• Anonym (Morsan)

Hur kan min man öka spermieantal

Jag och min man har blivit gravida på första försöket 4 gånger (vilket resulterat i 2 barn, 4 och 6 år gamla), varav den senaste gången var i november. Så alltså inte så länge sen. Tyvärr slutade det i missfall och vi har försökt bli gravida sen i Januari utan att lyckas. Idag tog min man ett test där det visade sig att han har lågt spermieantal (lägre än normalt). Finns det någon medicin eller behandling eller något som kan öka spermieantalet? Vill ej ha tips om livsstilsförändringar då han verkligen är i toppform. Han tränar flera gånger I veckan, äter väldigt hälsosamt och varken druckit alkohol eller använt nikotin på flera år. 

Vi har inte råd med IVF 

• Svar på tråden Hur kan min man öka spermieantal
  • Anonym (Lis)

Kolla med en kinesisk läkare. De jobbar mycket med örter och akupunktur.
    Läs om tex ashwaganda och ginseng. Men bäst är såklart att prata med nån som kan. 

• Citronsmör

Om han har lite lägre spermieantal, men inget annat avvikande, går det nog inte att göra så väldigt stor skillnad. Det finns kosttillskott som zink, folsyra, ubiquinol och andra antioxidanter som eventuellt kan göra lite skillnad. Det enda som har någorlunda starkt forskningsstöd är zink+folsyra. Det finns lite dyrare kosttillskott som man kan köpa, där de har satt ihop många vitaminer och mineraler som tros vara bra för spermiekvalitet. 

Mediciner skulle nog bara hjälpa om han har lågt FSH och LH - då kan man ta Bemfola/Gonal-f och Ovitrelle. Det hjälper dock inte om problemet inte ligger där. Kanske finns det andra mediciner mot andra avvikelser i hormonnivåer.

Det viktigaste att komma ihåg är dock att spermiekvalitet kan variera ganska mycket. Om ni bara har ett provresultat, behöver ni göra ett till prov tre månader senare för att veta om det är ett bestående problem eller bara tillfälligt.

Du sa att du inte vill ha livsstilsråd, men jag vill ändå nämna att uppvärmning av testiklarna ska undvikas. Det betyder ingen bastu, bad i varm pool eller varmt badkar, undvik laptop i knät, sätesvärme i bilen och (om möjligt) feber. Även om man redan undviker alkohol, tränar och äter bra, är uppvärmning av testiklarna något som vanligtvis inte kopplas till att vara i god form eller ha hälsosam livsstil.

• nordicwellth1

It may be a good idea to check your testosterone levels, especially if your sperm count is low. A test such as Nordic Wellth's testosterone test can give you an indication of your hormone balance, which can sometimes affect sperm production. It's worth discussing the results with your doctor.

For more information visit link:- www.nordicwellth.com/

Svar på tråden Hur kan min man öka spermieantal