• Anonym (Alfa & Omega)

Måste man verkligen äta omega3?

Ja, som rubriken lyder: är det verkligen nödvändigt att få i sig omega3? Varför? Jag vet att kroppen inte kan skapa det själv, men varför behöver man det? Jag har under större delen av mitt snart 60-åriga liv inte fått i mig nån omega3 överhuvudaget, och ändå har jag alltid varit frisk som en nötkärna. Och nej, det är inte som jag bara tror att jag inte fått i mig det - jag har verkligen inte fått i mig det. Så man undrar ju lite varför det är sånt snack om att det är så viktigt.

• Svar på tråden Måste man verkligen äta omega3?
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-10 22:04:46 följande:

Och nej, det är inte som jag bara tror att jag inte fått i mig det - jag har verkligen inte fått i mig det. 

Hur i hela friden lyckades du med det?!
  • Tow2Mater

Enligt Stockholms Universitet 2021:

Den nya studien visar dock att kroppen själv kan producera de viktiga fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. En förutsättning är att vi får i oss alfa-linolensyra och linolsyra, vilket finns i det mesta vi äter såsom mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker.

www.su.se/2.1273/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/kroppens-egen-fettproduktion-viktigare-%C3%A4n-vi-tidigare-trott-1.167438

• Embla twopointoh

Effektiv marknadsföring har fått folk att tro att det är bra, om inte nära livsnödvändigt, för alla att äta kosttillskott.

Sanningen är snarare den, att om man inte lider av någon bekräftad brist (eller underliggande sjukdom/udda diet som leder till brist), behöver man inte äta kosttillskott. Kosttillskott är en miljardindustri, eftersom fullt friska, sunda människor slänger pengar i sjön på detta.

Eftersom kosttillskott räknas som livsmedel, är de inte lika hårt kontrollerade som läkemedel, och har inte heller samma krav på till exempel information/innehållsförteckning.

• Anonym (Alfa & Omega)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-10 22:26:22 följande:
    Hur i hela friden lyckades du med det?!
    Genom att äta väldigt selektivt. Inte svårt alls, faktiskt 😊 Vad som är konstigare är väl att jag aldrig haft några brister... Jag menar, det är ju ingte enbart omega3 som fallerat i mitt fall.
    Tow2Mater skrev 2024-05-10 22:45:19 följande:

Enligt Stockholms Universitet 2021:

Den nya studien visar dock att kroppen själv kan producera de viktiga fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6. En förutsättning är att vi får i oss alfa-linolensyra och linolsyra, vilket finns i det mesta vi äter såsom mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker.

www.su.se/2.1273/press-media-nyheter/pressmeddelande-arkiv/kroppens-egen-fettproduktion-viktigare-%C3%A4n-vi-tidigare-trott-1.167438

Ha! I knew it!! Tack för detta!
    Embla twopointoh skrev 2024-05-10 22:58:41 följande:

Effektiv marknadsföring har fått folk att tro att det är bra, om inte nära livsnödvändigt, för alla att äta kosttillskott.

Sanningen är snarare den, att om man inte lider av någon bekräftad brist (eller underliggande sjukdom/udda diet som leder till brist), behöver man inte äta kosttillskott. Kosttillskott är en miljardindustri, eftersom fullt friska, sunda människor slänger pengar i sjön på detta.

Eftersom kosttillskott räknas som livsmedel, är de inte lika hårt kontrollerade som läkemedel, och har inte heller samma krav på till exempel information/innehållsförteckning.

Kosttillskott? Nu blir jag förvirrad - var har jag sagt nåt om kosttillskott?

• Anonym (Vet du?)

Jag är rätt fascinerad över tanken på att du inte fått i dig Omega 3 i större delen av livet, att du äter väldigt selektivt, och att detta inte är svårt alls. Och att du dessutom är frisk som en nötkärna.

Själv tittar jag just nu inte på min egen kost, men i perioder jag gör det så inser jag alltid att det är något jag inte tidigare vetat, som jag lär mig. Och "frisk som en nötkärna" ser jag mig inte, utan snarare som huvudet upp, och fötterna ner.

• Anonym (Vet du?)
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-11 05:53:43 följande:
    Genom att äta väldigt selektivt. Inte svårt alls, faktiskt 😊 Vad som är konstigare är väl att jag aldrig haft några brister... Jag menar, det är ju ingte enbart omega3 som fallerat i mitt fall.
    Eftersom du äter selektivt, undrar jag lite mer exakt vad du äter? 
  • Dr Nail

Om du supit i en vecka eller två så behöver du den i form av tillskott, tsm m en rad andra vitaminer och mineraler. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-11 05:53:43 följande:
    Kosttillskott? Nu blir jag förvirrad - var har jag sagt nåt om kosttillskott?

När du i rubriken formulerar det "äta omega3", tolkade jag det som att du pratade om att äta kosttillskott. Men uppenbarligen tolkade jag det fel, och du menade att du inte äter de livsmedel som innehåller Omega3.
  • Sk007

Jag har också funderat över det där. Det finns flera ämnen som sägs vara livsnödvändiga för att man inte ska bli sjuk, c-vitamin t ex. Men jag verkar klara mig väldigt bra utan det.
    Jag tror helt enkelt att de som verkligen har koll på vad kroppen behöver är de som hörs minst. De tunnor som skramlar mest är de som är styrda av marknaden och deras enda intresse är att sälja.

• Anonym (Tilda)
    Sk007 skrev 2024-05-11 09:55:23 följande:

Jag har också funderat över det där. Det finns flera ämnen som sägs vara livsnödvändiga för att man inte ska bli sjuk, c-vitamin t ex. Men jag verkar klara mig väldigt bra utan det.
    Jag tror helt enkelt att de som verkligen har koll på vad kroppen behöver är de som hörs minst. De tunnor som skramlar mest är de som är styrda av marknaden och deras enda intresse är att sälja.

Är det kosttillskott du menar då?

Får du inte i dig c-vitamin alls så får du skörbjugg. Men det finns c-vitamin i vanlig mat så det behövs som regel inga piller.
Svar på tråden Måste man verkligen äta omega3?