Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla
Jag menar era argument dryper av illa dold mansförakt och så vill ni ändå att män ska tycka det är en bra idé att personer med era åsikter ska tillåtas sätta skolans "värdegrund".
Det är inte feministisk indoktrinering, det handlar om att barn ska ges möjligheter och inte begränsningar utifrån vad de har mellan benen. Att de ska bemötas på samma vis.
Pojkar och flickor ska erbjudas ALLA färger att måla med och rätt att klä ut sig till vad de vill, utan att vi vuxna ska gå in och begränsa dem med våra egna snäva förväntningar. Sen om flickorna själva väljer rött och pojkarna blått är inget problem. Men vuxna ska inte gå in och styra leken.
Det ÄR ett stort problem inom förskolan och det finns det nationella studier på. Tex att pojkar får kortare kommande medan pedagoger för längre resonemang med flickor- vilket påverkar pojkars utveckling av kommunikation- som är sämre en flickors. Flickor förväntas hjälpa till mer än pojkar och flickor blir berömda över hur de ser ut medan pojkarna får beröm över vad han gör. Det är ett reellt problem eftersom det gör att flickor tidigt lär sig att de värderas utifrån sitt utseende och att de bör fokusera på det för att få beröm. Medan pojkarna tillåts testa gränserna mer, får bråka, störa, höras och ta plats på ett helt annat sätt en vad flickorna får.
Detta påverkar oss som individer.
Och jag tackar genuspedagogiken att mina döttrar fått växa upp där de har ett ord för sitt kön -snippa-. För det fanns det inte när jag var liten. När jag frågade dagistanterna vad det heter som jag kissar med så blev de sura, hyschade och visade tydligt att det pratar vi inte om. Men att pojkar hade snoppar var det ingen som ifrågasatte. Men vi tjejer fick lära oss att vårt könsorgan pratar man inte om för det är skamligt. och detta var ändå 80-90 tal. Jävla kärringar..
Genusvetenskap är inte "flum". Man har undersökt hur man behandlat flickor och pojkar i förskolan och skolan.
T ex har man upptäckt att flickor behandlats som "hjälpfröknar", de får hjälpa pojkarna vid måltider etc och lär sig därigenom att deras uppgift är att hjälpa pojkarna. Och pojkarna lär sig att de har rätt att få hjälp av flickorna.
Men jag antar att en del tycker att det bara är bra och inget att ändra på?