• Anonym (Nyfiken)

Får din 15åring göra dessa saker?

Min 15åring vill hoppa fallskärm. Skulle ni tillåta erat barn att göra det?

Simma med hajar?

Resa utomlands med en kompis?

• Svar på tråden Får din 15åring göra dessa saker?
  • Anonym (Ja och nej)

Min 15åring vill hoppa fallskärm. Skulle ni tillåta erat barn att göra det? - ett tandemhopp ja troligen. Gå med i klubb, nej. Fast jag gjorde det själv. ..

Simma med hajar? - nej. Delfiner skulle få duga.

Resa utomlands med en kompis? - beror på. Med föräldrar kanske. Ensamma, nej.

• Anonym (Li)

Ja till att hoppa fallskärm. 

Simma med hajar, vet inte. Är det en grej? Vilken hajsort? Måste läsa på innan jag tar ställning.

Utomlands med kompis, bara om en förälder också följde med. Själva får de vänta till 18. 

• Anonym (Ja)

Hoppa fallskärm- Ja. de skulle ju bara sitta fastspända på en erfaren instruktör. Jag har gjort det och skulle lätt låta mitt barn göra det. 

Simma med hajar. - Ja. När jag dyker brukar det dyka upp hajar allt som oftast. Om man inte stör dom är det generellt inte farligt. 

Åka utomlands med kompis - här beror det på om de har föräldrar eller andra vuxna på plats. Det är ju svårt annars med hotel och annat när man inte är 18 (och i vissa fall 21). Min fru reste ensam till Hongkong när hon var 13 för att hälsa på bekanta.

• Anonym (Va)

Haha det här måste vara en sen tråd :D Självklart nej till samtliga!

• Anonym (Tea)

Nej på alla 3. Inte ens min 17-åring skulle få göra det där. 

• Cereal Killer

Fallskärm ja, om det handlar om ett tandemhopp. Har för mig att man måste vara 16 för att ta fallskämrscertifikat, men jag kan ha fel. Jag tycker att 15 är för ungt för det men eventuellt vid 16 om barnet är tillräckligt moget.

Hajar, beror helt på omständigheterna

Utomlands, nej, inte vid 15. Möjligen vid 16 om motivet till resan är vettigt. Att åka till Mallis för att supa och festa kommer inte på fråga och jag skulle inte gilla att de gjorde det när de var 18 heller. 

• Cereal Killer

Tillägger att om min 15-åring visar ett stort intresse för att hoppa fallskärm ELLER att simma med hajar så skulle jag tolka det som ett tecken på extrem tristess snarare än ett intresse för fallskämshoppning/hajar

Svar på tråden Får din 15åring göra dessa saker?