• Anonym (Orolig)

Flyga med förkyld 1 åring

Imorgon reser vi utomlands med vår 1 åring som varit förkyld ett bra tag nu med snuva och hosta. Ingen feber och gott allmäntillstånd men hon är täppt och tar sig ibland för örat. Dock konstaterat att hon inte har någon öroninflammation men vätska bakom trumhinnan vilket hon jämt verkar ha. 

Hon har sedan födseln varit rätt täppt i näsan generellt och kommer säkert bli ett öronbarn som jag.

Vi har preppat med Alvedon och Nässpray att ge en timme innan flygresa men jag har sån ångest över resan. Jag är livrädd att hon ska gallskrika av smärta och att resan på 4 timmar blir en mardröm och att hela semestern blir förstörd för att jag vet att vi även måste flyga hem.

någon som kan lugna mig? Egna erfarenheter? 
  • Svar på tråden Flyga med förkyld 1 åring
  • Anonym (M)

Ni ska absolut inte flyta med en sjuk 1-åring. Ta ditt ansvar och ställ in resan. 

• Anonym (Jossie)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-05-19 20:58:44 följande:
    Flyga med förkyld 1 åring Imorgon reser vi utomlands med vår 1 åring som varit förkyld ett bra tag nu med snuva och hosta. Ingen feber och gott allmäntillstånd men hon är täppt och tar sig ibland för örat. Dock konstaterat att hon inte har någon öroninflammation men vätska bakom trumhinnan vilket hon jämt verkar ha. 

Hon har sedan födseln varit rätt täppt i näsan generellt och kommer säkert bli ett öronbarn som jag.

Vi har preppat med Alvedon och Nässpray att ge en timme innan flygresa men jag har sån ångest över resan. Jag är livrädd att hon ska gallskrika av smärta och att resan på 4 timmar blir en mardröm och att hela semestern blir förstörd för att jag vet att vi även måste flyga hem.

någon som kan lugna mig? Egna erfarenheter? 
    Hur lång tid tar flygresan? Kan ni få henne att sova under tiden? 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-05-19 21:00:04 följande:

Ni ska absolut inte flyta med en sjuk 1-åring. Ta ditt ansvar och ställ in resan. 

Vet inte om jag skulle kalla henne sjuk. Hon har varit förkyld och nu är det slemhosta kvar samt snorig på morgonen inte så mycket resten av dagen. Men just det där med vätska bakom trumhinnan oroar mig men läkaren gav ok till att flyga om allntillståndet är bra. Tycker hon varit sjuk senaste 5 månaderna i så fall eftersom hostan ofta sitter i så länge 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jossie) skrev 2024-05-19 21:16:13 följande:
    Hur lång tid tar flygresan? Kan ni få henne att sova under tiden? 
    4 timmar! Ja vi flyger kväll och nattflyg så min förhoppning är att hon ska amma och somna gott.. 
  • Anonym (Jossie)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-05-19 21:30:23 följande:
    4 timmar! Ja vi flyger kväll och nattflyg så min förhoppning är att hon ska amma och somna gott.. 
    Det kommer säkert att gå bra. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-05-19 21:29:41 följande:
    Vet inte om jag skulle kalla henne sjuk. Hon har varit förkyld och nu är det slemhosta kvar samt snorig på morgonen inte så mycket resten av dagen. Men just det där med vätska bakom trumhinnan oroar mig men läkaren gav ok till att flyga om allntillståndet är bra. Tycker hon varit sjuk senaste 5 månaderna i så fall eftersom hostan ofta sitter i så länge 
    Då behöver ni knappast peppra med Alvedon och nässpray och inte heller fråga på familjeliv. 
  • Anonym (Örat)

Jag har flugit med öroninflammation en gång och det var sjukt smärtsamt tills trumhinnan sprack efter halva resan. Fy fasen vad ont det gjorde!

Jag skulle aldrig riskera att mitt barn fick uppleva något sådant. För att inte tala om alla stackars medpassagerare som måste genomlida 4 timmars gallskrik. Nej säger jag bara. Ta inte risken. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Örat) skrev 2024-05-19 21:44:09 följande:

Jag har flugit med öroninflammation en gång och det var sjukt smärtsamt tills trumhinnan sprack efter halva resan. Fy fasen vad ont det gjorde!

Jag skulle aldrig riskera att mitt barn fick uppleva något sådant. För att inte tala om alla stackars medpassagerare som måste genomlida 4 timmars gallskrik. Nej säger jag bara. Ta inte risken. 

Hon har inte öroninflammation, en läkare har kollat öronen. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-05-19 21:39:46 följande:
    Då behöver ni knappast peppra med Alvedon och nässpray och inte heller fråga på familjeliv. 
    Hon snorar och har slemhosta då och då några gånger per dygn ffa på morgonen. Däremot har hon som jag skrev varit ganska täppt i näsan sedan hon föddes och andas ofta med öppen mun så det i kombination med en mild/efterhängande symtom av en förkylning kanske kan orsaka lidande! Ingen aning! Tycker absolut vi bör ge Alvedon och nässpray och fråga om råd på familjeliv :) hoppas du får en fin kväll och vecka! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-05-19 22:13:32 följande:
    Hon snorar och har slemhosta då och då några gånger per dygn ffa på morgonen. Däremot har hon som jag skrev varit ganska täppt i näsan sedan hon föddes och andas ofta med öppen mun så det i kombination med en mild/efterhängande symtom av en förkylning kanske kan orsaka lidande! Ingen aning! Tycker absolut vi bör ge Alvedon och nässpray och fråga om råd på familjeliv :) hoppas du får en fin kväll och vecka! 
    Med andra inte frisk från förkylningen. Ni kan absolut ge Alvedon och nässpray, men ni ska inte flyga med en unge som inte är frisk. 
Svar på tråden Flyga med förkyld 1 åring