• Anonym (Undrande)

Svag och spänd bäckenbotten?

Hej 
    Någon med erfarenhet av svag / spänd bäckenbotten? 

Jag är en 30-årig tjej, inga barn. Lång och smal, 

Haft besvär med ländryggen sedan jag var 20. Då fick jag första ryggskottet.  Jag gissar på att det var där besvären började. Till och från har jag fått ryggskott. Det enda läkare sagt har varit att det får alla, ungefär. 

Med tiden  har jag istället fått ont lite hela tiden nu. Även lite ut mot bäckenet.

Har gått hos flertalet sjukgymnaster men har nu funnit en bra. Enligt henne är det inte ryggen som är problemet, utan bäckenet. Hon såg att hela jag skakade bara jag lyfte ena benet. Svag bål. Spänd rumpa. Problem med bäckenet. 

Tränade lite smått med de övningar jag fått och tänkte inte så mycket mer på det sen. 

Nu har jag märkt att jag börjat få besvär med att jag ibland känner som att jag ska kissa på mig, så jag håller emot. Det kan vara om jag lyfter något tungt, går i en trappa eller rör på mig. Oftast brukar jag behöva gå och kissa när det blir så. Jag har också märkt att jag spänner magen. Har också besvär med förstoppning. 

Läste om spänd bäckenbotten och mycket stämmer överens med det. 

Vad tycker ni? Någon med erfarenhet? ska självklart kontakta sjukgymnasten igen men vill ändå bolla tankar här. Tycker det är lite pinsamt att prata med henne om det

• Svar på tråden Svag och spänd bäckenbotten?
  • Anonym (Undrande)

Har börjat göra mycket styrketräning nu för mage och rygg. Även resten av kroppen. 

Jag har gått upp några kilo i vikt och håller omedvetet in magen hela tiden. Kan det påverka? Göra så att man blir spänd och svag i bukmuskulaturen? 

Vilka övningar tycker ni är bra? 

Mycket tankar och funderingar nu 

Svar på tråden Svag och spänd bäckenbotten?