• Anonym (Frugan)

Min man har blivit en föreläsare!

Min man fyllde 50 för en tid sen och förvandlades i samband med det till en riktig föreläsare. Jag minns hur jag i smyg skrattade åt min pappas behov av att föreläsa och nu har jag själv hamnat där.

Maken kan inte längre berätta något kort och koncist. Om någon frågar vad han jobbar med nu, kan det bli en tio minuter lång dragning. Vi sålde ett av barnens gamla fordon och maken föreläste länge och väl för köparen om hur den fungerade. På en ganska basal nivå dessutom. Köparen stod och skruvade på sig och svarade pliktskyldiga "nämen" och och "jaha" och såg mest ut att vilja ta sig därifrån, men detta bekom inte min man som fortsatte.

Nu håller han på att köpa en ny teknikpryl till hemmet. Jag kommer att sitta och vagga i en tröja med långa ärmar innan han är klar. Det ska hela tiden berättas och föreläsas om olika tekniker och sorter. ¨

Han blir också mycket stött när jag tar upp detta. Han tycker att jag överdriver, hittar på och att jag sannolikt bara inte tycker om att han får uppmärksamhet när jag inte får det. Så är det så klart inte. Jag orkar bara inte se fler plågade miner hos gäster som ställt en artighetsfråga och nu är fast i en 12 minuter lång dragning.

Alltså, vad gör man? Kommer det vara så här för alltid nu?

• Svar på tråden Min man har blivit en föreläsare!
  • Anonym (fdPåJakt)

De flesta av oss män är födda till att bli föreläsare... vi kan t o m föreläsa om att föreläsa när vi fått lite insikt i oss själva. Flört Googla på "mansplaining".

• Anonym (Bia)

Förutom Mansplaining och att "veta bäst".
    Lite "Vad far gör är alltid det rätta" - så tänker jag på det här:
    Transaktionsanalys, förkortas TA, är en psykologisk beskrivningsmodell - Aktuellt - [i.o.h] organisationsutveckling (ioh.se)

Han intar rollen av föräldern och pratar brett om sånt som intresserar honom. Lite mästrande. Kanske dömande. Det gör automatiskt att andra intar en lägre roll. Kanske till och med barnets. Blir ointresserad. Trulig, känner direkt att man vill säga emot. 
    Okej i den bilhandlarsituationen där han betedde sig så mot någon annan (som hade tålamod och "tog" det). Men jag skulle inte vilja vara i relation med någon som körde den stilen, nej tack. Där behöver dialog och kommunikation ligga på nivån "vuxen" enligt modellen. 

• Tukt

Det är ju rätt lätt att göra sig rolig över ett sådant där beteenden. Men frågan är ju varför detta beteende dyker upp och i den omfattning det gör?
    Kan tänka mig att det grundas i olika saker. Kanske ett behov av att känna sig behövd? Kanske ett behov av dialog, men utan att kunna möta sin omgivning?
    Är det ett stort problem så tror jag det kan vara bra att ta snacket med en familjeterapeut.

• Anonym (fdPåJakt)
    Tukt skrev 2024-05-20 09:33:52 följande:

Det är ju rätt lätt att göra sig rolig över ett sådant där beteenden. Men frågan är ju varför detta beteende dyker upp och i den omfattning det gör?
    Kan tänka mig att det grundas i olika saker. Kanske ett behov av att känna sig behövd? Kanske ett behov av dialog, men utan att kunna möta sin omgivning?
    Är det ett stort problem så tror jag det kan vara bra att ta snacket med en familjeterapeut.

Jag tror inte att det finns på när så många familjeterapeuter som skulle behövas i så fall. Tungan ute
    Det är väldigt vanligt.

Jag har faktiskt haft en älskarinna som var likadan... hon kunde gå på som en uppslagsbok ibland.... så det är inte alltid vi män, även om det nog gäller för oss till största delen. Glad
  • Anonym (jaha)

Påminner mig lite om när min fd särbo.

När jag försökte förklara för henne hur teknikprylar funkade så hon skulle klara av att fixa dem själv utan  min hjälp så "föreläste" jag och var skittråkig så jag slutade med det och nästa gång hon behövde hjälp så sa jag bara, men det har jag redan förklarat för dig hur den funkar så det kan du väl klara själv? Och då blev hon sur.

När hon skulle berätta något så tog det 10 minuter innan hon kom till poängen, eller så började hon i fel ände och hoppade fram och tillbaka så man till slut inte fattade vad hon försökte berätta så man zoomade ut efter 5 min, och då vart hon sur.

När hon pratade i telefon med kompisar eller sin syrra så kunde de sitta och prata om samma sak i 1 timme fast på olika sätt, När hon pratade med mig och jag avbröt henne efter att vi redan repeterat samma sak 3 ggr så blev hon sur.

