Inlägg från: Anonym (Elvira) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elvira)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

PH76 skrev 2024-05-14 06:47:42 följande:

Alla ni som har ett problem med detta får gärna komma till Ica kvantum i Täby Centrum och skälla på mig, jag frekventerar ett par gånger i veckan och delar frimodig ut saker till min 9 och 12 åring. Det händer även att jag själv dricker något i butiken efter ett hårt träningspass.

Ni kommer att få en kanondag. 😀

Då kan du åka dit för snatteri inför dina barn. Vore det så himla smart och kul, tycker du? Och du lär dem ett olagligt beteende så att de riskerar att åka dit och då inte ens veta att de gjorde något olagligt. Skitbra uppfostran, verkligen! 

• Anonym (Elvira)
    Agda90 skrev 2024-05-14 09:45:32 följande:
    5 min? Har alla i hela landet 5 min till en affär?
    På tiden när mina barn var små hade jag 25-30 min bilfärd till närmaste affär. Sen kan det ta en 30 min att handla beroende på vad man ska ha. Hur bra jag än planerade kunde det skita sig ibland. Men på min ica fick barnen frukt av personalen. Så för min del var det inga problem. 
    Fast om man inte har ett sånt snällt ICA är ju inte det smarta alternativet att snatta något åt barnet utan att alltid ha något med sig till dem att knapra på under bilresan. 
  • Anonym (Elvira)
    PH76 skrev 2024-05-14 10:21:36 följande:
    Det är absolut ingen risk att det skulle hända på vårt Ica, vi spenderar 12000-15000 per månad där, och betalar alltid om vi skulle äta eller dricka något innan kassan.

Mina barn är extremt väluppfostrade, bra kompisar, väldigt duktiga i skolan, sportar hårt, och svär aldrig.  Dock så lär jag dem att tänka själva och fundera igenom sina beslut och handlande i vardagen.

Skulle någon i personal säga till mig så skulle jag prata med dem och följa det de säger om de inte förstår min punkt, skulle en annan kund säga till mig så skulle det vara ett annat samtal, men alltid utan höga toner. Visst jag är rätt extrovert och osvensk men det ser jag bara som ett plus.
    Det hjälper inte dina barn när de är 15 och ovetandes snattar i en annan affär och du inte är med. 
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-14 10:44:50 följande:
    Juridiskt var det ju inte snatteri eller stöld om man betalade.

Det är väl just om beteendet går över till att inte betala för det som problemen uppstår.

Jo, att äta något som man tagit i en butik innan man har betalat är snatteri. Om man lär sina barn att det är tillåtet riskerar de att råka illa ut. 

https://lawline.se/answers/begar-man-brott-om-man-ater-upp-mat-i-en-butik

• Anonym (Elvira)
    Anonym (Nejdu) skrev 2024-05-14 14:39:10 följande:
    Ditt citerade inlägg var att man inte betalar för varan. Det är givetvis en helt annan femma.
    Ah! Missade det! 
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för