• Anonym (Ann O' Nym)

    OK att bli negg ibland?

    Ibland säger eller frågar folk så puckade saker så jag blir irriterad. Och det finns folk som faktiskt är elaka utan att mena det. En gång kan jag låta det passera, men inte hur många gånger som helst!

    Jag får tex ibland frågor eller kommentarer som handlar om mig och mina funktionsnedsättningar, som jag vet  inte är illa menade, men som för mig är väldigt kränkande. Om samma person tex upprepade gånger fått för sig att prata med mig som om jag var ett barn (iallafall om jag upplever det så) så tycker jag att jag har rätt att fräsa ifrån. Eller om någon säger nåt annat som är kränkande för mig. Jag har rätt att må bra och jag tar inte "skit" av någon i någon form! Men det finns en person i min närhet som inte anser att jag har rätt till det för att människor inte menar något illa. Personen tycker att jag istället alltid ska fråga vad den andra menar. Men va fan, ingen pallar att jämt vara ädel och förstående, inte jag heller! Har man osynliga funktionshinder får man höra en hel del sårande och kränkande saker, och man blir less 

    Tar ni andra er rätten att bli arga, irriterade och taskiga tillbaka mot personer som ständigt kränker er utan att mena det?

  • Svar på tråden OK att bli negg ibland?
  • Anonym (Ann O' Nym)

    * Ingen som har något att skriva? *

  • Anonym (Holland)

    Tror personen som menar att man ska fråga "vad menar du?" att det är mer dräpande än t ex "skit ner dig, skitstövel" man gör personen svettig och nervös medan man själv behåller lugnet.

    Det är ett klassiskt/ beprövat sätt att hantera knäppgökar. Du visar också att du inte accepterar skit. Flytta en konflikt tillbaka till den som började. 

  • Anonym (Ann O' Nym)
    Anonym (Holland) skrev 2024-05-11 21:35:40 följande:

    Tror personen som menar att man ska fråga "vad menar du?" att det är mer dräpande än t ex "skit ner dig, skitstövel" man gör personen svettig och nervös medan man själv behåller lugnet.

    Det är ett klassiskt/ beprövat sätt att hantera knäppgökar. Du visar också att du inte accepterar skit. Flytta en konflikt tillbaka till den som började. 


    Ok tack för svaret! Du har nog rätt! 

    Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter och hur du bemöter (oavsedda) kränkningar?
  • Auditanne

    Syns din funktionsnedsättning utanpå? Gissar att så inte är fallet då du sa något om "osynliga handikapp". Skulle isåfall råda dig till att inte berätta för folk, inte förrän du vet att du kan lita på dem.

    Finns många fördomar. En del av dem främjas dock av vissa funktionsnedsatta som inte kan bete sig. Har själv upplevt detta från många män med autism som tyvärr infriat de fördomar som folk redan har om dem.

  • Anonym (Ann O' Nym)
    Auditanne skrev 2024-05-16 02:07:29 följande:

    Syns din funktionsnedsättning utanpå? Gissar att så inte är fallet då du sa något om "osynliga handikapp". Skulle isåfall råda dig till att inte berätta för folk, inte förrän du vet att du kan lita på dem.

    Finns många fördomar. En del av dem främjas dock av vissa funktionsnedsatta som inte kan bete sig. Har själv upplevt detta från många män med autism som tyvärr infriat de fördomar som folk redan har om dem.


