• Tecum

Eurovision

Äntligen är spektaklet över och det gick säkerhetsmässigt bra, till medias stora besvikelse. Det hördes tydligt på nyheterna i morse, de hade hoppats på kravaller och våldsamheter.

Mindre bra gick det för EBU som fick burop och kritik både för att Israel tilläts delta och att Nederländerna diskades. Kulturvärlden är märklig, man talar högt om kvinnors rättigheter och det är en av de sektorer där metoo slog igenom hårdast. Men när en kvinna utsätts för hot och våld av en man är det hans parti man tar...

Precis som i fjol vann juryns favorit över folkets. Minns inte men jag tror att skillnaden var större i år då Kroatien låg längre ner inför tittarrösterna än vad Finland gjorde i fjol. Faktum är att Schweiz´ skitlåt bara blivit femma om tittarna fått bestämma själva.
    Men intressantast är Israels superhopp, de fick sex(6) gånger så många röster från tittarna än från juryn och hade slutat trea utan juryröster. Ändå var Israels låt en typisk "jurylåt", en stark ballad utan publikfriande aktiviteter på scen. Slutsatsen är given man röstade politiskt. Vänstern är stark inom kulturkretsar i hela Europa och liksom i Sverige har upprop och bojkottkrav stått som spön i backen. Och det sitter ju musikproffs i juryn... Så juryn valde att stödja terrorism medan tittarna avskyr terror och tog Israels parti. Något för politiker att tänka på och ta till sig...

Måste också nämna Storbritannien som för en gångs skull hade en hyfsad låt. Men bögsex på scenen var för magstarkt för tittarna som nollade dem...

• Svar på tråden Eurovision
  • Liza Angela
    Anonym (Kroat) skrev 2024-05-13 09:55:55 följande:

Organisatorerna blev medvetna om en rejäl möjlighet att Izrael skulle kunna vinna vilket skulle innebära kaos i Malmö, kanske även hela Europa. Därav påverkade de juryn att fokusera på en låt och ge den försprång av den magnitud som inte kan balanseras av tittarnas röster. Dessa självständiga experter som sitter i juryn agerade sedan duktigt lydsamt. 

Den där teorin har jag svårt att köpa. Om nu juryns huvudsakliga uppgift var att manövrera ut Israel, då vore det ett säkrare kort att ösa tolvorna över förhandsfavoriten. 

Nej, deras uppgift var att gå HBTQI-lobbyns ärenden, för att sen kunna vältra sig i självförträfflighet som belöning

Jag sätter mitt huvud på att juryn inte hade burit fram Schweiz om samma låt hade framförts av en "vanlig" cis-person utan PK-buuuuudskaaaap.
  • Tecum
    Liza Angela skrev 2024-05-13 20:41:33 följande:

Eh jomenvisst, Israel var väl det bidrag som fick mest upprättelse gentemot PK-juryns tvivelaktiga insats. Men hon blev inte snuvad på någon seger p.g.a. dem, vilket Kroatien blev.

Men detta är det ingen som pratar om, för alla är så sjukligt fixerade vid Israel, Israel, Israel. Är det ens nån idé för några "normala" länder eller artister att ställa upp framöver, om deras roll bara blir att agera kuliss eller utfyllnad åt opinionsbildande bidrag? 

Britterna förstod att regnbågsfolk har fördel i detta sammanhanget, men de drev det för långt och sköt sig själva i foten. Ska bli intressant att se vad mer som finns att lära av erfarenhet. Starta lite egna krig kanske? Hur annars få till den åtråvärda uppmärksamheten i ett musikevent där musiken har kommit att bli totalt irrelevant...?

Det är media som flyttat fokus från tävlingen till Israel och de har även triggat demonstranterna genom att hela tiden förutsätta kravaller och våld. Lyckligtvis gjorde säkerhetspådraget och kloka demonstrationsarrangörer att media misslyckades i sitt hetsande.

Vi får hoppas att världsläget lugnar ner sig till nästa år, även om inget tyder på det. Men juryns röstande måste ifrågasättas, någon opartisk instans borde undersöka i vad mån de blivit påverkade av det som hände runt arrangemanget.

Håller med om britterna, de tänkte rätt men tog i för mycket...
  • Tecum
    Liza Angela skrev 2024-05-13 21:01:00 följande:
    Den där teorin har jag svårt att köpa. Om nu juryns huvudsakliga uppgift var att manövrera ut Israel, då vore det ett säkrare kort att ösa tolvorna över förhandsfavoriten. 

Nej, deras uppgift var att gå HBTQI-lobbyns ärenden, för att sen kunna vältra sig i självförträfflighet som belöning

Jag sätter mitt huvud på att juryn inte hade burit fram Schweiz om samma låt hade framförts av en "vanlig" cis-person utan PK-buuuuudskaaaap.
    Måste tyvärr instämma. Juryn var taktisk, HBTQI- bidrag brukar gå bra i ESC, därför föll valet på Schweiz istället för på Kroatien. Och Schweiz var favorit på många listor, jämsides med Kroatien.
  • Anonym (Kroat)
    Liza Angela skrev 2024-05-13 21:01:00 följande:

Non binary grej kan vara en del, en annan är att det faktiskt är en otroligt duktig sångare. Det kan inte vara lätt att rappa och sjunga opera medans man springer på ekorrehjulet. Jag kan förstå att det tekniska imponerar på en annan artist mer än Baby Lasagna. Men en hit låt är annat än teknisk perfektion.

