Inlägg från: Anonym (Ja, det är så fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja, det är så fel)

Gjorde ja rätt

Anonym (Fel på mig?) skrev 2024-05-18 17:23:49 följande:
    Tack för bra råd.
    Ska sluta engagera mig och hälsa när vi ses och därefter kan jag sysselsätta mig med barnen och låtsas som att hon inte är där.
    Så får hon smaka på sin egen medicin..
    Hade gärna åkt iväg men tyvärr går det inte pga maken, de väldigt viktigt för honom att jag är där vilket börjar bli psykiskt påfrestande för mig pga hans mammas fortsatta ignorans mot mig..
    Han löste det idag genom att ringa upp sina föräldrar och hitta på att vi är upptagna med annat så vi kunde ses en annan dag.
    Vilket var skönt för min del..
    Du ska sluta hälsa och låta henne smaka på sin egen medicin. Jaaa, vilken toppenidé. Verkligen bra.

Och ja, "det är så fel". Ni verkar ärligt jobbiga båda två, vilket ju också brukar vara fallet.
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2024-05-18 17:38:52 följande:
    Okej vad specifikt upplever du som jobbigt menar du?
    Du verkar övertolka. Att hon gått ur grupper pga dig har du ju ingen aning om.

Du måste "förbereda dig" innan du träffar svärmor. Det går absolut inte att boka in något samma dag. Samtidigt blir du kränkt över att ni ska bo ensamma och att hon, gud förbjude, har ställt in mat i kylen. Du kallar det en "elak handling".

Och nu ska du sluta hälsa. Du måste väl själv inse att även du bidrar till konflikten.
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2024-05-18 17:58:04 följande:
    Jo det var en grupp med maken, mig, svägerskan och svärfar. När hon klev ur gruppen började hon ignorerar om jag ringde henne osv osv.. så jag har inte slängt ut detta pga något jag TROR en hel del har hänt och tyvärr pga mig men vad jag vet har jag aldrig sagt något ont till människan men min närvaro är svår för henne och det visas rätt tydligt tyvärr.

Frågande blir jag över detta med stugorna just för att hon inte berättat om det, tyckte det var en märklig grej att säga att ALLA bor ihop för att sen endast låta oss bo själva utan att förvarna om det. Had eju varit trevligt att veta om jag nu hade litat på henne och tänkt "svärmor fixar allt i matväg" vilket hon insisterade på att hon ville göra.
    Klart det blir en konstig station när vi åkt flera timmar i bilen för att mötas av bara svärfar som säger här är er stuga ni bor själva men svärmor har lagt in lite pålägg och smör till er så ni har frukost..
    Säger bara vad jag tycker, att ni båda verkar jobbiga. Det var väl det som var meningen med tråden? Att folk skulle svara på om du gjorde rätt. Hon har säkert också förklaringar till varför hon uppför sig som hon gör, precis som du har. Om du slutar hälsa så eskalerar du konflikten ännu mer. Men du verkar vilja det.

Anonym (Fel på mig?) skrev 2024-05-18 18:10:18 följande:
    Nej jag tror du råkat läsa fel. Jag skrev aldrig att jag ska sluta hälsa..

Undrar hur du hade hanterat det om någon i svärfamiljen eller din egna familj ignorerade dig?

Hade du fortsatt försöka skapa kontakt eller hade du försökt hålla det på en övergripande nivå?
    Du gör det du känner dig bekväm med förstås men jag ppersonligen änner att en övergripande relation funkar bäst för mig och undrar om det kan uppfattas fel av mig

jag kommer hälsa, svara om hon frågar mig något osv. 
    Ser inte riktigt vad det är som du upplever att jag gör som menar på att jag vill att det ska eskalera.

Har varit lugn under dessa år och försökt få till både ungönge, goda samtal osv och känner främst nu att jag inte orkar bry mig eller visa intresse för svärmor pga hennes sätt mot mig. Det upphör ju inte..

Intressant feedback iallafall tror lite missförstånd
    Du skriver ju "Ska sluta engagera mig och hälsa när vi ses".

Ja du, min svärmor behandlade mig ganska illa när jag blev tillsammans med min man för hon trodde att jag skulle flytta tillbaka till Sverige med honom (han är inte svensk och vi bor utomlands). Jag hanterade det genom att vara trevlig tillbaka och inte elda på konflikten. Det blev bra tillsist. Men om hon varit tvungen att föranmäla besök och liknande, så slår jag vad om att det inte blivit bra.
    Anonym (Pfft) skrev 2024-05-18 18:28:53 följande:
    Klart man meddelar innan man besöker folk....
    Ja, det gjorde hon ju. Men svärmor får inte höra av sig samma dag för TS ska ha tid att förbereda sig.
    Anonym (Pfft) skrev 2024-05-18 18:53:06 följande:
    Då bör man respektera det! Garanterar att ts inte måste ha förvarning i flera dagar av personer som inte behandlar henne illa.... Läste du om orsaken varför ts vill ha mer tid på sig att förbereda sig?
    Javisst.
Svar på tråden Gjorde ja rätt