Anonym (Tilda) skrev 2024-05-12 11:49:03 följande:
Sk007 skrev 2024-05-12 11:24:14 följande:
I så fall innehåller kött tillräckligt med c-vitamin för att jag ska slippa skörbjugg.
Det skulle i och för sig inte förvåna mig.
Det talas ju oftast om att man ska försöka äta mer grönsaker och alla hälsofördelar det har. Köttets nyttighet hör man inte så mycket om. Men uppenbarligen innehåller kött de vitaminer och mineralet man behöver.
Den här tråden har lärt mig att somliga människor verkligen har extrema dieter.
Att blott och enbart leva på kött eller att lyckas/råka välja bara mat som är helt fri från omega-3 är inget jag stött på i verkliga livet eller läst om förut. Det vore intressant att få veta mer om varför ni äter som ni gör.
För min del handlar det om att jag gillar att testa, särskilt när folk har väldigt starka åsikter om en sak. I det här fallet rörde det sig om när lchf-kosten var i startgroparna för drygt 15 år sedan. Då påstod folk till höger och vänster att kolhydrater var nödvändigt och alla animalier var onyttiga.
Av alla som påstod det var det ingen dom hade några rimliga belägg för sina påståenden.
Jag testade att leva på kött och smör ett år och det gick alldeles utmärkt, trots att jag borde fått skörbjugg och cancer och inte kunnat tänka och allt vad det påstods skulle hända.