Oavsett anledning, jag tror det är ganska uppenbart att de har gaddat ihop sig. Vem som helst kan vinna med så många tolvor. Det var som de hörde Mozart. Det var absurt.
  • linani

Årets festival kan summeras med United by Konspirationsteorier - för oavsett politisk åskådning, eller vilket bidrag man höll på, har alla lyckats hitta sina egna obekräftade Twitter(X)-rykten och konspirationer som stödjer just den egna åsikten.

Sällan har väl Internet visat sig från så dåliga sidor som under denna helg.

Detsamma gäller media, som hade bidragit i förväg med att trissa upp människors rädsla med fantasier om terrorhot och kravaller i Malmö. Precis som du skriver kunde man ana besvikelsen när verkligheten inte bjöd på önskade klick-rekord.

• Anonym (Hey)

Kroatien var ju skitdålig. Lät som en riktigt dålig variant av förra årets riktig bra tvåa, (som förtjänade vinsten egentligen). Jag tror det var därför folk röstade på Kroatien, för att de tyckte synd om käärilä och ville ge förra årets egentliga vinnarlåt upprättelse. Problemet var bara att låten var så jävla dålig. 

Har ingen reflekterat över att ettan var bra? Det var ju en bra låt, men vissa verkar inte kunna se förbi "det binära" dåliga förlorare, varenda artist spelar med en ickebinär image, från Alice Coopers till vadsomhelst, speciellt rosa schlager. 

• Anonym (R)

Vad hände med Nederländerna?

• Liza Angela
    Anonym (Hey) skrev 2024-05-14 13:49:58 följande:

Kroatien var ju skitdålig. Lät som en riktigt dålig variant av förra årets riktig bra tvåa, (som förtjänade vinsten egentligen). Jag tror det var därför folk röstade på Kroatien, för att de tyckte synd om käärilä och ville ge förra årets egentliga vinnarlåt upprättelse. Problemet var bara att låten var så jävla dålig. 

Har ingen reflekterat över att ettan var bra? Det var ju en bra låt, men vissa verkar inte kunna se förbi "det binära" dåliga förlorare, varenda artist spelar med en ickebinär image, från Alice Coopers till vadsomhelst, speciellt rosa schlager. 

Men jisses?

Det är tur att alla har rätt till sin egen smak, och med det sagt så kan inte alla förväntas gilla samma låtar.  Om Kroatiens låt var bra eller kass har ingen av oss rätt att bestämma, för det är tycke och inte fakta.

Fakta är att Kroatien var bidraget som kammade hem flest tittarröster. Att sen juryn tycker annorlunda är inget nytt. Juryn var den som förra året lät Loreen vinna med en (i MITT tycke) skräplåt, trots att publiken ville annat.

Skillnaden i år var att en blind kunde se att juryn röstade taktiskt/politiskt. Schweiz må vara bra men inte SÅ bra. Israel må vara dålig, men inte SÅ dålig. Vad juryns agenda var? Tja, det kan man ju spekulera i? men vissa anledningar känns mer uppenbara än andra, om man säger så. Kalla det konspirationsteori, den som vill.

Att tittarna skulle rösta taktiskt i sympati med fjolårets Finland? OMG. Av alla (konspirations)teorier så är väl denna den mest sanslösa och komiska jag hört hittills.

• Liza Angela
    Anonym (Kroat) skrev 2024-05-13 22:30:00 följande:
    Non binary grej kan vara en del, en annan är att det faktiskt är en otroligt duktig sångare. Det kan inte vara lätt att rappa och sjunga opera medans man springer på ekorrehjulet. Jag kan förstå att det tekniska imponerar på en annan artist mer än Baby Lasagna. Men en hit låt är annat än teknisk perfektion.

Oavsett anledning, jag tror det är ganska uppenbart att de har gaddat ihop sig. Vem som helst kan vinna med så många tolvor. Det var som de hörde Mozart. Det var absurt.

Hmz, rent sångmässigt så är det svårt att förneka att den israeliska tjejen sopade banan med de flesta av deltagarna. Vilket stödjer min teori om att det inte var musiken eller artisteriet som styrde juryns poängsättning, utan något annat. 

Men som du själv är lite inne på, så kan ingen veta säkert vad detta var.

Din landsman och hans låt var kanske inte det bästa bidraget rent musikaliskt. Men han vann folkets röster, för att förlora trofén till politiken. Så snöpligt, och för detta tycker jag som sagt synd om honom. Han blev totalt marginaliserad både under och efter eventet.

Så gött att han fick det kungliga mottagandet han förtjänade när han kom hem. 

• linani
    Anonym (R) skrev 2024-05-14 13:54:07 följande:

Vad hände med Nederländerna?

Diskvalificerad eftersom han hotade en fotograf backstage.
Svar på tråden Eurovision