• Anonym (Louise)

Fastare bröst efter graviditet och amning?

Är det nån som har erfarenhet av det? 

Man hör ju bara om motsatsen, men jag har själv fått fastare bröst av att få igenom tre grabiditeter och amma LÄNGE. Så jag undrar hur det varit för er, i synnerhet ni som ammat länge. 

• Svar på tråden Fastare bröst efter graviditet och amning?
  • Anonym (Johanna)

Grattis men det är nog inte så vanligt .. jag fick verkligen inte det. Ammade första barnet i 1 år , var bara snart 20 när jag slutade. Efter det opererade jag brösten. Ammade nästa barn i 3 år, gjorde om brösten igen efter det pga att de hängde lite trots implantat och att det hade gått 10 år sen jag gjorde som sist, behövde antingen göra lyft eller byta till större för att lyfta upp mina egna. Valde större eftersom jag inte var säker på om jag skulle ha fler barn eller inte. Ammar fortfarande barn nummer tre som är 2 år nu men känns inte direkt som att brösten har blivit fastare, de sitter definitivt längre ner än när jag fick honom. 

Men grattis som sagt :) Har du små eller stora bröst? 

• Anonym (Ja)

Har ammat två barn länge, totalt 3 år om inte mer? min bröst blev fasta och fina igen. väntar nu nummer tre, återstår att se vad som händer 😄

• Anonym (Louise)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-05-25 08:10:19 följande:

Grattis men det är nog inte så vanligt .. jag fick verkligen inte det. Ammade första barnet i 1 år , var bara snart 20 när jag slutade. Efter det opererade jag brösten. Ammade nästa barn i 3 år, gjorde om brösten igen efter det pga att de hängde lite trots implantat och att det hade gått 10 år sen jag gjorde som sist, behövde antingen göra lyft eller byta till större för att lyfta upp mina egna. Valde större eftersom jag inte var säker på om jag skulle ha fler barn eller inte. Ammar fortfarande barn nummer tre som är 2 år nu men känns inte direkt som att brösten har blivit fastare, de sitter definitivt längre ner än när jag fick honom. 

Men grattis som sagt :) Har du små eller stora bröst? 

Jag har 60F, så relativt stora skulle jag säga. Har under amningsperioden haft så stort som I-kupa. Har dock trappat ned på amningen under extremt lång tid, så aldrig några snabba växlingar. Ammade i sex år totalt, för när jag slutade amma barn ett så tog barn vid, osv. 

Misstänker att största anledningen till att mina blivit fastare dock är att de inte var fasta innan barnen. Så när mina stora platta vårtgårdar drog ihop sig och blev utåtstående gjorde det mkt för bröstens form. 
  • Anonym (Louise)

Ska tillägga att mina inte är fasta i bemärkelsen fasta, stenhårda bröst. Så har mina aldrig sett ut. Men jämför jag mina bröst idag vid 40+ med mig som 20-åring så är de fastare nu än då. 

• Anonym (75B)

Jag fick barn när jag var 21 år och jag ammande i ca 6 månader och mina bröst är lika fasta som dom var innan graviditeten 

Svar på tråden Fastare bröst efter graviditet och amning?