• Anonym (Ledsen)

Meningslösa mens...

Vad ska man med den till nu egentligen. Är över 40 och maken vill inte ha fler barn, så det kommer inte bli fler (jag hade gärna skaffat en trea men i såna här frågor styr ett nej och jag vill ha min familj).

Men liksom, mensen nu blir ju vad? En påminnelse i 10 år om vad jag inte får? Tidigare var jag glad för den, den visade ändå att jag ju var fertil. Nu känns den mest hånfull ärligt talat.

• Svar på tråden Meningslösa mens...
  • Anonym (Oxe)

Jag tycker att mens är sexigt. Blir alltid lite småkåt när någon tjej slet att hon har mens. det leder tankarna till hennes underliv och det är ju trevligt. Sex med mens blir härligt kladdigt och efteråt har  jag massor av spår från tjejens underliv på mig och jag tvättat bort så lite som möjligt. Mens står för kvinnlighet, en frisk och sund kropp. Jag älskar det! 

• Anonym (Quinna)
    Anonym (Oxe) skrev 2024-05-28 06:36:08 följande:

Jag tycker att mens är sexigt. Blir alltid lite småkåt när någon tjej slet att hon har mens. det leder tankarna till hennes underliv och det är ju trevligt. Sex med mens blir härligt kladdigt och efteråt har  jag massor av spår från tjejens underliv på mig och jag tvättat bort så lite som möjligt. Mens står för kvinnlighet, en frisk och sund kropp. Jag älskar det! 

Härligt att höra en man som tycker så! 👍😀 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Vicki) skrev 2024-05-27 23:03:15 följande:

fan drömmen om att få ha mens och fertil...

Och jag beklagar om du inte har det, såklart. Det ÄR värre än min sits, men jag tycker att jag ändå har det jobbigt.

Förebyggande är att jag försöker träna lagom och hålla matrutiner. Sådana saker. Men få saker hjälper. Det har också blivit värre med åren. Just att tokblöda en vecka så jag inte törs sova borta, att få så ont både vid ÄL och mens att jag tappar andan och ja, faktiskt har fått ställa mig hopvikt och spy vid vägkanten efter att hela jorden börjat snurra och jag fick ringa min man och berätta var jag var om jag skulle svimma och inte kom hem. Det är inte jättekul att ha nu i 10 år till iaf, när det inte ens ger barnmöjlighet som positiv sidoeffekt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Va?) skrev 2024-05-28 05:38:37 följande:
    "Funderar på att göra det"?
    Tror du att det är något man bara promenerar in på sjukhuset och ber om?
    Nej såklart inte. Men har hört att man kan göra det för att åtgärda livmoderframfall. Och det verkar inte så ovanligt vad jag har förstått att man gör det om man har riklig och smärtsam mens också om man är äldre och klar med barn. Men om jag skulle fråga och läkarna inte rekommenderar att jag gör det eller inte vill göra det så kommer jag ju såklart inte det. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Va?) skrev 2024-05-28 05:38:37 följande:
    "Funderar på att göra det"?
    Tror du att det är något man bara promenerar in på sjukhuset och ber om?

Och så var det en gynekolog som sa att jag antagligen kan göra det när jag blir äldre om mensen är för smärtsam och riklig. Han kanske hade fel då. Men jag utgick från att det var så .. självklart bestämmer jag inte själv utan det är behandlande läkare som gör det. 

• Anonym (54)

Man får trösta sig med att det är bra för hälsan att ha sin menscykel kvar. Efter menopausen ökar risken för olika sjukdomar bla hjärtinfarkt. 

Men självklart ska man söka hjälp om man har framfall eller besvärlig mens! 

Jag är nu 54 och har fortfarande regelbunden mens. Det känns så jäkla tröstlöst ibland! Onödigt. Inne på år 44 med mens nu. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (54) skrev 2024-05-28 09:56:07 följande:

Man får trösta sig med att det är bra för hälsan att ha sin menscykel kvar. Efter menopausen ökar risken för olika sjukdomar bla hjärtinfarkt. 

Men självklart ska man söka hjälp om man har framfall eller besvärlig mens! 

Jag är nu 54 och har fortfarande regelbunden mens. Det känns så jäkla tröstlöst ibland! Onödigt. Inne på år 44 med mens nu. 

Ah. Jo, jag har kvinnor på båda sidor som fått barn sent och haft regelbunden mens långt upp i åldrar så jag ser ju framför mig att det här inte lär försvinna snart direkt.
  • beli
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-28 00:18:14 följande:

Jag funderar lite på att göra det när jag blir äldre och är säker på att jag är klar med barn.. tror jag är det nu redan men inte helt 100.. är ?bara? 36 nu. Jag har lite livmoderframfall trots att jag bara har fött ett barn vaginalt (och två med snitt). Det är inget som måste åtgärdas nu men det är lite jobbigt med tyngdkänsla och att allt liksom sitter längre ner, är rädd för att det ska bli värre med åldern också.. det blev värre efter tredje barnet trots snitt (hoppas någon som tror att snitt är en garanti för att slippa framfall osv läser det här). 

Har fått väldigt riklig mens och värre mensvärk efter tredje barnet som jag fick för två år sen också..  När bestämde du dig för att göra det? Har det varit något negativt med operationen eller är det bara positivt? 

Just det, glömde säga att jag hade framfall före operationen och penetration kunde göra lite ont under året före operationen. Nu efter operationen verkar framfallet vara helt borta och sex är bara skönt. Ännu en fördel!

Våren 2022 började jag blöda okontrollerat, faktiskt efter att för första gången i mitt liv ha satt in en spiral - den föll ut av sig själv nån månad senare... men blödningarna bara fortsatte. Jag blödde hela våren och sommaren (med undantag för nån vecka) och på sensommaren pratade jag med läkare. Opererades i november 2022.

BARA positivt. INGET negativt.
  • beli
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-28 00:54:54 följande:

Vad krävs för att få hysterektomi?
    Jag har oregelbunden, kraftig mens med svår mensvärk, men det är ändå lindrigare nu när jag tar p-piller. 
    Innan hade jag konstant ont under två veckor varje månad, mellan ägglossningen och mensen.  Har/har haft myom i livmodern. 
    Jag är 44 år och har fem barn,  och fler barn kommer det inte bli, det är vi väldigt överens om.  
    Jag är lite känslomässigt kluven ändå,  min livmoder har varit trogen och  burit fram fem barn, varav fyra med kejsarsnitt.   Och ytterligare fem graviditeter som slutat med missfall eller abort.

Gå och prata med en läkare och beskriv dina problem. Det räckte för att jag skulle få operation.

För mig var besvären så hemska att jag inte kände nån nostalgi för livmodern. Klart att den burit min son, men ska jag lida varje dag i flera år framåt för den sakens skull? Vi kvinnor lider nog som det är av våra kroppar (till skillnad från männen).
  • beli
    Anonym (Va?) skrev 2024-05-28 05:40:03 följande:
    Men alltså, finns det ingenting vården kan göra utan att operera bort livmodern?
    Så där kan du ju inte ha det.

Har det alltid varit så besvärligt?
    Det finns inget negativt med att operera bort livmodern om man är klar med barn. Då har den ju gjort sitt. Att dras med mens i flera år till ingen nytta är ju så himla onödigt när man kan slippa det.
Svar på tråden Meningslösa mens...