Inlägg från: Anonym (Nejdu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nejdu)

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

Anonym (Alice) skrev 2024-05-12 22:02:48 följande:
    Japp.
    Och de har aldrig någonsin fått ett sammanbrott i en affär när du storhandlar mat? Men du måste göra klart handlingen?

Frågar bara. 

Om jag jobbade i en mataffär och såg detta som ett riktigt problem för affären eller att det blev obekväma sitsar för anställda så skulle jag lobba för att vi verkligen hade typ gratis frukt (eller liknande) för barnen på väl valda ställen. Just för att minska de situationerna. Eller att affären erbjöd att man kunde handla i förväg och plocka upp, mot en plockkostnad.

Mat behöver människor ha, så det är inte bara att avbryta såna inköp. Därför är det ju smart för en matvaruhandlaee att se till att det blir en bra upplevelse för alla, så småbarnsföräldrarna stannar och storhandlar och andra kunder inte avbryter shoppingen i förtid.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-12 22:02:17 följande:

Det är inte säkert. Det är stöld och det är många som glömmer att betala. Vi anställda brukade få en bonus i slutet av året, och den påverkades ju såklart av vinsten som affären gjorde, vilket påverkas av hur mycket som stulits under året. Det är ju en fråga om många bäckar små i ett sånt här fall.

Klart att många inte kommer ringa polisen på dig, men det är ju inte som att ägaren kommer jubla för att du är klantig och inte kan tänka ett steg längre.

Fast nu gör ju just mataffärer, iaf inte de större, inte så små vinster, och med justeringar, som att det finns bananer till barnen, skulle de göra än mer vinster.

Nyfiken här, hur ni just vet mängden som stulits av just föräldrar som låtit barnen äta i förväg och inte betalat. Till skillnad från tonåringar som snattar, folk som lägger ihop olika äpplen i samma påse men betalar för de billigaste, de som självscannar lite liberalt, de som räknar fel vid egenutcheckningen av varor etc.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (P) skrev 2024-05-12 22:11:55 följande:
    Jag har två barn. Det yngsta går fortfarande på förskolan. De har aldrig fått sådana sammanbrott att vi behövt äta något i affären. Jag ser och såg till att vara förberedd innan. Handlar vi efter föris, äter vi nåt på väg till affären. En banan till exempel. Handlar vi på helgen, görs det efter mellis eller lunch, så att alla är mätta och belåtna. Behöver vi bara springa in och komplettera med lite mjölk och bröd, hinns det inte med några utbrott.

Om barnen ständigt får utbrott och föräldern helt saknar kapacitet att planera, rekommenderar jag en föräldrakurs eller internethandel.
    Så kan du göra. Alla har inte dina barn. Eller barn som sover synkat eller inte triggar varann. En förälder med en 6-mån bebis och en 2-åring har förmodligen en annan bild av möjligheter än du har. Internethandel för mat är heller inte alla förunnat - bor du så långt från en mataffär att du måste storhandla på riktigt bor du troligen också så långt bort att affären faktiskt inte levererar hem till dig.

Det är ju troligen heller inte SAMMA barn ts ser. Det kanske är första gången på 1,5 år barnet i fråga får ett sammanbrott. Det vet inte Ts. Eller du. 
  • Anonym (Nejdu)

Och såklart. I en perfekt värld skulle det aldrig hända att något barn någonsin behövde äta något under en handling och ingen förälder av alla tusentals som handlar på en vecka skulle ha missat att just den dagen ha ett mellis med o h även med in i affären.

Såklart. 

Men nu är världen inte så och då försöker folk lösa det. En del genom att låta barnen helt enkelt gråta 30 minuter medan man handlar klart och dra till sig hatiska blickar från halva affären och störa folk. Någon genom att faktiskt ge något i förväg fast man vet att man inte borde eller att det är helt rätt. Av de som gör det i förväg kan det säkert finnas någon som inte betalar.

