• Anonym (laskebläsk)

förlovning

vill du förlova dig? 
    är det meningen att man ska gifta sig sen? vet folk som är förlovade sen 25 år tillbaka
    vad är det för människor som vill gifta sig?

• Svar på tråden förlovning
  • Anonym (laskebläsk)

registrerat partnerskap, kanske att det är viktigt för vissa att det finns papper på det

• Anonym (M)

Förlovad sedan några månader, mannen friade. Vi planerar att gifta oss om ca 2 år. Den traditionella tanken med förlovning är ju att det ska leda till giftemål. Jag förstår inte meningen med att vara förlovad i 25år.

Vi vill gifta oss för att fira kärleken och för att säkra det juridiska eftersom vi väntar barn också. 

• Anonym (Cecilia)

Varit förlovad 3 gånger varav två ledde till giftermål.  Den tredje skulle ha varit tredje och sista gången jag gifte mig men det tog slut av tragiska omständigheter . 

Jag är av åsikten att man förlovar sig för att planera och i snar tid gifta sig. Om inte så är jag fullt nöjd med att vara enbart sambos. Jag vill inte ha ett frieri och så händer det inget på 20 år, då får det vara, då är jag hellre lycklig sambo utan ring. 

• Anonym (laskebläsk)
    Anonym (Cecilia) skrev 2024-05-21 08:17:20 följande:

Varit förlovad 3 gånger varav två ledde till giftermål.  Den tredje skulle ha varit tredje och sista gången jag gifte mig men det tog slut av tragiska omständigheter . 

Jag är av åsikten att man förlovar sig för att planera och i snar tid gifta sig. Om inte så är jag fullt nöjd med att vara enbart sambos. Jag vill inte ha ett frieri och så händer det inget på 20 år, då får det vara, då är jag hellre lycklig sambo utan ring. 

varför gifta sig om man är fullt nöjd och lycklig som sambo?
  • Mimosa86

Jag tycker förlovning utan giftemål verkar helt onödigt.

Vad säger det? -jag älskar dig och vill NÄSTAN leva mitt liv med dig men inte helt-?

Bättre att ge sin sambo en snygg klocka eller väska än en förlovningsring om det inte finns planer på giftemål. objekten fyller samma funktion- Gåva som är snygg att titta på utan löfte om något mer.

Detta kommer jag få skit för :) kanske borde ha legat under tråden om ärliga åsikter 

• Anonym (Cecilia)
    Anonym (laskebläsk) skrev 2024-05-21 08:19:49 följande:
    varför gifta sig om man är fullt nöjd och lycklig som sambo?
    Om frågan kommer och det känns rätt kan jag absolut gifta mig men det är inget måste. Men mitt resonemang gäller mer förlovning.  Jag ser inte poängen med att hamna i nåt slags mellanting om man förlovar sig och sen stannar där i 20 år . Det skulle göra mig frustrerad. Antingen förlovar man sig för att man vill gifta sig eller så låter man bli helt. Det är min personliga åsikt.  
Svar på tråden förlovning