Inlägg från: Anonym (medalj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (medalj)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

Anonym (Blocket) skrev 2024-05-26 20:37:56 följande:
    Det är det här jag har problem med. Det gnälls hela tiden, men anstränga sig för att hitta lösningar på gnällbekymret existerar inte. Det går bara inte ihop. 
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-26 20:43:28 följande:
    Nej, de vill både ha kakan och äta den. Kvinnor ska vara som förr, men ändå ska kvinnor ta initiativ för de stackars männen, som tror de hade lyckats på 50-talet, vågar inte. Trots det är det inget fel på mansnormen, även om de inte kan leva upp till den. 
    Tack för att ni så tydligt belyser varför det är en väldigt dålig idé att låta barn bli indoktrinerade i feministisk ideologi. Risken är ju stor att de växer upp till personer som er två.

Jag menar era argument dryper av illa dold mansförakt och så vill ni ändå att män ska tycka det är en bra idé att personer med era åsikter ska tillåtas sätta skolans "värdegrund".
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-05-27 11:52:34 följande:
    1. Vi påverkar alltid barnen, vill du att robotar ska uppfostra barnen?

2. Om man skulle fråga svenska folket "Anser du att pojkar och flickor ska ha samma möjligheter?" tror du verkligen att bara 27% skulle svara Ja då? Det är det som jämställdhet (och feminism) går ut på.

1) Japp, men vad är det som säger att just feminism är det barn ska indoktrineras i? Om vi ska hålla på och medvetet påverka barn så borde det ju åtminstone vara baserat på vetenskap och inte på ideologi eller?

2) Nu blandar du ihop saker, frågar du svenska befolkningen om de är för jämställdhet så svarar 98-99% Ja, frågar du om de är för feminism så svarar majoriteten NEJ. Så det vore bra om du slutar låtsas som att feminism och jämställhet är samma sak, det är det absolut inte.
  • Anonym (medalj)
    Mimosa86 skrev 2024-05-27 12:16:53 följande:

Det är inte feministisk indoktrinering, det handlar om att barn ska ges möjligheter och inte begränsningar utifrån vad de har mellan benen. Att de ska bemötas på samma vis.

Pojkar och flickor ska erbjudas ALLA färger att måla med och rätt att klä ut sig till vad de vill, utan att vi vuxna ska gå in och begränsa dem med våra egna snäva förväntningar. Sen om flickorna själva väljer rött och pojkarna blått är inget problem. Men vuxna ska inte gå in och styra leken.

Det ÄR ett stort problem inom förskolan och det finns det nationella studier på. Tex att pojkar får kortare kommande medan pedagoger för längre resonemang med flickor- vilket påverkar pojkars utveckling av kommunikation- som är sämre en flickors. Flickor förväntas hjälpa till mer än pojkar och flickor blir berömda över hur de ser ut medan pojkarna får beröm över vad han gör. Det är ett reellt problem eftersom det gör att flickor tidigt lär sig att de värderas utifrån sitt utseende och att de bör fokusera på det för att få beröm. Medan pojkarna tillåts testa gränserna mer, får bråka, störa, höras och ta plats på ett helt annat sätt en vad flickorna får. 

Detta påverkar oss som individer.

Och jag tackar genuspedagogiken att mina döttrar fått växa upp där de har ett ord för sitt kön -snippa-. För det fanns det inte när jag var liten. När jag frågade dagistanterna vad det heter som jag kissar med så blev de sura, hyschade och visade tydligt att det pratar vi inte om. Men att pojkar hade snoppar var det ingen som ifrågasatte. Men vi tjejer fick lära oss att vårt könsorgan pratar man inte om för det är skamligt. och detta var ändå 80-90 tal. Jävla kärringar.. 

Nejdå, det handlar visst om feminism, som sagt vad tror du hela genusflummet bygger på? Inte fan är det vetenskap iaf.

Dessutom är det rent skitsnack påstå att genusflum "bara erbjuder möjlighet att leka med något annat" och måla upp nån slags bild av att precis varenda pojke kom till dagis i blått och tvingades leka med bilar och alla flickor i rosa och tvingades leka med dockor innan genusflummarna kom in och räddade alla.

Det vi pratar om är ren indoktrinering och det är beklämmande hur folk kan sitta i denna tråd och tycka det är helt ok i ett samhälle som sak försteställas vara demokratiskt bara för att det lirar med deras egna ideologi / värderingar. Det säger ju en hel del om hur demokratisk den ideologin är Flört
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-05-27 13:05:28 följande:
    Värdegrunden gäller både i förskolan och skolan. Dvs att behandla alla lika och inte tillämpa rasism, sexism, homofobi m m. 

