Inlägg från: Anonym (Gift) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gift)

Leva separata liv som gifta

Maken och jag har glidit isär sen rätt många år nu men på senare tid har han börjat med en hobby som gör att det enda han tänker på är sig själv. 

Vi har barn i äldre tonåren och enda gången han pratar med dom är 5 minuter vid middagsbordet där han upprepar exakt samma basic-frågor varenda dag. Han berättar noll för egen del utan ställer bara sina frågor. Det här gör att barnen alltid frågar mig om pappa är hemma om dom vill honom nåt för han säger inte till dom när han ska iväg. Och det har gått så långt att han varit borta i flera dagar med jobbet innan barnen ens märkt att han inte är hemma. Sonen vill även ha viss bygghälp av maken pga ett projekt han jobbar med men maken kan, men är tämligen ointresserad att ta sig tid till det. 

Är det någon som varit i nån liknande situation där ni bara harvar på och lever helt separata liv? Hur slutade det?

Är SÅ less på att maken bara bryr sig om sig själv och har noll fokus på barnen. Känner mig också ekonomiskt svagare i dagsläget då jag har betydligt mindre lön än maken trots att den knappast kan räknas som dålig. Kommer dock ärva min moster om några år (tanten är 80 i år) och då kommer jag sitta på runt 4 mkr vilket gör min situation helt annorlunda.

• Svar på tråden Leva separata liv som gifta
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-21 08:47:38 följande:

Jag skulle inte acceptera det, man har bara ett liv. Och man lever det NU!
    Har du frågat honom varför det är som det är? Varför han börjata göra så?
    Håller också med ovan, att det ni spelar upp för barnen nu är vad de kommer att ta med sig i form av att "så här lever man ihop när man är gifta".
    Jag hade inte önskat att det blev det medskick jag och min man gav våra barn.

Jag ids inte längre vara den vuxna som alltid ska försöka reda upp allt för han är inte mogen nog att föra en sån konversation Har tidigare försökt prata med honom om både det ena och det andra tidigare men han har noll självinsikt så hans taktik är att direkt gå i försvarsställning och förklara att så är det inte alls. Och då ska man komma ihåg att jag är extremt pragmatisk och aldrig typ höjer rösten när jag diskuterar, men det går ändå inte fram.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (M) skrev 2024-05-21 08:32:28 följande:

Underbart för barnen att växa upp i det hemmet. 

Vet en hel bunt skilsmässoungar (inkl. min man) och dom är vanligtvis inte speciellt lyckliga under uppväxten. Alltså visst om det är bråk eller missbruk, men inte om hushållet är lugnt. Skilsmässobarn skiljer sig oftare själva som vuxna också.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (gifta) skrev 2024-05-21 08:53:57 följande:

Om min man visat såna tendenser så hade jag rivit upp himmel och jord för en förändring, och om den inte kom så skulle jag presentera en plan för skilsmässa.

Jag skulle aldrig acceptera att min man checkade ut från mitt och sina barns liv på det sättet. Ett äktenskap kan ta slut, och gör ofta det, men att skita så i sina barn och underlåta att ha en relation med dem under några av deras viktigaste år, det skulle jag aldrig ta utan strid. 

Jag skulle ta ett allvarligt snack med honom och beskriva allt det du skrivit i ditt inlägg och kräva av honom att välja mellan en förändring eller att lämna helt.

Fråga honom hur han tänker när han inte längre umgås på ett rimligt sätt med sina barn. Fråga honom om han tror att barnen skulle fortsätta att prata med honom om ni skilde er. Och när han inser att han inte skapat en relation med sina egna barn så kanske han skulle ändra sig. 

Jag misstänker att det har med hans egen uppväxt att göra. Han är skilsmässobarn från tidig ålder. Pappan var tämligen frånvarande (periodare med sprit) och mamman var upptagen med sitt (jobb, studier och nya förhållanden). Han är alltså van att klara sig väldigt mycket själv från tidig ålder så han ser inga problem med att våra barn gör detsamma. Tvivlar på att han under uppväxten haft några förtroligare samtal med nån av föräldrarna.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (gifta) skrev 2024-05-21 08:53:57 följande:

Om min man visat såna tendenser så hade jag rivit upp himmel och jord för en förändring, och om den inte kom så skulle jag presentera en plan för skilsmässa.

Jag skulle aldrig acceptera att min man checkade ut från mitt och sina barns liv på det sättet. Ett äktenskap kan ta slut, och gör ofta det, men att skita så i sina barn och underlåta att ha en relation med dem under några av deras viktigaste år, det skulle jag aldrig ta utan strid. 

Jag skulle ta ett allvarligt snack med honom och beskriva allt det du skrivit i ditt inlägg och kräva av honom att välja mellan en förändring eller att lämna helt.

Fråga honom hur han tänker när han inte längre umgås på ett rimligt sätt med sina barn. Fråga honom om han tror att barnen skulle fortsätta att prata med honom om ni skilde er. Och när han inser att han inte skapat en relation med sina egna barn så kanske han skulle ändra sig. 

Maken är väldigt bekväm av sig och ogillar stora förändringar. Tror det är därför skilsmässa inte kommit på tal. Dessutom tror jag han tycker tillvaron är kanon nu. Han kan göra vad han vill och bara tänka på sig själv. Hade vi skiljt oss och levt varannan-vecka-liv så hade han blivit tvungen att ta hänsyn till barnen (även om dom är stora)  på ett helt annat sätt. 
  • Anonym (Gift)
    Anonym (the blessing) skrev 2024-05-21 08:59:49 följande:

Ditt kommande arv är din blessing. Skilj dig nu.

Din man har säkert en affär. Jag tror han är otrogen.

Men mitt kommande arv är som du skriver kommande. Jag har inte ekonomiska muskler för att behålla huset i dagsläget om han sätter sig på tvären. Han har så klart inte mer egen egendom än mig eftersom vi är gifta men han har högre lön (75 tkr) så han får ta mer lån än mig (55 tkr). Arvet kommer dock tillfalla mig enskilt så då ändras allt.

Vore kanon om han faktiskt var otrogen för då kanske han skulle vilja bli fri snabbt och ge mig förutsättningar att behålla huset så han kan börja om på ny kula men jag tror inte han har såna hobbies.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (gifta) skrev 2024-05-21 09:39:36 följande:
    Ok, så du stannar av ekonomiska skäl. Det är ju en trist verklighet för många. är just huset väldigt viktigt, har du ekonomi för att leva ensam om du avstår just huset? 
    Jag avskyr verkligen lägenhetsliv med fullt med grannar överallt och att köpa tillräckligt stort hus själv med liknande läge har jag inte ha råd med i dagsläget. Att däremot köpa ut maken när mitt arv trillar in är väldigt genomförbart eftersom det bara är hans halva som ska köpas ut i så fall. Hade däremot barnen flyttat hemifrån så skulle jag lätt kunna köpa mig nåt i stugstorlek och trivas bra med det.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (gifta) skrev 2024-05-21 09:38:12 följande:
    Men hur vill DU ha det då? Tycker du att det här äktenskapet, föräldraskapet är okej? Eller är det bara din man som ska bestämma, och ni andra svansar efter och accepterar allt hans beteende skapar för er?
    Hade varit trevligt om maken kom till insikt men vi har varit ihop i många år men självinsikt och förändringar är inte hans grej. Vi svansar inte direkt efter honom utan vi är snarare en enhet där han inte är speciellt involverad.

Jag vet flera som sa till sina föräldrar när dom själva var ungdomar att föräldrarna borde skilja sig men då var situationen en helt annan med stora bråk eller nån form av missbruk. Våra barn skulle aldrig vilja att vi skilde oss. Har hört hur dom pratar om sina skilda kompisars liv och hur dom absolut inte skulle vilja ha det så.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Anders) skrev 2024-05-21 10:15:17 följande:

Jag tänker såhär,

Tänk om både du och han drar ner varandra i detta. Ni båda orsakar varandras energibortfall. Vad skulle hända om ni separerade men förblir vänner?

