• Anonym (Cykelsugen)

    Cykla med barn

    När började ni att cykla med era barn, alltså i en cykelstits? 
    de står från 9 månader på nästan alla cykelsitsar men även 9-22 kg. Min kille är 6 månader & väger 9.5 kg & han är stadig i huvudet, så jag tänker att han borde väll kunna åka korta turer? 
    hur tänker ni? 

  • Svar på tråden Cykla med barn
  • Anonym (dels)
    Anonym (Cykelsugen) skrev 2024-05-20 23:19:38 följande:
    Cykla med barn

    När började ni att cykla med era barn, alltså i en cykelstits? 
    de står från 9 månader på nästan alla cykelsitsar men även 9-22 kg. Min kille är 6 månader & väger 9.5 kg & han är stadig i huvudet, så jag tänker att han borde väll kunna åka korta turer? 
    hur tänker ni? 


    Jag tror att det är bra om barnet kan sitta ordentligt utan stöd, inte bara hålla huvudet. Cykelsitsen borde vara för stor och ge för lite stöd för en 6-månaders även om han är stadig i vikten. Och att han då riskerar att glida ner i selen och bli liksom halvliggande. Jag skulle vänta några månader. 
  • cosinus

    Mina är födda vår och sommar så de var för små för att åka cykelsits första året och sen andra var de ju med marginal nog stora.

    Men däremot, yngsta är född i juli, och då hade vi redan en cykelkärra. Så jag monterade fast babyskyddet för bilen i cykelkärran och cyklade med henne från det att hon var typ 3 veckor. Då satt hon lika bra i cykelkärran som i bilen. Man fick ju bara se till att cykla med visst omdöme. 

  • Spucks

    Båda mina var ungefär ett år när jag började cykla med dem. De måste vara stabila i ryggen.

Svar på tråden Cykla med barn