Du kanske tycker att man ska få lära barnen att vissa grupper är mindre värda och dem får man behandla sämre. Eller vad menar du med att man bara ska påverka "baserat på vetenskap"? Jag behöver ingen vetenskap för att veta att det är fel att diskriminera. Värdegrund baseras på värderingar, det hörs ju på namnet.

Och skolan har alltid haft en värdegrund. Förr var den kristen, nu är den baserad på demokrati och mänskliga rättigheter. 

Feminism innebär strävan efter jämställdhet. Eller vad tror du att feminism är?
    Vore bra om vi kan skilja på saker som du blandar ihop hejvillt.

Behandla alla lika, inte tillämpa rasism, homofobi, etc är HUMANISTISKA begrepp.

Vilken färg barn får ha på sina kläder och vilka leksaker de får leka med är FEMINISTISKA argument.

Du kanske tycker det är ok att indoktrinera barn i feministisk ideologi för att det lirar med vad du själv gillar men nånstans i dimman borde du ändå kunna förstå det problematiska med att indoktrinera barn i specifika IDEOLOGIER redan på dagis. Byt ut feministisk ideologi med nazistisk eller marxistisk ideologi så borde det bli uppenbart.

Barn ska inte användas som spelpjäser i vuxnas ideologiska spel.
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-05-27 14:11:42 följande:

Genusvetenskap är inte "flum". Man har undersökt hur man behandlat flickor och pojkar i förskolan och skolan.

T ex har man upptäckt att flickor behandlats som "hjälpfröknar", de får hjälpa pojkarna vid måltider etc och lär sig därigenom att deras uppgift är att hjälpa pojkarna. Och pojkarna lär sig att de har rätt att få hjälp av flickorna. 

Men jag antar att en del tycker att det bara är bra och inget att ändra på?

Flum eller ideologi, där är iaf INTE vetenskap. Och ja det är väldigt fel att använda barn för att främja vissa vuxnas ideologiska tro.

Ja det är ju precis det som är problemet med genusflum, den saknar objektivitet helt och hållet utan utgår ifrån vissa "sanningar" som man sen försöker bekräfta och köra ner i halsen på andra. Och det är ju ganska självklart att man bara kommer råka hittar massor med saker som pekar på det man VILL tro. En religiös person kommer såklart hitta massor med saker som bekräftar att gud finns tex. Men TRO är fortfarande inte samma sak som vetenskap och man ska absolut inte hålla på och köra ner sin TRO i halsen på barn bara för man själv är frälst.
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-05-27 17:01:11 följande:
    Som sagt, alla har värderingar (inte tro) och det går inte att uppfostra utan värderingar.

Vad är det för skumma värderingar du har? Är det här vad du "vill köra i halsen" på barnen?

- Pojkar och flickor får absolut inte leka med samma saker. Pojkarna har en vrå med bilar, flickorna en vrå med dockor. Pojkarna får klä ut sig till Batman, flickorna till prinessor, aldrig tvärtom.

- Flickorna ska lära sig att underordna sig pojkarna och fungera som deras servicepersonal

- Det är ok att mobba, det ska löna sig att vara stark och tuff

Värderingar avgör vilket mål man har. Vetenskapen kan inte ersätta värderingar, däremot kan vetenskapen hjälpa till hur man når målen.

Du bara kritiserar och är negativ, men du kommer inte med något alternativ.

Har du öht haft något barn som gått i förskola? Har du några egna negativa erfarenheter av "genusdagis" eller föredrar du att måla upp fiktiva skräckbilder?

Alla har värderingar men alla försöker inte köra ner just sina värderingar i halsen på andras barn. Och det märkliga här är varför just du och vissa andra tycker det är ok.

Japp vetenskap och ideologi är inte samma sak och därför är det hål i huvudet att dels kalla ideologi för vetenskap OCH ha en ideologi som värdegrund för alla skolor.

Japp jag har haft barn i både dagis och skola men vad just jag tycker har inte med saken att göra det är fortfarande inte ok att ägna sig åt ideologisk hjärntvätt av barn i en demokrati.
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-05-27 17:11:57 följande:
    Dålig debatteknik att gå till personangrepp.

Men har man inga andra argument så...
    Jag påpekar det uppenbara, båda dessa individer verkar ha en väldigt negativ syn på män. Om du vill kalla att påpeka det för personangrepp så får du väl göra de.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-27 17:04:30 följande:
    Detta! Det är bara dåligt, men personen kan inte förklara varför utan baserar sitt gnäll på sin alldeles egna tolkning av genuspedagogik. 

Att genusflum kommer från feminismen är inte en tolkning, det är fakta.