Jag hade noll energi i mitt äktenskap. var ständigt grinig och flydde in i jobbet. När vi separerade Fick vi båda en helt annan energi. Båda blev glada. Båda byggde upp egna hem. Jag fick en helt annan lust till att umgås med barnen nu när jag fick styra upplägget och aktiviteterna utan att min partner skulle lägga sig i och kommentera. Jag blev den pappa jag ville vara och fick en jättebra relation med barnen- som sigel.

Därefter började vi umgås ibland hela familjen. Familjedagar. Och det var så avslappnat och skönt. Jag såg min exfru såsom hon var innan allt blev tungt. Glad och fylld med energi.

Ibland ska man inte -härda ut-

Dessutom, du ska ärva 4 miljoner. Skiljer du dig så blir pengarna bara dina.

Jag tror säkert att vi båda skulle kunna bli gladare människor i slutändan men jag skulle må kasst av lägenhetsliv och barnen skulle ogilla det massor så det ser jag inte som ett alternativ. 

Mina väntande 4 millar kommer ärvas som enskild egendom så dom kommer inte maken i närheten av.
  • Anonym (Gift)
    Agda90 skrev 2024-05-21 10:37:22 följande:
    Se för sjutton till att din moster skriver ett testamente att du ärver henne som ENSKILD egendom!
    Då är pengarna DINA och endast DINA. 
    Om pengarna inte är enskild egendom och du skulle välja att skilja dig efter att du har ärvt får din man hälften av arvet i bodelningen!
    Jag står min moster mycket nära och hjälper henne med diverse numera när hon blivit gammal så jag vet att hon skrivit in det som enskild egendom. Cool Och skulle det dyka upp nån skum människa som vill lura av henne hem eller pengar så skulle det gå dåligt för hon tar alltid hjälp av mig så fort det rör ekonomi.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Tilda) skrev 2024-05-21 10:35:55 följande:

Vad hade du gett för råd till en vän som kom och berättade detta för dig?
    Vad hade du tyckt om hen stannat?
    Vad hade du tyckt om hen om hen valt att skiljas?

Jag hade förstått hennes situation och stöttat henne i hennes beslut vad ån hon valde. Hade maken hennes däremot varit otrevlig, skrikit eller haft problem i övrigt hade jag gett henne rådet att lämna.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (the blessing) skrev 2024-05-21 11:16:57 följande:

inte säkert att du hamnar i lägenhet för att ni skiljer er, det är bara ett scenario. 

du vet heller inte hur din man reagerar, han kanske är villig att låta dig behålla huset.

Maken är inte helkorkad så han förstår säkerligen att skulle han inte ha bästa boendet (=huset) så skulle barnen knappast vilja hänga hos honom. Dessutom ogillar han förändring så han skulle tycka det var för jobbigt att börja leta boende. Hade jag haft möjlighet att köpa ett hus själv här i närheten skulle jag inte ha några problem med att byta. Ser potential i dom flesta hus och både läge i området och tomt skulle kunna förbättras mot det vi har idag. 

Men med tanke på att priset på hus här i området säkert ligger på 6 miljoner och uppåt för den storlek som behövs när man har barn så skulle jag aldrig ha råd att stå på ett sånt lån själv.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Föräldraskap) skrev 2024-05-24 16:25:18 följande:
    Det är väl detta som är problemet och inte att ni lever separata liv som gifta? För det kan man ju göra, i olika omfattning och av en eller annan anledning. Men hans föräldraskap låter ju som huvudproblemet här.

Har han alltid varit sån eller har det kommit när barnen blivit äldre?
    Det har kommit ju äldre barnen blivit.
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Män verkar bli sådan av inget sex) skrev 2024-05-25 09:51:01 följande:
    Låt mig gissa. ni har inget sexliv? Jag ser det här i tråd på tråd. Män som "checkar ur", blir tråkiga, inåtvända osv osv. Vad jag tror är gemensamt är gift eller sambo i kombination med inget sex. Det här verkar göra män till deprimerade zombier.

