• Anonym (är det rätt?)

Flytta till kolonistuga+liten lägenhet med tonåring?

Vi bor i en fyrarumslägenhet med uteplats. Vi trivs jättebra men hyran har gått upp alldeles för mycket. De senaste två åren har vi fått två hyreshöjningar per år och vi vet att det kommer att bli ännu dyrare. Vi måste alltså flytta inom 3 år ungefär. Vi har helt enkelt inte råd att bo kvar, men vi älskar vår trädgård och vi har inte råd att köpa hus.

Vi vill gärna bo kvar i området, framför allt för vår nu 10-årige sons skull. Vi vill att han ska ha nära till kompisar och till sina fritidsaktiviteter. Vi hade kunnat komma billigare undan genom att flytta till en annan kommun, men det vill vi helst inte, eftersom vi båda jobbar i stan.

Det finns ett jättefint koloniområde en bit bort, med vatten/avlopp/el och med stugor på 40 kvadratmeter. Många bor i sina stugor från slutet av mars till början av oktober och i princip ser de ut som mindre hus. Vår son kommer att få ett eget rum eller gäststuga, beroende på vad vi hittar.

På vinterhalvåret kommer vi då att bo i en mindre lägenhet, kanske bara en 2:a. Tanken är då att sonen får sovrummet.

Nu när han är 10 år, så hade den här lösningen kunnat funka lika bra som någon annan, men när han är 13 och sedan 14, 17, 18? Finns det nackdelar vi inte tänker på?

Tänker vi helt fel när vi tror att det här är en bra plan? 

• Svar på tråden Flytta till kolonistuga+liten lägenhet med tonåring?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (är det rätt?) skrev 2024-05-18 14:18:07 följande:

Vi bor i Malmö. Min man arbetar heltid och har 24000 kr/månad i lön. Jag har något mindre eftersom jag jobbar 75% och är sjukskriven resten. Vi jobbar båda i kommunen. Vi har en hyra på 13000 kr. 

Vi har dragit ner på allt som bara går att dra ner på, för att kunna spara 1000 kr/månaden. Vi kan inte fortsätta så här, eftersom hyran ökar hela tiden. Hade det inte varit för vår uteplats och att vår son har kompisar, skola och sina fritidsintressen här i området  så hade vi flyttat för länge sedan.

Har ni koll på vad en sådan stor kolonistuga kostar? Vilket område är det? 

Hur mkt har ni sparat ihop hittills? 

• Anonym (Hmm)

En hyrestvåa och en kolonistuga. Har ni pengarna till kolonistugan eller behöver ni låna till den?
    Blir det billigare med den lösningen än vad ni har idag? Blir det billigare än en trea?
    Min sons morsa flyttade från en trea till en tvåa. 
    När sonen är där har han sovrummet och när han inte är där han hon sovrummet.
    Kommer han hem sent så måste han passera genom vardagsrummet där hon sover.Svårt att ha kompisar hemma och han kan ju inte "inreda" som han vill.
    Det är helt enkelt inte hans rum.
    Det har ju lett till att han är betydligt mer hos mig vilket är mer än ok för mig.
    Jag skulle aldrig gå på lösningen med en tvåa med en tonåring och två vuxna - never!

• Studentpappa
    Anonym (är det rätt?) skrev 2024-05-18 14:18:07 följande:

Vi bor i Malmö. Min man arbetar heltid och har 24000 kr/månad i lön. Jag har något mindre eftersom jag jobbar 75% och är sjukskriven resten. Vi jobbar båda i kommunen. Vi har en hyra på 13000 kr. 

Vi har dragit ner på allt som bara går att dra ner på, för att kunna spara 1000 kr/månaden. Vi kan inte fortsätta så här, eftersom hyran ökar hela tiden. Hade det inte varit för vår uteplats och att vår son har kompisar, skola och sina fritidsintressen här i området  så hade vi flyttat för länge sedan.

Då räcker det ju att byta till vilket jobb som helst i princip. Någon utbildning krävs inte då en butikslön är högre.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (är det rätt?)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-18 14:50:16 följande:

En hyrestvåa och en kolonistuga. Har ni pengarna till kolonistugan eller behöver ni låna till den?
    Blir det billigare med den lösningen än vad ni har idag? Blir det billigare än en trea?

Det blir kanske inte billigare än en 3:a men det är lösningen vi behöver välja för att få ha trädgård. Vi har koll på finansieringen till kolonistugan. Vi kommer behöva låna lite men inte allt (vi vet att man inte kan få bolån till byggnad på ofri mark)
  • Anonym (Hmm)

Arrendetomt kan ju också bli bra mycket dyrare i avgift eller så ska marken exploateras och ni får den inlöst och/men blir av med boendet.
    Vill inte vara neggo men har ju hänt tidigare.
    Jag hade i första hand prioriterat barnet. Det händer mycket och fort när man blir tonåring. 
    Eget utrymme och eget liv blir viktigt som tonåring.

• Anonym (orion)
    Anonym (är det rätt?) skrev 2024-05-18 12:23:21 följande:

På vinterhalvåret kommer vi då att bo i en mindre lägenhet, kanske bara en 2:a. Tanken är då att sonen får sovrummet.

Tänker vi helt fel när vi tror att det här är en bra plan? 

Inte en bra plan. Kolonistuga är inte substitut för annat boende, bara till fritidsboende. 

