• Python

Min fru vill inte ha barn

Hon vill inte ha barn och då ska hon inte behöva skaffa barn. Så enkelt är det. Hennes kropp, hennes liv. Att skaffa barn mot sin vilja är ju en mardröm. Så det är väl snarare du som ska bestämma vad du värdesätter högst - en människa som du aldrig träffat och som inte ens lever, eller din fru, som du lovat "tills döden skiljer oss åt"? 

• Python
    Zouxman skrev 2024-05-22 09:48:36 följande:

Ja det låter ju som att det är hon som har ändrat sig från att ge dig förhoppningar till att ni ska skaffa barn i framtiden och sen efter det har hon ändrat sig. Så i det här läget så måste du ju antingen acceptera detta eller lämna relationen. Som någon skrev att du lovat henne tills döden skiljer er åt blir ju bara löjligt, det är ju hon som ändrat en helt livsavgörande sak i äktenskapet och tvingar dig ut ur relationen.

Men det har dom ju gjort då dom är gifta. Det jag menade var att dom har sagt ja till varandra, i vått och torrt. Då ska TS inte försöka manipulera till sig något från sin partner när hon, som i det här fallet, har sin fulla rätt och frihet att ändra/ångra sig kring något som är så stort. Alternativen är att lämna eller acceptera och respektera hennes beslut och säga "okej älskling, jag accepterar och respekterar ditt beslut för det är dig jag vill vara med oavsett vad". Eller så skiljer han sig och sviker löftet om "tills döden bla bla bla..." och får hoppas på att kunna börja om på nytt med någon annan med en skilsmässa på sitt samvete. 
  • Python
    Anonym (KP) skrev 2024-05-22 12:57:08 följande:
    Okej. Om vi ska gå efter bibeln och detta med tills döden skiljer oss åt, så är det en uppmaning att vi ska vara fruktsamma och föröka oss.

Det är helt uppenbart att inget av dessa löften håller idag utan att man hellre borde ändra till "tills livet skiljer oss åt" som man har diskuterat. 

Självklart ska de gå skilda vägar om de inte har samma mål med livet och inte ens vill ha samma sorts livsstil. Det är stor skillnad på att vara ett vuxet par och att vara en familj med allt vad det innebär. Det är inte rätt mot någon av dem att tvingas låtsas vara nöjda med tillvaron. 
    Absolut, han har all rätt att skilja sig pga att hans andra hälft inte längre är bekväm med att skaffa barn. Men då älskar han ju ett ofött barn mer än sin fru. Absurt. Det är nog bäst för henne om han lämnar då han verkar tro att han äger henne bara för att dom är gifta med tanke på hur han skrev.
    Vad kommer han ha för inställning till hans biologiska barn då mån tro? Det osar narcisist om TS. 
  • Python
    FruTe skrev 2024-05-23 19:33:16 följande:
    Men gud. Vad säger du för dumma saker??
    det är inget som är absurt med att vilja ha barn. Ingenting i det han skrev tyder på att han tror att han äger henne eller att han skulle vara narcissist. Sjukt av dig att säga så.
    Ursäkta, men det här var bland det dummaste jag hört.
    Det är absurt att värdesätta ett ofött liv högre än sin högst existerande frus. Det finns ingen garanti för att TS hittar någon att skaffa barn med. Eller att han ens lyckas få barn med någon ny. Dock skriver TS inget om att vilja lämna, utan om att "tvinga henne skaffa barn" eller att få henne att ändra sig. Det klingar inte alls bra i mina öron då det osar ett STORT ego och brist på empati. Om det  låter som det dummaste du hört så kan jag bara beklaga att du saknar kunskap om psykologi.
  • Python
    Anonym (...) skrev 2024-05-23 18:50:54 följande:

Hon kommer missa något. Hon inser det inte nu, men om 10-20 år kommer hon förstå att ett av hennes livs största misstag var att inte skaffa barn.

Förstår hon inte detta själv och inte vill satsa på barn är det tyvärr bara att lämna. Barn är livets lycka och när man väl har fått barn så inser man att det står över ALLT och det är inget du knappt kan föreställa dig innan.

Hitta en yngre kvinna som vill ha barn, en man som vill ha barn är ju fantastiskt så du kan nog välja och vraka.

Vilken värld lever du i? Alla är inte gjorda för att skaffa barn. Vissa hatar barn. En del skaffar barn trots att dom aldrig borde ha blivit föräldrar. Har du helt missat att det finns många förjävliga föräldrar där ute? Som tur är så har vissa självinsikt nog att inse deras brister och kan förhindra att dom aldrig någonsin får ett barn. Tacka vet jag preventivmedel och säkra aborter! 
  • Python
    Anonym (Herregud) skrev 2024-05-22 20:34:36 följande:
    tala om att ge äktenskapet mer vikt än det har.
    Vi är några få som fortfarande tycker att äktenskap och tvåsamhet är heligt. Men i ett land där absolut inget är heligt längre och där egoism och individens vilja prioriteras högst, så låter detta ofta som rappakalja i folks öron. Ensammaste folket i världen, det är vi Svenskar. Något att vara stolt över tycker du eller? 
Svar på tråden Min fru vill inte ha barn