• Anonym (M)

Är det okej att säga till en tjock ” ja du ser inte mager ut iaf”

Sa så till en mer ett högre BMI och blev ett jävla liv efteråt?. 

hon Är inte tjock men något överviktig 

• Svar på tråden Är det okej att säga till en tjock ” ja du ser inte mager ut iaf”
  • Anonym (Eh)

Självklart inte ok, har du inget hyfs eller vett??

• TvillingmammaVästgöte

Det var ju inte särskilt trevligt sagt. Jag antar att du inte menade det som en komplimang? Normalt säger man inget negativt om andras utseende, men det vet du nog? 

Har du kanske någon funktionsnedsättning, autism eller liknande så att du har svårt för att förstå socialt samspel ?

• kioskvältare
    Anonym (M) skrev 2024-05-25 15:56:03 följande:
    Är det okej att säga till en tjock ? ja du ser inte mager ut iaf?

Sa så till en mer ett högre BMI och blev ett jävla liv efteråt?. 

hon Är inte tjock men något överviktig 

Nej, självklart inte. Varför tänkte du att du skulle säga det? Tror du att hon själv är helt ovetande om att hon är överviktig? Ville du kränka henne? Vad var syftet med din kommentar?
  • Anonym (M)

Hon nämnde att hon inte har några brister på sin vegankost och då svarade jag att hon inte ser mager ut iaf. Var mer för att vara snäll 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-05-25 16:32:49 följande:

Hon nämnde att hon inte har några brister på sin vegankost och då svarade jag att hon inte ser mager ut iaf. Var mer för att vara snäll 

Vi har just nu en extrem smalhetshets och därför är det väldigt , väldigt känsligt att antyda att någon är överviktig. Men du menade ju inget illa, försök förklara det. Och tänk på att aldrig någonsin säga något till någon som kan tolkas som kritik för övervikt. Det är typ det värsta man kan säga till någon i dagens samhälle. 

Inget annat verkar värderas så högt som ett lågt BMI. 

Lojalitet, ärlighet, vänlighet , hjälpsamhet , det värderas inte längre. 

• Anonym (M)

Men att inte vara mager är väl inte att vara tjock? Vad får ni allt ifrån? Man kan ju vara normal? Smal? Mager är ju ett extremt ord för undernärd 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (M) skrev 2024-05-25 16:47:32 följande:

Men att inte vara mager är väl inte att vara tjock? Vad får ni allt ifrån? Man kan ju vara normal? Smal? Mager är ju ett extremt ord för undernärd 

Det är egentligen bra att vara välnärd och inte vara mager . Men din vän tog det uppenbarligen inte som en komplimang. Du får vara lite mer finkänslig och försiktig i dina uttalanden om du vill upplevas som trevlig. 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2024-05-25 16:47:32 följande:

Din kommentar uppfattas lätt som ironi och som egentligen betyder just att hon är tjock/märkbart överviktig. Eftersom du själv beskriver henne som just något överviktig gör det ännu tydligare att man inte säger en sådan sak.

Man diskuterar inte andras kroppar om man inte har något positivt att säga OCH att man VET att personen har lust att höra en sådan sak, t ex verkar nöjd med att ha gått ner/upp i vikt eller med hur de ser ut.
  • Spucks
    Anonym (M) skrev 2024-05-25 16:32:49 följande:

Nej, det är inte alls okej, ditt kommentar! Man kommenterar inte andras utseende, om man inte blir frågat eller det av någon anledning är relevant (tex. om man är läkare).
    I detta fall har ditt kommentar inte ens något med det hon har sagt att göra. Näringsbrister och vikt/BMI har ingenting att göra med varandra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-25 16:00:47 följande:

Det var ju inte särskilt trevligt sagt. Jag antar att du inte menade det som en komplimang? Normalt säger man inget negativt om andras utseende, men det vet du nog? 

De kvinnor som klankat ner på min kropp var onormala?
Svar på tråden Är det okej att säga till en tjock ” ja du ser inte mager ut iaf”