Kostnaden för att ha kolonistugan får inte påverka det normala boendet negativt så att ni reellt blir tvungna att bo för smått både i lägenheten och i kolonistugan. Så är det bättre att lägga alla pengarna på det normala boendet och bo större där.

Med kolonistuga tvingas ni ha dubblerad hushållning av allting och dubbel kostnad för el och annat. Säsongen är reellt kortare än mars-oktober om huset inte är toppmodernt och bekvämligheter som tvättmaskin saknas antagligen. 

Vi har själva försökt bo så där med kolonistuga + mindre lägenhet men pga avstånd och logistik fungerade det inte riktigt i längden. Vi har nu kolonistuga + större lägenhet och så fungerar det bra med att bo lite perioder i stugan 3-4 dagar i veckan under maj-august, men inte mer än så.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (orion) skrev 2024-05-18 16:05:08 följande:
    Inte en bra plan. Kolonistuga är inte substitut för annat boende, bara till fritidsboende. 

Kostnaden för att ha kolonistugan får inte påverka det normala boendet negativt så att ni reellt blir tvungna att bo för smått både i lägenheten och i kolonistugan. Så är det bättre att lägga alla pengarna på det normala boendet och bo större där.

Med kolonistuga tvingas ni ha dubblerad hushållning av allting och dubbel kostnad för el och annat. Säsongen är reellt kortare än mars-oktober om huset inte är toppmodernt och bekvämligheter som tvättmaskin saknas antagligen. 

Vi har själva försökt bo så där med kolonistuga + mindre lägenhet men pga avstånd och logistik fungerade det inte riktigt i längden. Vi har nu kolonistuga + större lägenhet och så fungerar det bra med att bo lite perioder i stugan 3-4 dagar i veckan under maj-august, men inte mer än så.

Bra input.

En trea och en mindre stuga är nog mer realistiskt för TS. Då får alla plats i lägenheten, plus att de får en liten trädgård på vår och sommar. 

• Goneril

Med två löner borde ni klara hyran men det framgår inte om det är netto eller brutto, det som angivits i tråden. Är det netto borde det funka med två löner. Ni har kanske en bil som drar mycket pengar eller något lån? Är det brutto blir det kärvt förstås, och det som förundrar mig i så fall är att hyresvärden har godkänt er som hyresgäster. Här i Göteborg, allmännyttan, får hyran inte uppgå till mer än 1/3 av nettolönen. Själv bor jag i det äldre bostadsbeståndet, centralt, 80 kvadrat, hyra 8.000.- men standarden är inte hög. Nu bor jag här för mig själv och skulle inte för allt i världen vilja bo mindre. Problemet: 30 års kötid, ingen får tillgång till de äldre bostäderna, de är eftertraktade även om det saknas disk-och tvättmaskin. Man kan fixa detta själv för övrigt.                                                                                                                                                                             Extrajobb verkar inte funka för er del, annars är det det första jag tänkte på. Att bo i en tvåa, 3 personer med en toalett är ohållbart, det kommer att bli friktion. Hur gör ni i så fall om ni får nattgäster? Och varför kan ni inte studera? För att ni är i 50-årsåldern? Jag som slutade mitt jobb i Bank och Finans tog en akademisk examen, en till, för att det var kul, var över 70. Så säg inte att det inte går, det gör det, att studera som äldre.

• Tow2Mater
    Goneril skrev 2024-05-18 16:35:00 följande:

Med två löner borde ni klara hyran men det framgår inte om det är netto eller brutto, det som angivits i tråden. Är det netto borde det funka med två löner. Ni har kanske en bil som drar mycket pengar eller något lån? Är det brutto blir det kärvt förstås, och det som förundrar mig i så fall är att hyresvärden har godkänt er som hyresgäster. Här i Göteborg, allmännyttan, får hyran inte uppgå till mer än 1/3 av nettolönen. Själv bor jag i det äldre bostadsbeståndet, centralt, 80 kvadrat, hyra 8.000.- men standarden är inte hög. Nu bor jag här för mig själv och skulle inte för allt i världen vilja bo mindre. Problemet: 30 års kötid, ingen får tillgång till de äldre bostäderna, de är eftertraktade även om det saknas disk-och tvättmaskin. Man kan fixa detta själv för övrigt.                                                                                                                                                                             Extrajobb verkar inte funka för er del, annars är det det första jag tänkte på. Att bo i en tvåa, 3 personer med en toalett är ohållbart, det kommer att bli friktion. Hur gör ni i så fall om ni får nattgäster? Och varför kan ni inte studera? För att ni är i 50-årsåldern? Jag som slutade mitt jobb i Bank och Finans tog en akademisk examen, en till, för att det var kul, var över 70. Så säg inte att det inte går, det gör det, att studera som äldre.

Går och går, men 50+ får ju inte studiemedel, eller iallafall kraftigt begransät. Sedan hur stor är chansen som nyutexad 50-55 åring att faktist hitta jobb, och så tar det ju några år kanske att jobba sig upp inom branchen och se en löneökning som är värd det. Vill man studera, visst, men för att öka lönen, nja.
  • Räkan77

Hur er ekonomiska situation ser ut om tre år är ju svårt att sia om. Så om ni vill bo kvar i er lägenhet så behöver ni ju inte flytta nu. Finns det verkligen inga treor med uteplats? Ni kan ju försöka byta med någon som behöver större.

Sen undrar jag även om det är brutto eller nettolön? 

Svar på tråden Flytta till kolonistuga+liten lägenhet med tonåring?