• Anonym (Osäker)

    Moderna familjen flyttar ihop

    Jag och min särbo pratar om att bli sambos, kanske inte än på ett tag men om inte allt för lång tid heller. Jag har två barn och han har två biologiska och ett tidigare bonusbarn som var bara några år när han kom in i bilden och min särbo och bonusens mamma gick isär efter 6 år.
    Av hans barn är också den äldsta på väg att flytta hemifrån inom de närmsta 2 åren skulle vi tro.


    Idag kände jag plötsligt att det känns konstigt att bonusbarnet skulle bo med oss där varken jag eller min blivande sambo är hans förälder. Fast samtidigt så har bonusen inte någon biologisk pappa i hans liv och jag tycker ändå att det är fint att min pojkvän vill vara en slags förälder för honom. Men är det här konstigt?
    Är jag fruktansvärt elak som ens fick den här tanken?
    Jag vill inte vara den personen men jag tror att känslan grundar sig i, iallafall till en del av, att vi behöver betala för ett större boende, mat, kläder, aktiviteter m.m för ett barn som inte är biologiskt till någon av oss.


     


    Bonusens mamma tycker att det är smidigt att slippa vara förälder varannan vecka så det är så hennes tankar går.


     


    Jag har inte pratat med särbo om det här, jag vill gärna kolla om det är jag som är helt galen och elak först. Litar inte riktigt på min känsla eller mina tankar i det här.

  • Svar på tråden Moderna familjen flyttar ihop
  • Anonym (B)

    Tycker det är upp till din partner att bestämma. Sedan tar ni därifrån. 


    Det är hans bonusbarn, precis som dina barn är hans bonusbarn. 


    Kanske ska ni vara särbos några år till?

  • Anonym (Eh)

    Nej, det är inte konstigt och ja, du är elak som tänker så. Din särbo och hans bonusbarn har en far-son/dotterrelation och det är ju jättefint att de får fortsätta ha det trots att relationen med barnets mamma tagit slut, blodsband är inte allt. Hade du känt så om din särbos barn var adopterade? Detta är i stort sett samma sak bara att en adoption inte ägt rum. Klarar du inte fullt ut acceptera detta så flytta inte ihop. Du ska inte förstöra eller begränsa deras relation eller lägga dig i det på något sätt alls. Att du redan nu känner som du gör är röda flaggor, du är absolut inte mogen att flytta ihop med honom.

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-21 17:55:52 följande:

    Nej, det är inte konstigt och ja, du är elak som tänker så. Din särbo och hans bonusbarn har en far-son/dotterrelation och det är ju jättefint att de får fortsätta ha det trots att relationen med barnets mamma tagit slut, blodsband är inte allt. Hade du känt så om din särbos barn var adopterade? Detta är i stort sett samma sak bara att en adoption inte ägt rum. Klarar du inte fullt ut acceptera detta så flytta inte ihop. Du ska inte förstöra eller begränsa deras relation eller lägga dig i det på något sätt alls. Att du redan nu känner som du gör är röda flaggor, du är absolut inte mogen att flytta ihop med honom.


    Jag har ju alltid tänkt på barnet som min särbos biologiska barn eller adopterade barn och inte gjort skillnad mellan det barnet eller hans andra barn.
    Men det var som att något ramlade över mig idag, jag vet inte vart det kommer ifrån.


    Gud vad jag känner mig fruktansvärt orättvis och hemsk. 

  • Anonym (Mamma till 3)

    Han lever redan som barnets pappa.
    Vore konstigt att ändra på det bara för att det känns konstigt för dig tänker jag

  • Jemp

    Om han har bonusbarnet idag är det väldigt konstigt/elakt att begära att han slutar, ja. 

  • Anonym (Jovars)

    Jag håller med de andra som säger att det är helt normalt att ta hand om ett barn som man har en föräldraroll för, även om det inte finns ett blodsband.

    Jag är bias, jag växte upp helt med mina bonusföräldrar I samma konstellation, dvs min bonuspappa och hans nya fru/min bonusmamma.

  • Anonym (GD)

    Jag hade känt likadant. Varför ska hans "gökunge" som har en mamma bo hos.. dig?
    Nej, då hade vi fått fortsätta att vara särbos.

    Det skulle bara inte gå.

    Och att jämföra det med adoptivbarn? Var ligger likheten öht?

  • Anonym (W)

    Tyckte trådstarten lät vettigt tills jag läste "hon tycker det är smidigt..."
    Hur vet du detta? Har du pratat med henne själv där hon bokstavligen sagt så? 

    Skulle snarare se det som en bra mamma som inte tar ifrån sitt barn en anknytningsperson. Utan tar hänsyn till barnets mående. Han ser särbon som pappa. 

    Det finns så många barnlösa män. Fattar inte varför kvinnor alltid ska beblanda sig med såna här typer och sen avskyr dom ungen. 

  • Anonym (Olgga)

    Jag förstår att tanken kom upp. Men om han är som en pappa åt det här barnet nu så behöver han fortsätta med det. De har inte funderat på adoption? 


    Det är helt ok att du fick tanken. Nu kan du släppa den och fortsätta som tidigare, att se det barnet som en självklar del av hans familj. 

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (W) skrev 2024-05-21 19:29:06 följande:

    Tyckte trådstarten lät vettigt tills jag läste "hon tycker det är smidigt..."
    Hur vet du detta? Har du pratat med henne själv där hon bokstavligen sagt så? 

    Skulle snarare se det som en bra mamma som inte tar ifrån sitt barn en anknytningsperson. Utan tar hänsyn till barnets mående. Han ser särbon som pappa. 

    Det finns så många barnlösa män. Fattar inte varför kvinnor alltid ska beblanda sig med såna här typer och sen avskyr dom ungen. 


    Ja hon har bland annat sagt att det är det bästa att vara utan barnen en hel vecka varannan vecka. Hon uttryckte det rätt klumpigt och pratade också om ekonomin i det hela. Och hur krävande barnet är.
    Jag upplever det inte som att hon vill ha varannan vecka av de anledningar som du har nämnt men vi behöver inte gå djupare in på det här. 
  • Anonym (GD)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-05-21 21:02:41 följande:
    Ja hon har bland annat sagt att det är det bästa att vara utan barnen en hel vecka varannan vecka. Hon uttryckte det rätt klumpigt och pratade också om ekonomin i det hela. Och hur krävande barnet är.
    Jag upplever det inte som att hon vill ha varannan vecka av de anledningar som du har nämnt men vi behöver inte gå djupare in på det här. 
    Hon måste iallafall ersätta er ekonomiskt.
    Du ska inte behöva lägga en enda sekin på en unge som inte ens är dn sambos. Inte på hans heller om man ska hårddra det.

    Ni kommer iaf inte att kunna ha gemensam ekonomi.
  • Anonym (SB)

    Han har ju en närmare kontakt med det barnet än med dina barn?

    Hur som helst är det hans val att ta hand om detta barn och jag som oftast har ett barnperspektiv på saker och ting tycker självklart att barnet ska vara kvar som en naturlig del av hans liv.

    Men att flytta ihop sådär skulle jag aldrig göra ändå, eftersom jag inte tror på styvfamiljer. Det är bara att söka här på sajten. Det är sällan det lyckas och blir bra. 

  • Anonym (B)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-05-21 21:02:41 följande:
    Ja hon har bland annat sagt att det är det bästa att vara utan barnen en hel vecka varannan vecka. Hon uttryckte det rätt klumpigt och pratade också om ekonomin i det hela. Och hur krävande barnet är.
    Jag upplever det inte som att hon vill ha varannan vecka av de anledningar som du har nämnt men vi behöver inte gå djupare in på det här. 
    Vad vill din man, vill han vara en del av barnets vardag? 
Svar på tråden Moderna familjen flyttar ihop