    Jag har Asperger och de flesta som beter sig kränkande är faktiskt professionella som "jobbar med mig"! Så det är lite svårt då att följa ditt råd..
  • Auditanne
    Anonym (Ann O' Nym) skrev 2024-05-16 02:09:46 följande:
    Jag har Asperger och de flesta som beter sig kränkande är faktiskt professionella som "jobbar med mig"! Så det är lite svårt då att följa ditt råd..
    På vilket sätt? Daddar de med dig? Om du är normalbegåvad så kan du ju alltid understryka detta för personal och dylika anställda. Så de själva fattar din poäng.
  • Anonym (Ann O' Nym)
    Auditanne skrev 2024-05-16 02:12:18 följande:
    På vilket sätt? Daddar de med dig? Om du är normalbegåvad så kan du ju alltid understryka detta för personal och dylika anställda. Så de själva fattar din poäng.
    Ja det daddas en del, ja. Och det tas för givet att jag inte kan saker jag kan göra i sömnen, bara för att många andra med Asperger har såna svårigheter. Däremot är det svårt för dem att förstå att det jag säger att jag behöver hjälp med, behöver jag faktiskt hjälp med, och då menar jag HJÄLP, inte bara prat! De flesta har inte ens hört talas om att det jag behöver hjälp och anpassning med kan vara svårt för en del. Och de vet inte hur de ska hjälpa mig, eller det är emot reglerna, eller ingår inte i deras arbetsuppgifter, eller vad det nu är. Plus att jag har alltid fått nya läkare, nya handläggare, nya boendestödjare, nya nya nya människor som inte är insatta i vem jag är och har för behov. Vi med Asperger är dessutom så känsliga för intryck och stress och även lättkränkta, så...fan! 
  • Auditanne
    Anonym (Ann O' Nym) skrev 2024-05-16 02:30:38 följande:
    Ja det daddas en del, ja. Och det tas för givet att jag inte kan saker jag kan göra i sömnen, bara för att många andra med Asperger har såna svårigheter. Däremot är det svårt för dem att förstå att det jag säger att jag behöver hjälp med, behöver jag faktiskt hjälp med, och då menar jag HJÄLP, inte bara prat! De flesta har inte ens hört talas om att det jag behöver hjälp och anpassning med kan vara svårt för en del. Och de vet inte hur de ska hjälpa mig, eller det är emot reglerna, eller ingår inte i deras arbetsuppgifter, eller vad det nu är. Plus att jag har alltid fått nya läkare, nya handläggare, nya boendestödjare, nya nya nya människor som inte är insatta i vem jag är och har för behov. Vi med Asperger är dessutom så känsliga för intryck och stress och även lättkränkta, så...fan! 
    Föreslår att du talar om redan från början (för nya personer) att du är ganska självgående och klarar det mesta på egen hand.

    Sen understryka de saker du behöver hjälp med i vardagen, vad det än kan vara. Begär ett möte med deras överställda om det skulle behövas. Kanske ta med en anhörig också så du får stöd från någon som är på din sida?

    Nej, det är inte lätt att vara autistisk och samtidigt mycket mer normalfungerande än snittet. Man får svårare att känna tillhörighet och personer runt om blir osäkra och vet inte hur de ska hantera dig.

    Men de gör ett tjänstefel om de inte får dig att känna tillit till dem. De ska hjälpa och stödja alla typer som befinner sig på spektrumet. Det är ju detta som de får betalt för.
  • Jemp

    Utifrån det du skriver, alltså att det är personer som är där för att hjälpa dig och som menar väl, tror jag du har Mer nytta av att vänligt förklara än att fräsa ifrån. Givetvis ska du vara tydlig i vad du behöver och inte, 

  • Anonym (Ann O' Nym)
    Jemp skrev 2024-05-16 12:33:47 följande:

    Utifrån det du skriver, alltså att det är personer som är där för att hjälpa dig och som menar väl, tror jag du har Mer nytta av att vänligt förklara än att fräsa ifrån. Givetvis ska du vara tydlig i vad du behöver och inte, 


    Du har absolut rätt i det, men ibland blir jag bara så less...! Fick frågan av en av boendestödjarna: "Kan du simma?"  Märklig fråga eftersom det är något som de allra flesta vuxna människor kan! Jag svarade lugnt och trevligt: "Ja självklart, kan du?" Har jag en bra dag så funkar det, men har jag en dålig dag blir jag sur på sånt. Brukar vuxna människor ställa sådana frågor till varandra, om så självklara saker som ifall man kan simma??
  • Aniiee
    Anonym (Ann O' Nym) skrev 2024-05-16 16:34:12 följande:
    Du har absolut rätt i det, men ibland blir jag bara så less...! Fick frågan av en av boendestödjarna: "Kan du simma?"  Märklig fråga eftersom det är något som de allra flesta vuxna människor kan! Jag svarade lugnt och trevligt: "Ja självklart, kan du?" Har jag en bra dag så funkar det, men har jag en dålig dag blir jag sur på sånt. Brukar vuxna människor ställa sådana frågor till varandra, om så självklara saker som ifall man kan simma??
    Fast det är ju inte självklart att man kan simma. Även om simkunnigheten här i Sverige är då hög dom 80% hög så är den inte 100% och I vissa grupper, bland annat bland funktionsnedsatta, är den lägre.

    Så frågan är inte så himla märklig faktisk. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Ann O' Nym)
    Aniiee skrev 2024-05-16 17:43:57 följande:
    Fast det är ju inte självklart att man kan simma. Även om simkunnigheten här i Sverige är då hög dom 80% hög så är den inte 100% och I vissa grupper, bland annat bland funktionsnedsatta, är den lägre.

    Så frågan är inte så himla märklig faktisk. 
    Men det är ju ändå ett kränkande sätt att se på funktionshindrade! Jag antar att du menar alla slags funktionshinder och inte enbart fysiska? Jag tyckte det var kränkande och det har jag rätt att känna, jag har lika stor rätt till mina känslor som alla som inte har något funktionshinder! 
Svar på tråden OK att bli negg ibland?