• Anonym (Mamma)

Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift

Om man förfalskar för att fixa pass till barnen och den andra säger nej (skilda, gemensam vårdnad), vad händer om den andra anmäler det?

• Svar på tråden Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (9) skrev 2024-05-23 13:41:50 följande:
    Kanske klarar sig med ringa eftersom det kanske skulle kunna gå att få till att "gärninge har begåtts för att hjälpa någon till hans eller hennes rätt". I så fall böter eller buren i högst 6 månader.
    Men definitivt urkundsförfalskning.
    Hans eller hennes rätt?
  • Anonym (Mamma)

Kan man få fängelse för det när det gäller pass till barn?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-05-23 23:28:03 följande:

Jag är inte jurist men har läst lite rättskunskap. Jag skulle säga att denna typ av förfalskning inte räknas som ringa urkundsförfalskning utan urkundsförfalskning av normalgraden. Då finns fängelse i upp till två år på straffskalan.

Sen beror det också på detaljerna. Om ni exempelvis har varannan vecka och detta leder till att en förälder inte får umgänge den vecka som hen har rätt till så kan det ses som allvarligare. Ett sådant beteende ökar även risken att man förlorar vårdnaden vid en eventuell vårdnadstvist. 

För vilken part? Den som tagit ut passen eller den som inte vill att de ska resa?
  • Anonym (Mamma)

Någon med erfarenhet?

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-05-24 21:05:42 följande:
    Vad menar du? Vad vill du ha svar på? Flera i tråden har svarat.

Att förfalska någons namnteckning är brottsligt. 
    Att föra ett barn utomlands utan den andra vårdnadshavares godkännande är också brottsligt.
    Blir man polisanmäld är det minsta påföljden böter och att man hamnar i brottsregistret. Det finns även fängelse i straffskalan. Ingen i tråden kan svara på den exakta påföljden. Det prövas i domstol.
    En annan aspekt är att föra ut barnet ur landet utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse och det är också brottsligt. Där finns det fängelse i straffskalan och man riskerar vårdnaden om sitt barn
    Absolut, tänkte om någon varit med om det och vad följden isf blev.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-05-24 21:05:42 följande:
    Vad menar du? Vad vill du ha svar på? Flera i tråden har svarat.

Att förfalska någons namnteckning är brottsligt. 
    Att föra ett barn utomlands utan den andra vårdnadshavares godkännande är också brottsligt.
    Blir man polisanmäld är det minsta påföljden böter och att man hamnar i brottsregistret. Det finns även fängelse i straffskalan. Ingen i tråden kan svara på den exakta påföljden. Det prövas i domstol.
    En annan aspekt är att föra ut barnet ur landet utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse och det är också brottsligt. Där finns det fängelse i straffskalan och man riskerar vårdnaden om sitt barn
    Absolut, tänkte om någon varit med om det och vad följden isf blev.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-05-24 21:35:39 följande:
    Men vi har ju skrivit vad följderna kan bli:

Böter / fängelse / bli av med vårdnaden 

Följderna beror mycket på omständigheterna.
    Skulle vilja höra vad folk haft för argument, om det går att prata sig ur det.
  • Anonym (Mamma)

Tack för svar. Så för att sammanfatta, en dom är garanterad, men vad för straff det blir är inte säkert? Ursäkta mitt tjat, jag vill bara vara hundra på att jag inte missförstår något.

Den som vägrar att skriva på för pass kan inte få några konsekvenser?

Svar på tråden Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift