• Cathariiina

Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift

Då blir brottsbeteckningen "urkundsförfalskning", och det är ett allvarligt brott. Så måste det vara, för man måste kunna lita på folks namnteckningar i olika sammanhang. Annars faller ju hela samhällsordningen.

Och nej det går inte att prata sig ur. Möjligen att det skulle kunna finnas förmildrande omständigheter. T.ex. om du är rädd att din man ska misshandla ihjäl era barn, och du därför måste fly med dem till ett annat land. Men då måste du ju kunna styrka detta. 

• Cathariiina
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-23 13:43:46 följande:
    Hans eller hennes rätt?
    Fast det finns ju ingen "rätt" här. Båda föräldrarna  bestämmer om barnet ska få åka utomlands eller ej. 
  • Cathariiina
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 17:35:42 följande:

Tack för svar. Så för att sammanfatta, en dom är garanterad, men vad för straff det blir är inte säkert? Ursäkta mitt tjat, jag vill bara vara hundra på att jag inte missförstår något.

Den som vägrar att skriva på för pass kan inte få några konsekvenser?

Nej. Som sagt - båda föräldrarna måste skriva på för pass. Vägrar den ena så blir det inget pass. Förrän barnet fyller 18 och kan ansöka om pass själv. Och så måste det ju vara. Har du inte hört om alla fall där svenskor skaffat barn med män från utomeuropeiska länder utan utlämningsavtal med Sverige, och mannen på eget bevåg tagit barnen till sitt hemland? Svenska myndigheter kan inte göra något i ett sådant land, mamman ser kanske aldrig barnen mer. 
Svar på tråden Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift