• Anonym (Osäker just nu)

Trotsålder eller pga tagit bort napp?

Min älskade dotter har sovit som en dröm sedan hon var liten bebis tidigt, alltid varit så enkel att lägga, alltid så duktig/snäll. Trodde vi slapp undan trotsen men nej..

Hon är 2 år och 8 månader. Vi tog bort nappen för 1 vecka sedan. Första 2 nätterna gick som en dröm, inga problem!

Men sen.. När vi lägger henne är hon tyst ca 5-10 min sedan är det ett himla skrik och gråt. Hon står naken, alla lakan och täcken på golvet, till och med madrassen. Men när vi kommer in så skrattar hon.. Spelar ingen roll om vi lugnt säger till henne som man rekommenderar eller inte ens när man höjer rösten, hon bara skrattar! Idag slog hon mig i ansiktet och slängde mina glasögon 2 gånger, jag blev arg och hon skrattar bara!

Inget funkar ju! Börjar bli så osäker på hur vi som föräldrar ska reagera på bästa sätt och att hon ska förstå. Hon håller på såhär ca 1-2 timmar.och nattning har som  sagt ALDRIG varit ett problem.

Tips?!

• Svar på tråden Trotsålder eller pga tagit bort napp?

Kanske ska tillägga. På dagen har hon aldrig fått dessa klassiska "ligger och gråter, skriker och sparkar" utfallen som många av mina bekantas barn får/fått runt 2 år och att handla funkar också som en dröm. Nu är jag ju rädd att snart börjar hon med dessa också..

• Anonym (Mamma)

Sluta prata med henne, sluta reagera. Det är vad hon söker när det blir så där.

Anonym (Mamma) skrev 2024-05-16 21:31:51 följande:

Sluta prata med henne, sluta reagera. Det är vad hon söker när det blir så där.

Först lät vi henne gråta 5 min åt gången. Mycket fram och tillbaka. Sista gången låt i henne va över 30 min, känner mig hemsk.. Men det funkade...

Hon drar ju bort hela madrassen och slänger på golvet så vi måste ju gå in vid något tillfälle.. :/

Våra nattningar har hittils sett ut bara att vi lägger henne, säger god natt och går ut. Har aldrig behövt sitta brevid, läsa bok osv. Provade de när hon vae yngre men då blev hon bara pigg och vild. Så detta att bara så ut och stänga dörren har funkat så bra, tills nu då..
  • Tow2Mater

Bädda med madrassen direkt på golvet under en tid. Så blir det inte lika roligt.

Tow2Mater skrev 2024-05-16 22:30:15 följande:

Bädda med madrassen direkt på golvet under en tid. Så blir det inte lika roligt.

Hon sover fortfarande i spjälsäng. Antar att hon går ut ur rummet annars men kanske ska prova vem vet.
  • Anonym (P)

Varför fortsätta natta på ett sätt som inte funkar just nu? Gör nåt annat. Stanna tills hon somnar till exempel.

Anonym (P) skrev 2024-05-16 22:43:54 följande:

Varför fortsätta natta på ett sätt som inte funkar just nu? Gör nåt annat. Stanna tills hon somnar till exempel.

Det går inte. Då står hon upp i sängen och blir vild bara. Provade det idag och hon drog bara av lakanen och slängde på golvet och skrattade.

Känner inte igen mitt eget barn ens.. Kanske var ett misstag att ta bort nappen(?).  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Osäker just nu) skrev 2024-05-16 21:46:56 följande:
    Först lät vi henne gråta 5 min åt gången. Mycket fram och tillbaka. Sista gången låt i henne va över 30 min, känner mig hemsk.. Men det funkade...

Hon drar ju bort hela madrassen och slänger på golvet så vi måste ju gå in vid något tillfälle.. :/

Våra nattningar har hittils sett ut bara att vi lägger henne, säger god natt och går ut. Har aldrig behövt sitta brevid, läsa bok osv. Provade de när hon vae yngre men då blev hon bara pigg och vild. Så detta att bara så ut och stänga dörren har funkat så bra, tills nu då..
    Man behöver inte behandla dem illa, bara visa tydligt att de inte får en reaktion, man talar om att det är dags att sova. Hon kanske vill ha er i rummet eftersom hon nu har tappat den trygghet som hon haft? Eller ett gosedjur? Vad ni än gör så låt bli nappen!! Ni skapar ett rent helvete för er själva och ffa så skapar det otrygghet hos barnet om det blir fram och tillbaka. Kan vara dags att testa godnattsaga igen, det behöver barn ändå för att utveckla språket mm.
  • Anonym (Mamma)

Och om man stannar i rummet så sitter man tyst. Prata med barnet om att ni stannar men bara om hon ligger ner, till exempel.

Hela hennes säng är full av gossedjur :'D hon började med de ca 2-3 månader sedan och märker om en enda fattas.

Såklart vi läser för henne på dagen! :)

Vi har inte gett tillbaka nappen, men måste erkänna att det varit nära ett par gånger. 

Men får väll prova mig fram.. Kanske köpa mörka gardiner för nu är det plötsligt så ljust när hon lägger sig, hon är ju van med att det är mörkt. 

Nu har detta bara hållt på i en vecka, men känns redan som en evighet och är så rädd att detta kommer pågå länge och att lillasyster kommer bli väckt nån gång av skriket :|

Svar på tråden Trotsålder eller pga tagit bort napp?