• Anonym (-)

Känner mig ful, särskilt när jag är med min kompis.

När jag är ut med min kompis på olika evenemang, barer, konserter, klubbar osv så får hon komplimanger och bekräftelse av män och kvinnor. Det får inte jag, inte på samma sätt som hon får. Jag kan absolut hitta killar och jag har varit med många olika killar och det är inte direkt svårt men jag får inte direkt den där bekräftelsen och komplimangerna från okända människor när jag är ut. Alltså det är inte så att folk kommer fram till mig och säger Åhh vad snygg du är. Jag var nyligen på en konsert med min kompis och då var det en kvinna där som sa till min kompis att hon är den snyggaste där. 

Ibland tycker jag att det känns lite jobbigt att hamna i skuggan av min kompis. Hon är uppenbarligen mycket snyggare än vad jag är och det ser ju jag också. Alla ska alltid bekräfta henne.

Så jag har nu dragit slutsatsen att jag är ful eller i alla fall fulare än henne. För ni tror väl inte att de som kommer fram till henne och ger henne komplimanger (okända människor) ljuger? Det finns väl ingen anledning till det, tänker jag. Det måste väl vara det ultimata beviset på att man ser bra ut, tänker jag.. och om man aldrig råkar ut för det så är det för att man helt enkelt inte är så värst fin..

Eftersom detta aldrig händer mig och jag ser att killar spanar in min kompis mycket mer, så borde det ju betyda att jag inte alls ser lika bra ut. Och detta förstärks ännu mer när jag umgås med en person som många uppenbarligen dras till. Jag kanske inte hade brytt mig om jag redan var stark i mig själv, men det är jag inte. Visst är det så att utseendet inte är allt, man hör ju alltid den floskeln, men uppenbarligen är det väldigt viktigt och det spelar stor roll. Det finns ju studier som visar att människor som anses se väldigt bra ut blir bättre behandlade av andra och har flera fördelar i livet.

Jag förstår att allt det här kanske låter fjantigt men jag tycker att det är skitjobbigt att känna sig som den fula. Finns det någon här som kan känna igen sig i detta?

• Svar på tråden Känner mig ful, särskilt när jag är med min kompis.
  • Anonym (Nova)

Ja, det låter som att hon är snyggare i majoritetens ögon. Har själv en skitsnygg kompis, och ja, hon får mycket mer uppmärksamhet. Klart det hade varit kul att folk tycker att man är snygg, men nu är det inte så. Bara att tugga i sig. Alla kan inte vara skitsnygga eller ens snygga.

• Anonym (Kaffedraken)

Inte ett dugg fjantigt att känna så. Vet hur det känns. Hade en kompis som alltid hade tjej. Jag har aldrig haft en tjej. En gång var vi ute och cyklade och några tjejer från skolan ville prata med honom. När han kom tillbaka till mig så sa han att tjejerna sagt att de tyckte jag var ful. Sånt där kan sitta i länge. Redan som tonåring så fick jag kommentarer om min kropp från kvinnliga släktingar, och det fick jag senare som vuxen också. Det kan bidra till att man blir osäker och blir självmedveten.

• Anonym (-)
    Anonym (Nova) skrev 2024-05-26 12:12:33 följande:

Ja, det låter som att hon är snyggare i majoritetens ögon. Har själv en skitsnygg kompis, och ja, hon får mycket mer uppmärksamhet. Klart det hade varit kul att folk tycker att man är snygg, men nu är det inte så. Bara att tugga i sig. Alla kan inte vara skitsnygga eller ens snygga.