Att du sen råkar gilla det och tycker man ska köra ner det i halsen på barn säger en hel del om dig och din ideologi.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-27 18:46:59 följande:
    Den enda som vill "köra ned något i halsen på barn" är ju du. Jösses så outbildad du är. Gnällig och är inkapabel till att ens försöka förstå. Du är bara som en skiva som upprepar sig. Dessutom så försöker du beskriva genuspedagogik som den raka motsatsen till genuspedagogik för att sen slåss mot den egna beskrivningen. Fäkta mot väderkvarnar.
    Hmm fåse nu...jag säger att man ska ge fan i att indoktrinera barn i feministisk ideologi, du säger att man ska det. Men ändå lyckas du få det till att det är jag som försöker köra ner saker i halsen på barn... ja det var ju väldigt logiskt och rationellt resonerat av dig Drömmer
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-05-27 19:07:41 följande:
    Dessa värderingar genomsyrar skolans och förskolans läroplaner. Förskolan är skyldig att följa läroplanen, oavsett vad bakåtsträvare och antifeminister som du tycker.

Den helt värderingsfria uppfostran finns inte utom i din fantasi. 

"Hjärntvättade" (dvs påverkad av värderingar) blir barnen alltid, vare sig det är av föräldrar, förskola, skola eller av kompisar, reklam, populärkultur (t ex gangstarap) eller sociala media som TikTok. Inga barn växer upp i ett vakuum.
    Japp de gör ju det för att man sett till att det blev så genom att låta en massa feminister tillika genusmuppar få avgöra vad skolor ska ha för värderingar, men det finns väl inget som säger att alla måste acceptera det.

Ideologisk hjärntvätt finns tyvärr inte bara i fantasin utan även i länder som tex Nordkorea men det tycker du tydligen är helt ok att göra även i Sverige med "värdefri uppfostran finns inte" som ursäkt?

Om hjärntvätt enligt dig är ok så borde det väl gälla alla slags hjärntvätt, eller menar du att just feministisk hjärntvätt är ok men nazistisk hjärntvätt är fel? Fatt du inte själv vad det innebär att säga att hjärntvätt är ok?
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-27 19:25:07 följande:
    Du hittar på saker. Jag har aldrig påstått ett skit av det du skriver. Lägg av med härskarteknikerna. Du och dina likar är bara för mycket. Såna som du söndrar Sverige och dess jämställda värderingar. Och det är det enda syftet med propagandan du sprider.
    Och när argumenten tryter så drar man fram offekoftan och känner sig kränkt.... men OJ vad otippat.

Ok, så du menar alltså att du INTE sagt att du tycker man SKA lära barn värderingar som kommer från genusflum?
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-27 20:51:23 följande:
    Det här är samma person som "medalj" så hjärndött.
    Nej hen och jag är inte samma person och du borde fan skämmas för en sån låg debatteknik.

Är du så urkass på att argumentera att du bara måste börja anklaga flera som inte håller med dig för att vara samma person för att få dina argument att låta mer trovärdiga... typ som att det skulle vara omöjligt att mer än en person inte håller med dig... så borde du kanske låta bli att ge dig in i diskussioner du uppenbarligen inte är mogen nog att delta i.
  • Anonym (medalj)
    Anonym (Blocket) skrev 2024-05-28 18:03:51 följande:
    Varför skulle jag använda saklig argumentation till dig? Det du skriver kryllar av diverse smörja, lögner och härskartekniker. Lägg av med sånt så kanske du välkomnas in i en saklig diskussion.

Det finns ett namn för icke saklig argumentation... det kallas för BS.

Om du tycker BS duger som argument för att hjärntvätta barn i feministisk ideologi så får det väl väl vara så. Personligen tycker jag att det krävs lite mer än att dra på sig offerkoftan och känna sig kränkt och beskylla andra för att skriva med flera nicknames när ens BS ifrågasätts för att räknas som sakligt. Frågan är om du ens förstår vad saklighet betyder?
  • Anonym (medalj)
    Xenia skrev 2024-06-03 09:55:11 följande:
    Jag vet inte om trådstarten är på allvar eller en trolltråd. Hursomhelst är det personangrepp att anklaga någon för att vara "idiot" och "inte frisk".

Logiken brister. Det finns pojkar och flickor, ja. Och? Båda är barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill. Det blir man inte "psyksjuk" av.

Du verkar faktiskt rätt okunnig och fördomsfull.

Och att ta bort typiska tjejleksaker är detsamma som att "båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill" menar du?

Lite märkligt att du å ena sidan påstår att indoktrinering och att styra barn åt det håll man vill är något som alla skolor gör och sen pratar du om att "att låta barn göra som DE vill"?

Om man medvetet försöker påverka barn så försöker man ju inte få dem att leka som DE vill utan som pedagogerna vill.
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla