• LäkareOchPappa

Vad ska pojken heta?

Hej!

Jag och min sambo väntar en lite pojke i juli och är inte överens om vad han ska heta. Vi har två barn sedan tidigare, de heter:
    ELISE Edith Signe
    AUGUST Axel Åke

Jag gillar förslagen: Frans, Ruben, Vilgot & Josef.
    Sambon gillar: Edvin, Anton, Ivar, Folke & Helmer. 

Som ni kanske ser så gillar vi lite äldre namn och eftersom våra två andra barn har sådana namn vill vi gärna att den tredje också ska ha det. 

Några namn som vi älskar men som tyvärr av olika anledningar går bort är: Valdemar, Gunnar, Birger, Tor, Birk & Gilbert. 

Vi vore otroligt tacksamma för alla förslag ni har!

Elise -18 August -20 BF -24
  • Svar på tråden Vad ska pojken heta?
  • Anonym (Mimmi)
    LäkareOchPappa skrev 2024-05-13 18:12:07 följande:
    Vad ska pojken heta?

Hej!

Jag och min sambo väntar en lite pojke i juli och är inte överens om vad han ska heta. Vi har två barn sedan tidigare, de heter:
    ELISE Edith Signe
    AUGUST Axel Åke

Som ni kanske ser så gillar vi lite äldre namn och eftersom våra två andra barn har sådana namn vill vi gärna att den tredje också ska ha det. 

Några namn som vi älskar men som tyvärr av olika anledningar går bort är: Valdemar, Gunnar, Birger, Tor, Birk & Gilbert. 

Av samtliga nämna namn skulle jag endast kunna tänka mig Josef och Edvin.
    De "förbjudna" namnen kan pojken vara glad att få slippa. Gunnar liksom??? Va?
  • Cathariiina
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-15 05:44:51 följande:
    Av samtliga nämna namn skulle jag endast kunna tänka mig Josef och Edvin.
    De "förbjudna" namnen kan pojken vara glad att få slippa. Gunnar liksom??? Va?
    Jag tycker att Gunnar är ett fint och rejält namn. Urnordiskt och manligt! Det var såklart omodernt ett tag eftersom det senast var populärt i 1920-30-talsgenerationen, men nu har det varit tillbaka ett tag. 
  • Anonym (Ca)

Gottfrid 
    Hadar
    Torsten 
    Egon 
    Leif 
    Sven 
    Gösta 
    Ernst 
    Håkan 
    Atle 
    Nore 
    Kjell 
    Rune
    Herman 
    Ragnar 
    Ulf 
    Rolf  

• Anonym (förslag)
    LäkareOchPappa skrev 2024-05-13 18:12:07 följande:
    Vad ska pojken heta?

Hej!

ELISE Edith Signe
    AUGUST Axel Åke

Till de andra namnen passar Ivar, Folke eller Helmer bäst. Även Frans och Ruben funkar. Jag skulle rösta på Folke.

Vilgot är gulligt på ett småbarn, mindre kul som vuxen. Josef, Edvin och Anton passar inte med de andra namnen.
  • Anonym (......)

Frans-Helmer såklart!

• Anonym (Ia)

Vad sägs om Alvar?

Vet att du skrev att du inte ville ha två barn på A men då blir det ju ändå lite mönster att flickan heter på E och pojkarna på A.

Gustav är också fint.

• Anonym (Mensåbra)
    LäkareOchPappa skrev 2024-05-13 19:03:13 följande:
    Men oj så fint, att vi inte har tänkt på Valter! Får ta upp det med sambon när hon kommer hem från jobbet :)
    Visst är det! Vad tyckte hon? :)
    Får jag en till son blir det troligtvis Valter. Har en Svante, så är också ett tips :)
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Mensåbra) skrev 2024-05-15 19:36:13 följande:
    Visst är det! Vad tyckte hon? :)
    Får jag en till son blir det troligtvis Valter. Har en Svante, så är också ett tips :)
    Svante är så fint
Svar på tråden Vad ska pojken heta?