• Anonym (Summer)

Jobb eller hälsan?

Ja hur tänker ni? Vad är viktigast?

Ska man köra på med sitt jobb tills man kraschar för att visa att man är stark eller ska man sluta och visa sig svag? Kan man få tillbaka hälsan om man man går in i väggen ordentligt?

• Svar på tråden Jobb eller hälsan?
  • Anonym (C)

Det bästa är att visa sig stark genom att sätta gränser för vad man ställer upp på. Våga visa att du och din hälsa är värdefull!

• Anonym (Summer)
    Anonym (C) skrev 2024-05-22 20:00:03 följande:

Det bästa är att visa sig stark genom att sätta gränser för vad man ställer upp på. Våga visa att du och din hälsa är värdefull!

Har varit dålig på det och tagit på mig mer arbetsuppgifter. Dock har jag sagt att jag har för mycket, över min kapacitet men det har inte hänt något. Vantrivs också med själva jobbet och vill byta bransch. 
  • MsM84

Man borde aldrig behöva välja, men måste man ska man alltid välja sin hälsa. Det finns inget viktigare än hälsan hos en själv och de man älskar.

• Anonym (F)

Vem tackar dig för att du kör totalt slut på dig för resten av livet...? För nej, man får inte tillbaka hälsan om man kraschar in i väggen totalt. Vad är det för sjuk prestige många av oss har att ge vårt sista uns till en plats där folk har glömt en inom ett par dagar efter avslutad anställning...? Glöm allt vad arbetslojalitet heter, du får inget för det när det är din hälsa det handlar om. Man är en väldigt liten och totalt utbytbar kugge i ett maskineri där man ska generera pengar åt någon annan. Sätt dig själv först!

• Anonym (Sätt gränser)

Jag hade valt att sätta gränser.

• Anonym (HmJ)
    Anonym (Sätt gränser) skrev 2024-05-22 22:31:41 följande:

Jag hade valt att sätta gränser.

Samma här
  • Anonym (Nu och då)

När jag var 26 trodde jag att det var jobbet. Nu är jag 27 och vet att det är hälsan. Tyvärr krävdes hälsan för att jag skulle inse det. 

• Anonym (Summer)
    Anonym (HmJ) skrev 2024-05-22 22:38:57 följande:
    Samma här
    Jo det förstår jag ju. Men om det inte hjälper?
  • Anonym (F)
    Anonym (Summer) skrev 2024-05-23 07:15:02 följande:
    Jo det förstår jag ju. Men om det inte hjälper?
    Vilka gränser har du försökt sätta och på vilket sätt får du inte gehör från ledningen? Har du berättat att du är nära utbrändhet och behöver avlastas de uppgifter du tagit på dig extra? Har du bett om kontakt med företagshälsovården? Har du pratat med fackrepresentant eller miljöskyddsombudet?
  • Anonym (Z)

Hälsan, självklart. Sätt ner foten och sätt gränser. Prata med chefens chef. Byt jobb. Byt bransch. 

Svar på tråden Jobb eller hälsan?