17:22 följande:

Visst äter vi en köttbit ibland, men det är ju snarare nån helg emellanåt. På vardagarna brukar vi äta snabba rätter som köttbullar, korv, soppa eller pasta. 

Vi kör alltid hälften köttbullar och hälften vegobollar, finns alltid vegetariska nuggets och falafel i frysen. 

Vad jag menar är att vi är inte vegetarianer, men försöker att minska ner vår (uppenbarligen lilla) köttkonsumtion och se det som naturligt att äta en varierad kost. Ingen av oss två vuxna tycker inte alls att det är så besvärligt.

Klart att det är mer tidskrävande om man ska stå och göra egna bönbiffar men hon oss är inte det heller vardagsmat när vi har begränsat med tid.

Ofta består ju dagen av flera mål, och en del kanske minskar sin köttkonsumtion genom att äta köttfritt till frukost och kanske ibland till lunch, men har middagen som huvudmål och då vill ha just kött som del i det.
  • ElaineBenes
    Tow2Mater skrev 2024-05-11 13:28:34 följande:
    Ofta består ju dagen av flera mål, och en del kanske minskar sin köttkonsumtion genom att äta köttfritt till frukost och kanske ibland till lunch, men har middagen som huvudmål och då vill ha just kött som del i det.
    Ja, vi är som sagt var inte vegetarianer och äter ju även fisk ibland.
    Vi har inget behov av att äta kött varje dag eftersom jag anser att vi äter en allsidig kost, men nu är det ju vår familj jag pratar om. Som du säger kanske andra äter mer ensidigt och sparsamt och behöver mer kött.

Men det var off topic då jag ville få fram att vid enklare måltider är det inte så komplicerat att göra ett vegetariskt alternativ. 
    Det blir värre med grytor eller köttfärssås till exempel 
  • Tow2Mater
    ElaineBenes skrev 2024-05-11 13:39:02 följande:
    Ja, vi är som sagt var inte vegetarianer och äter ju även fisk ibland.
    Vi har inget behov av att äta kött varje dag eftersom jag anser att vi äter en allsidig kost, men nu är det ju vår familj jag pratar om. Som du säger kanske andra äter mer ensidigt och sparsamt och behöver mer kött.

Men det var off topic då jag ville få fram att vid enklare måltider är det inte så komplicerat att göra ett vegetariskt alternativ. 
    Det blir värre med grytor eller köttfärssås till exempel 
    Jag sa inget alls om att andra kanske äter mer ensidigt eller sparsamt. Om något menade jag mellan raderna tvärtom - andra kanske äter mer vegetariskt till just frukost och lunch, och därför vill ha kött till huvudmålet middagen.

Vid enklare måltider är det kanske inte så komplicerat att göra ett vegetariskt alternativ, men en del kanske väljer att äta enklare vid t ex frukost och lunch, och vill ha en rejälare middag. Då kan man ju än mera anse att den med fixa ideer kan fixa sig själv något enklare om det som tillagas inte duger.
  • Anonym (S)

Om man vill ha specialmat och inte äter vanlig kost tycker jag inte att man kan förvänta sig att någon annan ska laga särskild mat utan då får man fixa själv. Det är inte rimligt att förvänta sig att någon annan ska laga två olika alternativ eller att alla ska anpassa sig till specialkosten.

• Anonym (S)

Det är kanske inte lika lätt fixat om man lagar mat från grunden. 
  • Anonym (skräp)
    Anonym (Matglad) skrev 2024-05-10 18:08:30 följande:

Klassiskt ojämställt:

Mannen som hittar på ursäkter för att inte lära sig äta ny och nyttig mat, medan en kvinna i samma läge måste göra två rätter för annars blir det ett jävla gnäll.

Du bestämmer själv vad du accepterar i en relation, men om inte du får mat, varför ska du stå och laga till honom då?

Ge honom en bunte enkla vegorecept så får ni komma överens om en kompromiss.

T.ex. matiga soppor där han kan ta mackor med köttpålägg till,
    eller äta ägg brevid, eller vad han kan tänka sig.

Gör storkok piroger och gör en variant med bara grönt och en med köttfyllning?

Gör vegolasagne? Det brukar kunna bli bra.

Finns väl ingenting nyttigt med vegitariskt öht. 
    MVH
    Kvinna

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Om jag skulle leva med en vegetarian så skulle vi troligen laga all mat var för sig. Jag lagar nog aldrig helt vegetarisk mat, kan inte och tycker oftast in om det. En vegetarian skulle nog ogärna laga kötträtter till mig.

Soppa lagar jag aldrig någonsin och ser inte det som en komplett och mättande måltid.

Kött, fisk, korv m.m är ett måste. Linssoppa exempelvis kräks jag av och skulle aldrig äta. Inte heller bönbiffar eller vegetarisk lasagne. Nej jag håller med mannen men det är bra att barnet får en varierad kost i alla fall. 

• Anonym (Kvinna)

Och här är skillnaden mellan dig och mig. Jag skulle aldrig få för mig att serverar vegetariska nuggets eller bollar. Jag lagar mat, jag värmer inte upp fryst färdigmat. Det ingår i vår vardagsmat att trilla köttbullar, göra bönbiffar eller slänga in lax i ugnen. Det skulle innebär ett stort merjobb att laga dubbla maträtter.
  • Anonym (Ui)
    Anonym (S) skrev 2024-05-11 13:50:53 följande:

Om man vill ha specialmat och inte äter vanlig kost tycker jag inte att man kan förvänta sig att någon annan ska laga särskild mat utan då får man fixa själv. Det är inte rimligt att förvänta sig att någon annan ska laga två olika alternativ eller att alla ska anpassa sig till specialkosten.

Precis, alla kan äta vegetariskt så det är ju det absolut rimligaste att det är det man lagar. Vill man ha kött får man steka på en köttbit själv och komplettera med. 
Svar på tråden Han lagar mat till sig själv