• Anonym (.....)

Min dotter skär sig

Jag har sett sår på min 13 åriga dotter men inte riktigt vetat vad det var, jag såg första när hon var 11. Jag har ju haft en aning om att det kan ha varit sår som hon gjort själv, redan sedan jag såg första. Men efter första såret tog det långt tid och jag såg inget nytt. Jag skulle för några veckor sedan gå in i min dotters rum för att säga till att jag skulle gå till jobbet (det var morgon och hon sov) jag öppnar dörren och ser då henne i sin säng och jag ser även hennes ben. Det var fullt med raka sträck som jag då förstod vad det var. Idag fick jag ett mail från mentorn då en elevassistent berättar för mentorn att min dotter berättat för henne att hon skär sig. 

Nu undrar jag vad jag ska göra, ska jag prata med min dotter? Ska jag söka hjälp någonstans? 
  • Svar på tråden Min dotter skär sig
  • Anonym (Johanna)

Det är ju väldigt vanligt bland unga flickor tyvärr. Jag skulle råda dig att prata med kuratorn om vad du kan göra och hur du ska bemöta henne.

Jag har några tips från min yrkesroll (jobbar på hvb):
    Tänk på att inte ge för mycket omsorg och uppmärksamhet åt själva beteendet, det ger en negativ effekt. Försök istället ta reda på vad det är som gör att hon mår så dåligt. Finns det något du kan göra? Ge extra mycket kärlek och tid för att undvika att känslorna blir så överväldigande för henne. 

Leta igenom rummet efter saker hon kan använda för att skada sig, genom att göra det kan du minimera risken för att hon kan skada sig igen. Tex kanske hon inte får ha rakhyvel utan uppsikt (eller inte alls, våra ungdomar får någon hårborttagningssalva, finns även för intima områden om det är aktuellt). 

Prata med henne om riskerna med att skära sig, allt ifrån infektioner till blodförgiftning. Även att det kan bli svårt att få jobb osv om man har stora ärr överallt. Så många av våra flickor som inte vågar gå utan långärmade kläder pga ärr, så synd! 

Lycka till och ta hand om lilltjejen! 

Svar på tråden Min dotter skär sig