• Anonym (M)

    Vill inte låna ut bebis kläder

    Vi har en ettåring hemma. Nu ska min pojkväns syster då barn o frpgade om de kunde låna saker o kläder av oss. Dels så står vi inte systern nära. O jag känner att även om kläder inte använda länge så kan det tvättas ur o jag vill ha fina kläder  inför kommande barn. Är det fel att säga att man inte vill låna ut? Sen är det enbart jag samt min mamma som köpt nästan varenda kläders plagg i ett år då både min sambos mamma samt han tycker vi skulle köpa allt begagnat, likaså vagn o barnstol. aa det går nästan säga att det är min mamma som köpa alla kläder o leksaker. Hade det vart min syster så kanske jag hade kunnat tänka mig låna ut?

  • Svar på tråden Vill inte låna ut bebis kläder
  • Anonym (Tea)

    Kan ni säga att en del är ni rädda om men att ni väljer ut en del som de kan få låna? Då kan ni behålla det som känns viltigt för er och ändå inte sabba relationen till systern. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Tea) skrev 2024-05-14 17:24:05 följande:

    Kan ni säga att en del är ni rädda om men att ni väljer ut en del som de kan få låna? Då kan ni behålla det som känns viltigt för er och ändå inte sabba relationen till systern. 


    Ja det hade väl vart det hans familj köpt isf men det är ju ytterst lite.. jag tänker la lite med att min mamma handlat på sig massa o kanske med tänker att hennes andra barn ska kunna använda det när hon sedan får barn. för barnkläder håller ju inte hur länge o många tvättar som helst. Sen vill de låna bilstolar o vagn o grejer men det har jag liksom betalat alldeles själv o vill inte det ska bli slitet för kommande framtida barn?.
  • BuoBä

    Säg att du tyvärr har sålt allt du inte vill spara. Även om du inte har sålt en enda pinal. 

  • Anonym (M)
    BuoBä skrev 2024-05-14 17:29:17 följande:

    Säg att du tyvärr har sålt allt du inte vill spara. Även om du inte har sålt en enda pinal. 


    Ja men min sambo vet ju att vi inte sålt det..
  • Anonym (Pip)

    Säg bara nej, om de kräver motivering säg att ni sparar grejerna för egen del. 


    Gnölar dem: länka till annonser på typ tradera eller marketplace som tips. Fattar inte hur man ens kan ha mage att fråga en sådan sak, snacka om stor känsla av berättigande. 

  • Anonym (Ggöåfxvllgvnl)
    Tro mig nästa barn så köper ni nya kläder och de oanvända kommer inte användas 

    så sälj kläderna till henne för att låna ut så kommer ni inte få tillbaka
  • Jemp

    Det är väl bara att säga att planerar fler barn och därför vill spara det. Vagn, barnstol osv använder ni väl dessutom om det är så nära mellan kusinerna?

    Underlig sits förresten att mormor betalar mer än pappan. Men trassla inte in dig i diskussioner om vem som betalat mest, antingen vill ni ge bort/låna ut eller inte.

    Vi fick/fick låna en del kläder till vårt andra barn som sen lämnades tillbaka. Jag var dock tydlig med att jag bara ville ha sånt som de var okej med att inte få tillbaka om det gick sönder etc. Kläder håller ju överlag till fler än 2 barn i den åldern men plötsligt händer något, så då vill jag inte ha affektionsvärde på mitt samvete.

  • Bergegardh

    Nej säg inte Nej.
    Välj ut de kläder du inte är ledsen att förlora. De med fläckar, de som inte satt bra osv. Sen säg som det är att du har en sentimental sida och att du helt enkelt är rädd om en hel del av de kläderna. Du vill själv spara dem till framtida barn. Det borde hon respektera. Men släng i några plag som är okej. 

    Nästa gång det är dags för ditt nästa barn fråga henne om kläder. Inte din man utan du. Sen får vi se vad du får av henne. Inte för att du är långsint. Utan för att hon kommer fråga för hennes nr 2 oxå. 

  • Anonym (Tea)
    Anonym (M) skrev 2024-05-14 17:27:35 följande:
    Ja det hade väl vart det hans familj köpt isf men det är ju ytterst lite.. jag tänker la lite med att min mamma handlat på sig massa o kanske med tänker att hennes andra barn ska kunna använda det när hon sedan får barn. för barnkläder håller ju inte hur länge o många tvättar som helst. Sen vill de låna bilstolar o vagn o grejer men det har jag liksom betalat alldeles själv o vill inte det ska bli slitet för kommande framtida barn?.
    Säg det då. 
  • Anonym (Tea)

    Är hon knepig på något sätt, systern? Jag menar, normalt sett är det ju bara för er att säga nej. 

Svar på tråden Vill inte låna ut bebis kläder