• Anonym (Mamma)

Son överviktig, jag låter honom slippa träningen, pappan blir irriterad, rätt eller fel?

Sonen är överviktig och har autism, det är bakgrunden.

Han orkar väldigt sällan vara med vänner efter skolan (14 år) då hans vänner har adhd och det krockar med hans autism, så oftast är han bara hemma, dock kan han spela dator med vännerna ibland på kvällarna.

Han har bara en vän som han umgås med själv, sedan kan fler vara med dem, men bara om den andra killen är med.

Nu var de och badade i sjön igår, det är ca 3 km cykelväg dit. 

Han ringde mig idag från skolan och frågade om han kunde få slippa boxningen idag och sticka och bada med sina vänner igen. Jag sa ja... skitskoj att han själv känner att han orkar umgås ytterligare en dag.

Men pappan surnade till, boxningen är skitbra träning och de tränar förbannat hårt (sonen älskar träningen) och det är bra för övervikten. Pappan tyckte han kunde bada på onsdagen istället då det inte är träning... Men jag tänker att då kanske inte kompisarna ska simma, eller så kanske de simmar då också, om sonen orkar?

Träningen är viktig för honom, men det är kompisrelationer också... (Han har inga vänner på boxningen)

Vad hade ni sagt?

Tänker också att det blir 6 km cykling sammanlagt och 2 timmar? bad, det är ju också rörelse dock inte lika intensivt som boxning.
  • Svar på tråden Son överviktig, jag låter honom slippa träningen, pappan blir irriterad, rätt eller fel?
  • Anonym (E)

Kosten har väl mkt mer inverkan än träning 

• Anonym (C)

Som ovanstående skriver har träning bara en marginell påverkan på vikten. Det ger mer resultat att lägga krut på vad ni äter hemma. 

Det kan du tala om för din man. 

• Anonym (kosten)

Kompisar först i det läget, alla gånger. 

Träning är viktig och bra, för alla, men för vikten är det kosten som kommer att ha mest inverkan. 

• Anonym

Att cykla 6 km och även simma. Det är jättebra träning.
    Det viktiga är att röra på sig. Inte att det måste vara schemalagd träning.
    Kosten är nummer 1 när det gäller att gå ner i vikt

• Anonym (Hin håle)

Den bästa träningen är den träning som blir av. 
    Den bästa träningen är den träning man orkar och vill utföra i längden. 

Med det sagt, blir träning ett tvång och om man känner att man ''måste'' åsidosätta annat ''kul'' så blir det inte bra i längden. 

Se på hälsosam träning som ett maratonlopp och inte 100 meter sprint. 

Ovan är sagt utifrån premissen att han faktiskt tycker om sin boxning och går dit i vanliga fall. 

• Anonym (Mamma)

Vi äter bara på små tallrikar, tar aldrig 2 gånger, alltid 3 olika grönsaker, jag reggar min mat i lifesum så jag har ganska bra koll på storleken på portionerna.

Han tränar boxning 2 ggr i veckan i vanliga fall, men 9 månader tillbaks har han varit förkyld 1-2 veckor/månad, där träningen fallit bort. Det visade sig att hans astma var underbehandlad men nu hoppas vi att nya medicineringen ska göra honom friskare.

Han tycker mycket om boxningen, men ibland har han inte orkat åka dit och då "vågar" han inte ringa pappan och säga det utan han ringer mig så får jag säga det till pappan. (Vi kör varannan gång) Jag förstår att pappan vill pusha, att han behöver rörelse eftersom han sitter hemma så mycket, men eftersom astman varit underbehandlad har han inte kunnat syresättning sig som han ska, givetvis blir han tröttare då. Han har även idrott som sista lektion i skolan en av dagarna, och han får åka direkt till boxningen, så det är träning på träning, det är också uttröttande vissa dagar.

Men sköt, då kan jag ignorera pappan... Glad

Svar på tråden Son överviktig, jag låter honom slippa träningen, pappan blir irriterad, rätt eller fel?