• PH76

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Jag har inga problem att ge mina barn en flaska vatten, en proteinbar eller liknande medans vi är i affären om det är så att tiden har varit lite knapp innan, eller om de har varit på träning eller liknande.

Jag tar helt enkelt med mig paperet eller den tomma flaskan och lägger det på bandet tillsammans med de andra varorna.

Jag ser inte problemet.

• PH76
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-12 19:32:10 följande:
    Som sagt, föräldern hade kunnat gå in en första vända, köpt sitt snacks, betalat, låtit ungen äta det ute och sen gått in igen. Alternativet är så klart att uppfostra ungen, men det är väl för jobbigt gissar jag.

Och jo, jag har varit med längre än dig och sånt här såg man verkligen inte i samma uppfattning som nu. Det snattas också i otrolig omfattning numera så om man tror att alla småbarnsföräldrar betalar för sig så har man garanterat fel.

Finns en anledning till att det i många butiker står stort att man inte får provsmaka och allt snatteri polisanmäls vid lösgodiset.
    Jag tror att både du själv och dina medmänniskor skulle må väldigt mycket bättre om du fokuserade mindre på sånt som inte angår dig.
  • PH76
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 20:07:38 följande:
    Problemet är ju att det är STÖLD. Du kan fan inte ta något innan du betalat. Vanligt jävla sunt förnuft. Du har ingen aning om ditt köp går igenom. Ja jag avskyr såna som dig som förstör för oss som sköter oss. 
    Haha, gode gud. Vad tror du att affären föredrar, att vi äter och betalar för den i deras butik, eller att vi stannar till på en kiosk innan vi går dit och betalar dem samma summa istället?

Hur ser du på sannorligheten att min betalning inte skulle gå igenom? Det har hitintills inte hänt på 48 år.

Jag personligen är rätt säker på att affären hellre vill att jag handlar i deras affär.
  • PH76
    Tow2Mater skrev 2024-05-12 20:38:52 följande:
    Sedan finns ju säkert ett antal som gör lika som dig men passligt glömmer bort att betala det som ätits upp senare då det ska betalas.
    Det är givetvis fel och stöld. Dock så tror jag även här att Ica ägaren skulle se genom fingrarna med denna om det håll ljud och stämning på en god nivå i butiken. Man ja, det är givetvis stöld.
  • PH76
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-12 22:02:17 följande:

Det är inte säkert. Det är stöld och det är många som glömmer att betala. Vi anställda brukade få en bonus i slutet av året, och den påverkades ju såklart av vinsten som affären gjorde, vilket påverkas av hur mycket som stulits under året. Det är ju en fråga om många bäckar små i ett sånt här fall.

Klart att många inte kommer ringa polisen på dig, men det är ju inte som att ägaren kommer jubla för att du är klantig och inte kan tänka ett steg längre.

Nja nu var det inte mig jag tänkte på, jag betalar alltid. Ägaren kommer att föredra att ha glad, nöjda, och framförallt återkommande betalande kunder. Så som inom alla industrier.
  • PH76

Alla ni som har ett problem med detta får gärna komma till Ica kvantum i Täby Centrum och skälla på mig, jag frekventerar ett par gånger i veckan och delar frimodig ut saker till min 9 och 12 åring. Det händer även att jag själv dricker något i butiken efter ett hårt träningspass.

Ni kommer att få en kanondag. 😀

• PH76
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-14 06:56:32 följande:
    Du har inte ens lyckats uppfostra dina barn så att dom i den åldern kan gå runt i en matbutik som normalt folk? Du har en del att jobba på uppenbarligen.
    Jag har inte ens lyckats uppfostra mig själv, jag öppnar gärna en Loka i affären om jag storhandlar efter gymmet. Barnen behöver inte ens fråga eller gnälla, jag frågar dem om de behöver något om de precis kommer från aktiviteter.

Kom och gnäll, det blir en kanondag för oss båda.
  • PH76
    Anonym (Elvira) skrev 2024-05-14 10:05:54 följande:

Då kan du åka dit för snatteri inför dina barn. Vore det så himla smart och kul, tycker du? Och du lär dem ett olagligt beteende så att de riskerar att åka dit och då inte ens veta att de gjorde något olagligt. Skitbra uppfostran, verkligen! 

Det är absolut ingen risk att det skulle hända på vårt Ica, vi spenderar 12000-15000 per månad där, och betalar alltid om vi skulle äta eller dricka något innan kassan.

Mina barn är extremt väluppfostrade, bra kompisar, väldigt duktiga i skolan, sportar hårt, och svär aldrig.  Dock så lär jag dem att tänka själva och fundera igenom sina beslut och handlande i vardagen.

Skulle någon i personal säga till mig så skulle jag prata med dem och följa det de säger om de inte förstår min punkt, skulle en annan kund säga till mig så skulle det vara ett annat samtal, men alltid utan höga toner. Visst jag är rätt extrovert och osvensk men det ser jag bara som ett plus.
  • PH76
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-14 10:39:50 följande:
    Spelar ingen roll att du betalar för det. Det är ganska WT att gå in i en matbutik och börja äta och dricka innan man betalt. Dålig impulskontroll, måste ha nu beteende. 
    Ha ha, åh nej WT-kortet. Oroa dig ite, ingen kommer ta mig för "WT", inte för att jag skulle bry mig i alla fall.

Herre gud, folk går omkring och är så oroliga hela tiden, för hur folk ser på dem, att de säger och gör rätt saker. Försök att leva lite istället. flytta till en söderhavsö ett par år, få lite perspektiv.

Du kommer att må bättre av det, jag lovar.
  • PH76
    Anonym skrev 2024-05-14 10:54:22 följande:
    Fast du skrev ju faktiskt själv att du inte bara travar omkring med ungar på ICA i Täby utan dessutom öppnar varor inne i butiken.
    Ha ha, du är roligt du lilla superanonymen. 
  • PH76
    Anonym skrev 2024-05-14 10:54:22 följande:
    Fast du skrev ju faktiskt själv att du inte bara travar omkring med ungar på ICA i Täby utan dessutom öppnar varor inne i butiken.
    Ha ha, du är roligt du lilla superanonymen. 
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för