Det är nyttigt för mig att läsa som väldigt snart skall gifta mig, Jag vet att bara jag fortsätter kn*lla min man så kommer han alltid vara lycklig och inte bli sådan.  
    Helt korrekt Men för min del försvann intimiteten innan sexlivet dvs när maken endast var intresserad av sexdelen och inget mer så blev jag helt ointresserad av sex med honom. Och när man sa det till honom slog han bara ifrån sig och menade i princip att jag hade "fel". Finns däremot en och annan som jag hellre skulle kunna tänka mig ha sex med. Varför? Jo, för dom personerna visar ett genuint intresse i att prata med en och lyssna på en. I mitt fall måste man verkligen kunna tända hjärnan först vilket min man slutade med för länge sen.
  • Anonym (Gift)
    Goneril skrev 2024-05-27 23:29:31 följande:

Ärva tanten? Jag är en "tant" i den åldern, och gentemot syskonbarn har man inget försörjningsansvar. Socialt umgänge, stor våning, tre eller fyra utlandsresor varje år,  mycket kläd- och konstköp. Man gör vad man kan för att förgylla tillvaron, frisk är jag också. God mat, goda viner, uteluncher och konserter givetvis.                                                                                                                           Det jag inte förstår är att man inte lever upp sina pengar så länge man är frisk nog. Vad är det som säger att "tanten" inte kommer på att hon vill ut och resa? Köpa ny garderob? Gå till en dyr frissa? Jag hoppas verkligen att hon gör det. Jag tycker inte att TS ska räkna med att få ärva, det är rätt cyniskt. Se till att bli befordrad, arbeta mer och tjäna ihop dina egna pengar! Det ger en stor tillfredsställelse, vetskapen om att själv ha dragit ihop aktieportföljen.

Vem har pratat om försörjningsansvar?
    Kul för dig att du är frisk, pigg och gillar att göra saker men alla är inte som du. Är många runt 80-årsstrecket som är födda i efterkrigstiden och vuxit upp riktigt fattigt. Många av dom har nästan som hobby att leva snålt och min moster är just så. Unnar sig ingenting och köper billigaste sylt och liknande som dom kan hitta. Dom har inte i sitt DNA att slösa pengar och nu när hon är gammal och lite halvkrasslig så ser hon det som helt onödigt att "unna sig" saker. Däremot sitter hon i eget hus och har rätt mycket pengar på banken (ett par miljoner). Hon behöver hjälp med att fixa diverse men vill absolut inte ha hjälp från nån utomstående eller betala för det så det är jag som ställer upp. Har noll dåligt samvete för att hon vill låta mig ärva henne.
  • Anonym (Gift)
    Goneril skrev 2024-05-29 18:28:45 följande:

Ursäkta min tidigare något "bitska" ton, men jo, jag vidhåller att mostern borde använda pengarna för egen räkning, åtminstone merparten. Vi är många "efterkrigsbarn" som växte upp fattigt men som tog oss fram på något sätt och har en god levnadsstandard med resor och upplevelser, alla har inte som hobby att köpa det billigaste jämt och ständigt.                                                                                                                                           I TS ställe skulle jag bjuda mostern på en resa, säkert finns det platser hon skulle vilja besöka. Dessförinnan översyn av garderoben, nyinköp och besök hos frissan. Är hon "halvkrasslig" skulle säkert en spa-vistelse uppskattas. Synd att jag inte är bekant med mostern, jag hade nog fått henne på andra tankar. Min 70 -årsdag firade jag i ett land dit UD numera förbjuder alla resor, Iran, och med på den resan var flera 80-åringar, visserligen bärande promenadkäpp, men vad de njöt av kulturen och atmosfären! Några år senare lät vi oss hänföras av den kinesiska muren! Planerar fortfarande resor, vill helst inte dö nyfiken! 

