Felrekrytering uppsagd
Jag kan svara utifrån att ha haft olika chefs/ledarroller. Om jag alldeles nyss klivit in i en ny verksamhet och ska börja styra upp den/personalen så hade jag blivit stressad och irriterad om en nyanställd på kort tid larmade om olika delar som inte fungerade samt klagade på att de inte fått sina rätta arbetsuppgifter. Som chef får man prioritera vad som är viktigast för stunden och där kanske dina arbetsuppgifter kommer långt ner på listan.
Jag hade nog också misstänkt att detta kommer bli ett återkommande inslag samt valt att säga upp personen. Man märker ganska snabbt vilka personer som är flexibla och enkla att arbeta med samt vilka som ställer mer krav och har en mer negativ attityd.
Därmed inte sagt att det behöver vara fel att göra som du gjorde. Det beror helt på vad för slags verksamhet det handlar om och hur du valde att lyfta detta med chefen. Ibland är det bra med folk som vågar stå på sig och säga vad de tycker, inte minst inom offentlig verksamhet. Men det kan vara en hårfin gräns mellan att lyfta faktiska problem och att bara klanka ner på det ena och det andra. Som chef vet man förhoppningsvis redan var problemen ligger och det är snarare en fråga om när man har tid/resurser att åtgärda dem.