Python skrev 2024-05-22 12:49:44 följande:
Men det har dom ju gjort då dom är gifta. Det jag menade var att dom har sagt ja till varandra, i vått och torrt. Då ska TS inte försöka manipulera till sig något från sin partner när hon, som i det här fallet, har sin fulla rätt och frihet att ändra/ångra sig kring något som är så stort. Alternativen är att lämna eller acceptera och respektera hennes beslut och säga "okej älskling, jag accepterar och respekterar ditt beslut för det är dig jag vill vara med oavsett vad". Eller så skiljer han sig och sviker löftet om "tills döden bla bla bla..." och får hoppas på att kunna börja om på nytt med någon annan med en skilsmässa på sitt samvete.
Okej. Om vi ska gå efter bibeln och detta med tills döden skiljer oss åt, så är det en uppmaning att vi ska vara fruktsamma och föröka oss.
Det är helt uppenbart att inget av dessa löften håller idag utan att man hellre borde ändra till "tills livet skiljer oss åt" som man har diskuterat.
Självklart ska de gå skilda vägar om de inte har samma mål med livet och inte ens vill ha samma sorts livsstil. Det är stor skillnad på att vara ett vuxet par och att vara en familj med allt vad det innebär. Det är inte rätt mot någon av dem att tvingas låtsas vara nöjda med tillvaron.