• Anonym (Alfa & Omega)

Måste man verkligen äta omega3?

Ja, som rubriken lyder: är det verkligen nödvändigt att få i sig omega3? Varför? Jag vet att kroppen inte kan skapa det själv, men varför behöver man det? Jag har under större delen av mitt snart 60-åriga liv inte fått i mig nån omega3 överhuvudaget, och ändå har jag alltid varit frisk som en nötkärna. Och nej, det är inte som jag bara tror att jag inte fått i mig det - jag har verkligen inte fått i mig det. Så man undrar ju lite varför det är sånt snack om att det är så viktigt.

• Svar på tråden Måste man verkligen äta omega3?
  • Sk007
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-11 11:36:11 följande:
    Är det kosttillskott du menar då?

Får du inte i dig c-vitamin alls så får du skörbjugg. Men det finns c-vitamin i vanlig mat så det behövs som regel inga piller.
    I så fall innehåller kött tillräckligt med c-vitamin för att jag ska slippa skörbjugg.
    Det skulle i och för sig inte förvåna mig.
    Det talas ju oftast om att man ska försöka äta mer grönsaker och alla hälsofördelar det har. Köttets nyttighet hör man inte så mycket om. Men uppenbarligen innehåller kött de vitaminer och mineralet man behöver.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-11 20:15:15 följande:
    Nej nej - bara att den mat jag äter ibte innehåller nån o3
    Sk007 skrev 2024-05-12 11:24:14 följande:
    I så fall innehåller kött tillräckligt med c-vitamin för att jag ska slippa skörbjugg.
    Det talas ju oftast om att man ska försöka äta mer grönsaker och alla hälsofördelar det har. Köttets nyttighet hör man inte så mycket om. Men uppenbarligen innehåller kött de vitaminer och mineralet man behöver.

Den här tråden har lärt mig att somliga människor verkligen har extrema dieter. 

Att blott och enbart leva på kött eller att lyckas/råka välja bara mat som är helt fri från omega-3 är inget jag stött på i verkliga livet eller läst om förut. Det vore intressant att få veta mer om varför ni äter som ni gör.
  • Sk007
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-12 11:49:03 följande:

Att blott och enbart leva på kött eller att lyckas/råka välja bara mat som är helt fri från omega-3 är inget jag stött på i verkliga livet eller läst om förut. Det vore intressant att få veta mer om varför ni äter som ni gör.
    För min del handlar det om att jag gillar att testa, särskilt när folk har väldigt starka åsikter om en sak. I det här fallet rörde det sig om när lchf-kosten var i startgroparna för drygt 15 år sedan. Då påstod folk till höger och vänster att kolhydrater var nödvändigt och alla animalier var onyttiga.
    Av alla som påstod det var det ingen dom hade några rimliga belägg för sina påståenden.
    Jag testade att leva på kött och smör ett år och det gick alldeles utmärkt, trots att jag borde fått skörbjugg och cancer och inte kunnat tänka och allt vad det påstods skulle hända.
  • Anonym (Tilda)
    Sk007 skrev 2024-05-12 11:55:02 följande:
    För min del handlar det om att jag gillar att testa, särskilt när folk har väldigt starka åsikter om en sak. I det här fallet rörde det sig om när lchf-kosten var i startgroparna för drygt 15 år sedan. Då påstod folk till höger och vänster att kolhydrater var nödvändigt och alla animalier var onyttiga.
    Av alla som påstod det var det ingen dom hade några rimliga belägg för sina påståenden.
    Jag testade att leva på kött och smör ett år och det gick alldeles utmärkt, trots att jag borde fått skörbjugg och cancer och inte kunnat tänka och allt vad det påstods skulle hända.
    Det var hängivet, må jag säga! 
  • Sk007
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-12 12:06:40 följande:
    Det var hängivet, må jag säga! 
    Tack, eller nått ;)
    Samma när hypen om att fasta var som störst och en del sade att det där kunde aldrig vara bra.
    Då fastade jag i en vecka bara för att se vad som hände.

Många är nog lite rädda för och blir provocerade av sånt som inte är inom deras ramar.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Alfa & Omega) skrev 2024-05-11 20:02:45 följande:
    Är det att jag inte tycker att det är svårt att äta väldigt selektivt du är fascinerad över, eller att jag ändå är frisk? Att jag är helt frisk tycker jag själv är lite konstigt, men så är det. Jag är förkyld absolut max en gång per år, ofta inte det ens (senast jag var förkyld var hösten -22 och några andra åkommor har jag inte. Och alla värden ser alltid bra ut de ggr jag lämnat blodprov.
    Anonym (Vet du?) skrev 2024-05-11 07:11:14 följande:
    Eftersom du äter selektivt, undrar jag lite mer exakt vad du äter? 

En gång vart femte år eller så ändrar jag kost. De senaste åren har jag levt på havregryn, jordnötter, ärtor, kaffe och mjölk. Ja, och så tar jag en multivitamineraltablett om dan.
    Jordnötter innehåller Omega3 vad jag vet.
  • Anonym (Goli)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-05-12 14:14:58 följande:
    Möjligt men det innehåller framförallt höga mängder Omega 6. Och det är omega 3 vs Omega 6 ration som är alldeles för låg för människor i väst.

Därför också det är viktigt för kroppen med produkter  rika på Omega 3.
  • Anonym (Goli)
    Sk007 skrev 2024-05-12 11:55:02 följande:
    Betyder inte att det är bra. Däremot tenderar man att överdriva konsekvenserna av kost. Om man lever aktivt så kommer man klara sig fint
     Det är egentligen när man kommer upp i ålder eller om man har anlag för sjukdomar som det faktiskt kan bli utslagsgivande.
  • Sk007
    Anonym (Kalle) skrev 2024-05-12 14:14:58 följande:
    Jag trodde de innehöll omega 6.
  • Anonym (Alfa & Omega)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-12 11:49:03 följande:

Haha, det kan jag iofs förstå :) För min del handlar det om svår ARFID sen tidig barndom (även om jag fick diagnosen långt senare).
Svar på tråden Måste man verkligen äta omega3?