Jag vet många i min mammas och hennes systers bekantskapskrets som levt fattigt som barn (ensamstående mamma, gratis kollo på somrarna som dom med lägst inkomst fick gratis, kuponger för att hämta ut kläder, matkuponger mm). Dom VILL INTE slösa sina pengar på sånt du gillar för dom tycker sånt är ytligt och meningslöst. Och resa bort har dom noll intresse av. Kan faktiskt inte påstå att resor roar mig själv heller speciellt numera då jag roar mig med andra, mer miljövänliga, intressen istället. Det ger gamlingarna en trygghet att ha mycket pengar på banken ifall taket/kylen/tvättmaskinen/bilen måste bytas.

Det är nog dags att inse att alla resonerar inte som du och det ena sättet är inte "bättre" än det andra. Eller jo, det är klart bättre att ha pengar att kunna fixa saker vid behov än att ha bränt dom på onödigheter. Att den inställningen sen i slutänden ev även gynnar mig ekonomiskt enligt min mosters egen fria vilja må irritera dig, men är inget som du kan göra nåt åt.
  • Anonym (Gift)
    Goneril skrev 2024-05-31 12:20:38 följande:

TS, inläggen är riktade till dig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg borde du ta med mostern på en resa, låta henne uppleva något i sitt liv innan det är för sent.                                                                                                            Risken finns alltid att någon börjar intressera henne för upplevelser, kanske i pensionärsföreningen eller i något annat sammanhang där hon träffar äldre.                                                                                                                              Det här synsättet, att äldre ska lämna över allt till släktingar, har jag stött på under de första av mina år i bank, vi yngre blev alltid uppbragta över denna girighet. Det är ju mosterns pengar och hon borde leva upp dem, vartenda öre. Jag har oerhört svårt att dela TS inställning här, hon räknar kallt med att få ärva. Det är enligt mitt förmenande girigt. Jag skriver detta för att TS ska förstå hur många av oss ser på detta. Äldre ska njuta av sina pengar så länge hälsan står dem bi. Endast om man har förvärvat ett företag eller ett större gods kan man ha ett ansvar; att överlämna till nästa generation. Köper mostern åtminstone snygga kläder eller är det onödigt? Tandimplantat om tänderna börjar bli dåliga? 

Min moster VILL INTE RESA. Hon trivs ypperligt med att påta i sin trädgård, gå på biblioteket för att läsa tidningar eller umgås med gamla vänner hemma hos sig själv eller hos vännerna. Hon köper kläder OM HON BEHÖVER DOM, inte för slit och släng eller "för att se snygg ut". Hon tror inte på ytlighet alls, har noll behov av att impa på nån och är både ekonomisk och miljömedveten så att köpa massa onödig skit är ointressant. Hon är bra precis som hon är. Och tandläkare och doktorer besöker hon så fort hon har behov av dom. 
  • Anonym (Gift)
    Anonym (Ambivalens) skrev 2025-06-16 18:49:46 följande:

Lite nyfiken TS på hur det gick o hur du valde att göra. Känner igen mig i dina funderingar o står själv inför liknande dilemma nu. 

Allt ru?lar på som vanligt. Maken gör sitt och jag gör mitt. Barnen börjar nog så smått drömma om att flytta hemifrån så om nåt år skulle jag tro att det kanske är dags för den första att lämna boet.
  • Anonym (Gift)
    Postman skrev 2025-06-18 22:08:10 följande:
    Som du resonerar så ska du definitivt begära skilsmässa, ni verkar helt okompatibla. Du verkar vara en skittråkig fru i den situationen som du är i. Ni kommer båda må bättre som skilda. 
    Och maken är precis lika trist fast med större fokus på sig själv så t o m barnen irriterar sig på honom.

Jag kommer göra precis som jag själv vill när det passar mig. Får maken för sig att dra upp skilsmässa så hakar jag på direkt men det lär inte hända. 
  • Anonym (Gift)
    Postman skrev 2025-06-18 22:22:44 följande:
    Fast med den bittra inställningen förstår jag inte vad du väntar på, dra plåstret nu. 
    Har ingen bitter inställning alls, oavsett vilka epitet du försöker projicera på andra, men ett ganska chill liv och gör som jag själv vill. Har inga problem med att vänta ett eller två år till. 
Svar på tråden Leva separata liv som gifta