• Anonym (Ts)

Familj accepterar inte min sambo

Min familj och egentligen alla i min närhet tycks ha problem med mitt samboförhållande. Vi är 30 respektive 50 år och det är inte populärt och jag har absolut viss förståelse över det men jag är vuxen och tycker faktiskt inte de har rätt att lägga sig i vem jag har valt att leva med. 

Men det som fått bägaren att rinna över för mig nu är att JAG har fått skit från min familj att DEM inte har träffat min sambo. Men dom har aldrig någonsin bjudit in honom utan bara mig när det har varit kalas/middagar/julafton osv. 

Men nu i sommar hade min familj med sina respektive planerat in en liten utflykt och jag sa att min sambo gärna vill följa med och från början var det inga frågetecken men nu har jag fått veta att min sambo inte är välkommen men att jag såklart får följa med. 

Tydligen ska det vara min bror med hans respektive som inte tyckte det är okej men dom är ju själva medbjudna till denna utflykt, det var inte ens deras idé så tycker det är fult av dom att säga ifrån. 

Vad gör man? Säga upp kontakten med sin familj? Dom verkar ju inte vilja träffa min sambo men samtidigt är det MITT fel att det är så. Någon som är med om samma sak? 

• Svar på tråden Familj accepterar inte min sambo
  • Anonym (Ts)
    Majviva skrev 2024-05-26 09:44:00 följande:

Men TS varför konfronterar du dem inte? Varför ringer du inte till din bror och frågar rakt ut varför han inte vill träffa din sambo? Känns ju inte sådär jättemoget att blockera dem osv. Konfrontera, stå upp för dig själv och din sambo! 
    Sen konfronterar du dem som planerat utflykten också och frågar varför din bror med fru tillåts bestämma att mannen du lever med inte är välkommen. 

Förstår att du vill ha en bra relation till din familj, men det blir inte bra när du tillåter dem att köra över dig.

Helt ärligt ska jag inte behöva göra det när det är min syrra som skällt ut mig för att dem inte fått träffa min sambo och sen beter sig såhär. Dem är väl lika omogna som håller på såhär? 

Jag tänker absolut stå upp för mig och min sambo och säga att dom inte behöver träffa sambon alls framöver. Deras val, inte vårt. 

• Anonym (Kalla)

Jag tänker att det är du som skulle bjudit hem dom först. Har du gjort det, och vad hände då?

• Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-26 10:12:52 följande:

Helt ärligt ska jag inte behöva göra det när det är min syrra som skällt ut mig för att dem inte fått träffa min sambo och sen beter sig såhär. Dem är väl lika omogna som håller på såhär? 

Jag tänker absolut stå upp för mig och min sambo och säga att dom inte behöver träffa sambon alls framöver. Deras val, inte vårt. 

Ibland behöver man se bortom principerna och bara göra det som behövs för att saker ska bli bättre. 

Ja, din syster har också gjort fel men hon är ändå nyfiken på vem din sambo är och vill träffa honom. Om de träffas har han tagit ett steg in i familjen. Och det är väl det du vill?
  • Majviva
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-26 10:12:52 följande:

Jo, det behöver du göra. Om inte annat för att du ska må bättre. 

Bara för att de handlar omoget så behöver inte du gör likadant. Uppenbarligen så vill du ju träffa dem. Kräv en förklaring, så att du kan gå vidare och inte bara bli bitter.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-05-26 10:21:33 följande:

Jag tänker att det är du som skulle bjudit hem dom först. Har du gjort det, och vad hände då?

Skulle du vilja bjuda hem någon till dig som sagt något negativt om din partner? 
  • Anonym (Ts)
    Majviva skrev 2024-05-26 11:05:12 följande:
    Jo, det behöver du göra. Om inte annat för att du ska må bättre. 

Bara för att de handlar omoget så behöver inte du gör likadant. Uppenbarligen så vill du ju träffa dem. Kräv en förklaring, så att du kan gå vidare och inte bara bli bitter.
    Jag har ju redan fått en förklaring. Syrran sa att dom inte vill att ?familjedagen? ska bli förstörd eller konstig för att min sambo är med.
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-26 11:07:29 följande:
    Skulle du vilja bjuda hem någon till dig som sagt något negativt om din partner? 

Ja, om jag på allvar vill att de ska ändra uppfattning om honom. Du vill ju att de ska träffa honom, så varför inte ta initiativet själv?

• Anonym (B)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-26 11:07:29 följande:
    Du skulle ju ha gjort det innan allt det här började. Det är din miss, nu får du försöka fixa det. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 11:24:01 följande:
    Du skulle ju ha gjort det innan allt det här började. Det är din miss, nu får du försöka fixa det. 
    Ja, vi skulle ju med ut på utflykten där alla kunde träffa honom tillsammans men då är han inte välkommen?? 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-26 11:29:37 följande:
    Ja, vi skulle ju med ut på utflykten där alla kunde träffa honom tillsammans men då är han inte välkommen?? 
    Du hade ju en chans att bjuda hem dom innan de skapat En negativ uppfattning om honom. omoget att blocka. 
Svar på tråden Familj accepterar inte min sambo