Jag kan tänka mig att människor som anses se otroligt bra ut får en enorm ego-boost av alla dessa komplimanger och all bekräftelse. Det måste ju kännas oerhört bra för självförtroendet 
  • Anonym (-)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-26 12:17:10 följande:

Inte ett dugg fjantigt att känna så. Vet hur det känns. Hade en kompis som alltid hade tjej. Jag har aldrig haft en tjej. En gång var vi ute och cyklade och några tjejer från skolan ville prata med honom. När han kom tillbaka till mig så sa han att tjejerna sagt att de tyckte jag var ful. Sånt där kan sitta i länge. Redan som tonåring så fick jag kommentarer om min kropp från kvinnliga släktingar, och det fick jag senare som vuxen också. Det kan bidra till att man blir osäker och blir självmedveten.

Vad dumt av din kompis att berätta för dig att tjejerna hade sagt att de tycker att du är ful. Väldigt onödigt. Och ja, såna kommentarer kan hänga med hela livet. Så otroligt onödigt att folk ska säga sånt. 
  • MsM84

Eftersom hon får kommentarer från främlingar är hon antagligen väldigt tilldragande. Dock säger det inte särskilt mycket mer än att ditt utseende inte är lika wow. Du kan vara hur snygg som helst men hamnar ändå i skuggan av denna vännen. Jobba med dig själv och acceptera att ditt värde inte någonstans ligger i hur snygg du är i förhållande till din vän. I slutändan är utseendet bara en av många saker hos en person och väldhit subjektivt och olika beroende på vilka man jämför med.

• Anonym (Nova)
    Anonym (-) skrev 2024-05-26 12:18:51 följande:
    Jag kan tänka mig att människor som anses se otroligt bra ut får en enorm ego-boost av alla dessa komplimanger och all bekräftelse. Det måste ju kännas oerhört bra för självförtroendet 
    Eller så är de bara helt van vid det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (-) skrev 2024-05-26 12:21:08 följande:
    Vad dumt av din kompis att berätta för dig att tjejerna hade sagt att de tycker att du är ful. Väldigt onödigt. Och ja, såna kommentarer kan hänga med hela livet. Så otroligt onödigt att folk ska säga sånt. 
    Ja, det kändes inte så kul. Inte när kvinnor har klankat ner på min kropp heller. Jag förstod inte varför. Jag var i bra form, tränade regelbundet. Plus att jag var yngre och då har man lättare att vara i bra form. Jag har en syster som fått det gratis. Hon har inte behövt ta första steget, och hon vågade inte ändå. Alltid haft killar. Hon har sagt mycket elakt och onödigt till mig genom åren, för hon saknar ödmjuket och kan inte sätta sig in i andras situation.
  • Anonym (-)
    Anonym (Nova) skrev 2024-05-26 12:23:11 följande:
    Eller så är de bara helt van vid det.
    Ja du, det måste ju kännas bra i alla fall. 
  • Anonym (-)
    MsM84 skrev 2024-05-26 12:23:07 följande:

Eftersom hon får kommentarer från främlingar är hon antagligen väldigt tilldragande. Dock säger det inte särskilt mycket mer än att ditt utseende inte är lika wow. Du kan vara hur snygg som helst men hamnar ändå i skuggan av denna vännen. Jobba med dig själv och acceptera att ditt värde inte någonstans ligger i hur snygg du är i förhållande till din vän. I slutändan är utseendet bara en av många saker hos en person och väldhit subjektivt och olika beroende på vilka man jämför med.

Tack för din kommentar :)
  • Anonym (-)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-26 12:25:32 följande:
    Ja, det kändes inte så kul. Inte när kvinnor har klankat ner på min kropp heller. Jag förstod inte varför. Jag var i bra form, tränade regelbundet. Plus att jag var yngre och då har man lättare att vara i bra form. Jag har en syster som fått det gratis. Hon har inte behövt ta första steget, och hon vågade inte ändå. Alltid haft killar. Hon har sagt mycket elakt och onödigt till mig genom åren, för hon saknar ödmjuket och kan inte sätta sig in i andras situation.
    Vad trist. Såna personer kan man klara sig utan.
Svar på tråden Känner mig ful, särskilt när jag är med min kompis.