• Anonym (Linda)

Min exman var/är precis likadan och jag lärde mig med tiden att sluta vara artig svensk och istället började avbryta, avleda, prata om annat, ställa motfrågor osv osv och det fungerade. 15 min föreläsning blev max 5 min sen tappade han tråden och han fick nåt annat att tänka på. 
    Samma gällde i större sällskap som middagar , kalas osv. 
    Människor han pratade med själv som typ sälja en bil eller köpa en cykel då gick jag därifrån och så fick han sköta det själv. 

Behövde jag information om något fick jag det givetvis men jag lärde mig stoppa honom när jag upptäckte att han började upprepa sig. 

• Anonym (Frugan)
    Anonym (Linda) skrev 2024-05-20 09:49:13 följande:

Min exman var/är precis likadan och jag lärde mig med tiden att sluta vara artig svensk och istället började avbryta, avleda, prata om annat, ställa motfrågor osv osv och det fungerade. 15 min föreläsning blev max 5 min sen tappade han tråden och han fick nåt annat att tänka på. 
    Samma gällde i större sällskap som middagar , kalas osv. 
    Människor han pratade med själv som typ sälja en bil eller köpa en cykel då gick jag därifrån och så fick han sköta det själv. 

Behövde jag information om något fick jag det givetvis men jag lärde mig stoppa honom när jag upptäckte att han började upprepa sig. 

Min man upprepar sig tyvärr inte. Istället drar han allt som skett på området sedan tiderna begynnelse. Om någon frågar om vi inte hade pratat om att köpa en ny bil, svarar jag att vi väntar lite eftersom vår bil var i bättre skick än vad vi trodde. Min man berättar detaljerat om alla verkstadsbesök, vad han läst om bilen vi var intresserade av, samt gärna om bilmärkets historia. Ingen orkar ju lyssna.

Jag har också börjat gå ifrån när han drar igång, men jag lider verkligen med de som bli fast med honom. 
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (Bia) skrev 2024-05-20 09:10:40 följande:

Förutom Mansplaining och att "veta bäst".
    Lite "Vad far gör är alltid det rätta" - så tänker jag på det här:
    Transaktionsanalys, förkortas TA, är en psykologisk beskrivningsmodell - Aktuellt - [i.o.h] organisationsutveckling (ioh.se)

Han intar rollen av föräldern och pratar brett om sånt som intresserar honom. Lite mästrande. Kanske dömande. Det gör automatiskt att andra intar en lägre roll. Kanske till och med barnets. Blir ointresserad. Trulig, känner direkt att man vill säga emot. 
    Okej i den bilhandlarsituationen där han betedde sig så mot någon annan (som hade tålamod och "tog" det). Men jag skulle inte vilja vara i relation med någon som körde den stilen, nej tack. Där behöver dialog och kommunikation ligga på nivån "vuxen" enligt modellen. 

Problemet är ju störst med andra människor som inte biter ifrån. Jag kan ju säga till, med dålig stämning som följd, men gäster och andra gör ju inte det. Och det går faktiskt ut över mig också, för snart kommer folk dra sig från att komma hit. 
  • Anonym (Frugan)
    Tukt skrev 2024-05-20 09:33:52 följande:

Ja det är ju intressant att det bara dykt upp så där. Eftersom det absolut inte är något fel på honom, är en terapeut så klart uteslutet. 
  • Anonym (Bia)
    Anonym (Frugan) skrev 2024-05-20 09:57:41 följande:
    Problemet är ju störst med andra människor som inte biter ifrån. Jag kan ju säga till, med dålig stämning som följd, men gäster och andra gör ju inte det. Och det går faktiskt ut över mig också, för snart kommer folk dra sig från att komma hit. 
    Det låter trist om det ska bli så, men jag förstår precis.
    Jag har en person i min närhet som är ungefär sån och det är få som pallar en längre stund.
    Nu börjar han komma till insikt, faktiskt. För vi umgicks mer koncentrerat en period där vi fick mycket tid till samtal och reflektion och där kunde vi komma närmare problemet och det fanns konkreta exempel att visa på.
    Men när man ses på barnkalas etc så får han ibland bara hållas. Alla vet att han "är sån". Någon försöker kallprata lite, en traktor åker förbi utanför och sprider gödsel, ett barn säger "såg du traktorn där" och då drar det igång, då rycker han första bästa vuxna (som kanske vare sig såg traktorn eller hörde barnets kommentar) och bara -" apropå traktor, du vet jag var ju med när XX och då tog jag de här bilderna <tar fram mobilen> och du vet, ser du här? Den här alltså <scrollar> den går inte av för hackor och jag minns 1993, då var det ju YY och Gustav och jag bara NN <scrollar vidare> och här ser du den häääär"...
    Sen mals det på i 45 minuter.
    Svårt att lära en gammal hund sitta
Svar på tråden Min man har blivit en föreläsare!