Så är det. Och att inte betala då utan smyga undan det,ja, det tycker jag också är illa. Skulle jag själv stå i en affär och någon komma till kassan och inte kunna betala och deras rödgråtna hulkande barn hade fått en banan i förväg så skulle jag  försöka lösa det åt den personen. Eftersom det kan vara jag nästa gång, eller jag som behöver nån annan hjälp nån gång jag satt mig i en klantig knipa.

• Anonym (Nejdu)
    Anonym (P) skrev 2024-05-12 22:19:33 följande:
    Nej, alla har inte mina barn. Men det är inte så att mina barn inte retat varandra, triggat varandra, eller brutit ihop av hunger. Jag har dock sett till att det inte händer där vi inte kunnat lösa situationen utan att 1. Göra oss skyldiga till stöld och 2. Stört andra mer än nödvändigt.

Om du tar av dig offerkoftan och börjar ta lite vuxenansvar, skulle dina barn sannolikt bete sig annorlunda.
    Okej, men kan du förklara då istället hur du löst det och inte bara mästra alla som inte varit perfekta? Det vore intressantare eftersom du kanske faktiskt har ett lättare liv än de som inte kunnat göra som du 

Mina barn älskar för övrigt mataffärer och har hittills aldrig brutit ihop i dem. Jag har faktiskt snarare använt det som muta, att de ska få följa med och storhandla, eftersom de gillar det. Men ja, alla barn är inte mina barn heller. Därför skulle jag ha en förståelse för det.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (P) skrev 2024-05-12 22:26:12 följande:
    Du har en märklig tankegång. Det är okej att betala för en annan mamma, men lika okej att stjäla från butiker bara för att de gör stora vinster.
    Jag har aldrig sagt att det är okej att stjäla i avseendet att lämna affären med obetalda varor. Notera det. Jag har sagt att jag förstår de som betalar i efterhand om det blir en total kris.

Jag skulle fortfarande vara väldigt nyfiken att se just hur utbrett det verkliga problemet av affärers ekonomiska förlust till följd av småbarnsföräldrar som inte betalar för uppätna saker i affären är. Jämfört med tex de som är lämnar matvaror på fel plats när de ångrar sig och där varor då måste kasseras.
  • Anonym (Nejdu)

Lämnar tråden för nu pga har ett annat liv att sköta med. 

• Anonym (Nejdu)
    Anonym (P) skrev 2024-05-12 22:32:29 följande:
    Jag har ju flera gånger förklarat hur jag ser till att inte hamna i sådan situation. Varför duger inte det för dig?
    För att du inte verkar förstå att alla inte har barn som fungerar exakt som dina gör, utan baserar dina hårda ord på att allas barn skulle funka exakt som dina.

Så är det ju inte.

Förmodligen har du andra utmaningar än andra människor på andra håll, och där du ses som mindre än perfekt. Inte för att du är dålig, utan för att du är mänsklig.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 22:39:58 följande:
    Det är enligt lag stöld och du åker dit för stöld. Varan är inte din innan du betalat. Du har varken rätt att äta eller dricka den. Även om du tänkt betala. 
    Nej, det stämmer faktiskt inte. 

lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Jag citerar:

"Sammanfattningsvis, har du inte gjort dig skyldig till brottet snatteri om du hade pengar för att kunna betala för chokladkakan och även tänkt betala för den. Om du trodde att det var tillåtet att börja äta på chokladkakan i butiken, kan du inte heller göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande."
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (D) skrev 2024-05-12 22:45:20 följande:
    Jag förklarar högt och tydligt för mina barn att sådär får man inte göra och att det är stöld. Så att alla i affären höe och stirrar på dom som sysslar med sånt. Jag går också fram till personen och påpekar att man betalar först. 

Det finns en lag att följa och det är den jag lär mina barn. Därför är det ett probleme att det finns lata idioter som inte anamar detta. Nej jag har ingen empati för dessa människor. 

