• Elleli

    Overklighetskänslor epilepsi

    Hej! Jag har en fråga ang epilepsi? Jag är 16, 07a och fick reda på att jag har epilepsi nov 2018. Hade då haft 3 anfall innan. Började ta medicin och allt funkade bra. Fick några anfall men inte så de störd. Men i början av 2023 fick jag 2 stora anfall inom en vecka där jag blev hämtad av ambulans båda gångerna. Efter de så har inget varit som innan. Jag började få overklighetskänslor konstant. De känns som att jag är i en annan kropp typ, ett annat perspektiv . Som i en bubbla typ. Får de oftast i klassrum, i butiker, bland mkt folk, jobbigt ljus osv. De kan hålla på från nån minut till flera timmar. Jag hör sämre då, ibland ser jag lite suddigt och de känns som att jag drömmer, ingen hör mig. Alltså Overklighetskänslo. De känns alltid som att jag ska få ett anfall. Har varit mycket på sjukhus men ingen medicin funkar mot detta, vara mot de stora anfallen. De vet inte vad de kan göra mer och att jag kanske bara måste leva med detta. Men de förstör min vardag och mitt liv. Går i gymnasiet och missar mkt pga detta. Så min fråga, är det någon annan som har varit med om samma sak, i samma situation? Isf, skriv lite om hur de var och om de löste sig
  • Svar på tråden Overklighetskänslor epilepsi
  • Sealady

    Hej!

    Jag har också EP, och en kombination av krampanfall där jag blir medvetslös och ibland det som jag själv kallar "frånvaroattacker". När jag blir frånvarande kan det vara i väldigt olika stark grad. Ibland är det så pass lite att bara rummet runt om känns lite diffust och jag har svårare att följa en dialog. Ibland är de betydligt kraftigare och jag känner mig jätteobekväm och börjar vrida lite på mig och göra lite små ljud. Jag kan fortfarande uppfatta ungefär vad som händer runt om, men kan inte svara på tilltal. Väldigt svårt att beskriva hur det känns.

    Just nu fungerar vardagen bra och det gör den tack vare en kombination av Lamictal och Absenor. Det är även viktigt att jag sover ordentligt och långvarig, intensiv stress är dåligt. Jag gissar att du inte testat Absenor då den medicinen i normala fall inte ges till fertila kvinnor pga stor ökad riks för skada på foster. Äter den man den är det superviktigt att man har bra preventivmedel.

    Något facit på hur du kan lösa det har jag självklart inte, men utöver medicinering är det som sagt var sömn och undvika stress som är de viktigaste faktorerna.

  • Anonym (Jessica)

    Har inte epilepsi. men däremot har jag haft väldiga problem med just overklighetekänslor. 


    Bra sömn (melatonin hjälpte för mig), bra mat och motion hjälpte för mig. Och framförallt, att dra ned på stress. Men problemet är ju att man blir stressad av det där. 


    Känns som att hjärnan är överbelastad när det blir så, så försök vila hjärnan från skärmar, stress etc. Stress kan för kroppen vara hård träning, förkylning eller att man stressar. Men kroppen ser ingen skillnad på det . 


    Tänk att du inte kan hjälpa det, försök inte mota det. Tänka att man måste få bort det. Utan , försök vara i nuet och ja, liksom ta det lugnt. Det funkar kanske inte på en dag, det tog ett tag för mig. Men efter ett tag så. 


    kram

  • Elleli

    Tusen tack för tipsen! Ja, jag är nog ganska stressad nu i slutet av terminen med mycket prov och sånt. Men snart är det lov och då försvinner oftast stressen så får hoppas att det blir lite bättre då. Ska även försöka sova längre och hoppas att även de kan göra saken bättre

Svar på tråden Overklighetskänslor epilepsi