Det finns ingen som helst ursäkt att öppna något obetalt i affären och ge sitt barn. Det är endast dålig planering och dåligt föräldraskap. 
    Du ger alltså dina barn inte den juridiska sanningen då, sett till juristen jag länkade.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 17:53:40 följande:
    Att ha scannat något är inte detsamma som att det är betalt. Finns massor av folk som tar bort saker dom redan scannat när dom tror ingen ser. En av anledningarna till att det finns diverse avstämningsregler som kan triggas när man ska betala. Det är massor av fusk som sker av folk som just självscannar. 
    Se länken jag gav ovan dock.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Gnbf) skrev 2024-05-13 19:15:20 följande:
    För det inte är betalt än. Är man så jäkla hungrig kan man väl äts innan man handlar. det handlar ju om kanske 5 min. 
    Läs hela tråden för exemplen som ges.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Elvira) skrev 2024-05-14 10:34:40 följande:
    Det hjälper inte dina barn när de är 15 och ovetandes snattar i en annan affär och du inte är med. 
    Juridiskt var det ju inte snatteri eller stöld om man betalade.

Det är väl just om beteendet går över till att inte betala för det som problemen uppstår.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-14 11:55:37 följande:
    Undrar hur de gör om de ör bortbjudna och hungriga när de anländer och maten inte är klar. Går de ut k köket och tar något i kylen så länge och lägger en tjuga som betalning? 
    Om jag har gäster med småbarn på besök och barnen är jättehungriga eller törstiga får de såklart något att äta.

Har jag en vän på besök som säger "du, jag är jättetörstig, skulle jag kunna få ett glas vatten" så är det ju självklart att den får det.

Hur behandlar du dina gäster egentligen?
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Elvira) skrev 2024-05-14 12:36:07 följande:

Jo, att äta något som man tagit i en butik innan man har betalat är snatteri. Om man lär sina barn att det är tillåtet riskerar de att råka illa ut. 

https://lawline.se/answers/begar-man-brott-om-man-ater-upp-mat-i-en-butik

Nej.

lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Frågan:
    Jag började äta på en chokladkaka i affären på väg till kassan. Innan jag passerat kassan blir jag tagen av en vakt som säger att jag snattat! Stämmer det? Jag var ju på väg ut ur affären och på väg mot kassan för att betala. Är det inte snatteri först när man i passerat kassan med en vara utan att betala?

Svaret: Sammanfattningsvis, har du inte gjort dig skyldig till brottet snatteri om du hade pengar för att kunna betala för chokladkakan och även tänkt betala för den. Om du trodde att det var tillåtet att börja äta på chokladkakan i butiken, kan du inte heller göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande.
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-14 12:38:48 följande:

Du läste nog inte mitt inlägg så noga? 

Jodå. I sådana fall utelämnade du andra förutsättningar .
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-14 17:22:04 följande:

Då vet du att jag diskuterade vad en annan skribent skrivit. Dvs en person med stora barn som äter mat i affären utan att fråga först. 

Så att då börja babbla om små barn, att be om mat, hur jag behandlar gäster känns ju konstigt. Det var ju inte alls det jag pratade om. 

Ditt inlägg är helt irrelevant, du jämför äpple med päron. 

Du skrev:
    "Undrar hur de gör om de ör bortbjudna och hungriga när de anländer och maten inte är klar. Går de ut k köket och tar något i kylen så länge och lägger en tjuga som betalning? "

Här pratar du om ett besök hos någon, dvs någon har gäster. Jag relaterade till att om jag har vänner på besök som är törstiga eller hungriga när de kommer på middag och maten inte är klar, såklart kan få något lite innan. Det är rimligt som värd.

• Anonym (Nejdu)
    Tow2Mater skrev 2024-05-14 19:42:34 följande:

Samma fenomen är ju vuxna som lägger varor i sin väska och i barnvagn istället för i en kundvagn eller korg med motiveringen att de ska ju faktist betala dem. Det ser illa ut helt enkelt, oavsett. Och lättare att glömma bort betalningen.

Fast med barnvagn är det ju rubbat opraktiskt att OCKSÅ släpa runt en kundvagn i affären om jag nu redan tar upp platsen med en barnvagn.

Kan säga att jag aldrig är noggrannare hur jag packar ur än när jag gör det från vagnen heller, för att verkligen göra det uppenbart att jag inte nallar med mig något hem.
Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för