• Anonym (:(()

Fartkamera!! panik

Jag är så förvirrad, märker man om man blir fotad av en fartkamera i dagsljus med solglasögon på? Fick upp en notis i mobilen när jag kom hem att de hade satt upp en fartkamera på ett ställe där den ibland står. Jag minns inte om jag körde för fort eller inte och minns inte ens om jag såg en kamera överhuvudtaget, kan man vara så blind liksom..?  Kan ju vara så att kameran inte var uppsatt när jag åkte där men man vet ju aldrig.. Jag gissar på att jag körde runt 85 på 70 vägen då jag brukar köra den hastigheten.. Så fort jag fick upp smset åkte jag tillbaka till platsen men fann ingen kamera vilket gör detta ännu mer mystiskt.

Är på prövotid, ryker kortet nu?? har panik!!
    Jag hade under hela turen på mig solglasögon och hade ner solskyddet (vet inte hur mkt det döljer ansiktet dock..) Bilen står på min mamma. snälla lugna ner mig nu :(

• Svar på tråden Fartkamera!! panik
  • Anonym (X)

Om du körde för fort så får vi hoppas att du åker dit. 

• Anonym (Nej)

Du kan vara lugn. Vid 15km/h för fort ryker inte kortet.

Så om du blev fotad och om bilden blev bra och om dom ens skapar ett ärende av det så blir det bara böter.

Lär dig av din rädsla och kör enligt skyltad hastighet hädanefter. :)

Anonym (Nej) skrev 2024-05-30 20:48:15 följande:

Du kan vara lugn. Vid 15km/h för fort ryker inte kortet.

Så om du blev fotad och om bilden blev bra och om dom ens skapar ett ärende av det så blir det bara böter.

Lär dig av din rädsla och kör enligt skyltad hastighet hädanefter. :)

Tack för lugnandet. har gråtit massor så får hoppas på att detta stämmer! Får ju såklart ta konsekvenserna av mina handlingar om det blir något men man får hoppas!
  • Anonym (Va)

Frågan är väl VARFÖR du kör i 85 på en 70-väg?!

Anonym (Va) skrev 2024-05-30 21:03:39 följande:

Frågan är väl VARFÖR du kör i 85 på en 70-väg?!

Ja det var dumt. Kan inte ursäkta det. Klimatet på vägarna är stressiga. Jag som fortfarande är ny i trafiken har väll blivit påverkad negativt och börjat köra snabbare utan att kanske egentligen velat det. 
  • Anonym (Dan)

Det blir några tusen på sin höjd

Anonym (Dan) skrev 2024-05-30 21:07:01 följande:

Det blir några tusen på sin höjd

Det blir alltså inte ett "högre" straff för att jag är på prövotid? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (:(() skrev 2024-05-30 21:08:26 följande:
    Det blir alltså inte ett "högre" straff för att jag är på prövotid? 
    Nej det är exakt samma nivåer på straffet med prövotid som utan.

Den enda skillnaden är att om jag som inte har prövotid kör mer än 30km/h för fort på 50kn/h väg och högre så blir jag av med kortet men får tillbaka det automatiskt efter X antal månader.

Skulle du som har prövotid göra samma sak så skulle du få göra om allting för att få tillbaka det.

Men det blir inte högre straff bara för att du har det. Vid 15km/h hastighetsöverträdelse så får du och jag samma konsekvens.
  • Anonym (r)

Väx upp för fan och sluta skylla på massa annat.

• EnAnonumius
    Anonym (:(() skrev 2024-05-30 21:06:34 följande:
    Ja det var dumt. Kan inte ursäkta det. Klimatet på vägarna är stressiga. Jag som fortfarande är ny i trafiken har väll blivit påverkad negativt och börjat köra snabbare utan att kanske egentligen velat det. 
    Du hävdar att du inte kan ursäkta det..
    Sedan så kommer världens sämsta förklaring om något som påverkad negativt och börjat köra snabbare utan att egentligen velat det. Hör du inte själv hur dumt det låter?

Om du inte vill köra för fort så gör man det inte.
    Så enkelt är det faktiskt...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (r) skrev 2024-05-30 21:22:18 följande:

Väx upp för fan och sluta skylla på massa annat.

Sitt inte och mästra andra så där. Du behöver själv växa upp.
  • Anonym (Casanova)

Du märker blixten. Helt jävla omöjligt att missa. Men ingen aning om den blixtrar i dagsljus också.

För det mesta är kamerorna inte på. Dessutom visar hastighetsmätarna på bilarna alltid lite fel. Dvs bilen går några km långsammare än vad mätaren visar. Sen har de några km marginal innan de registrerar dig. Sen måste du ha lite otur att just den kameran är på.

Har passerat många kameror för fort. Bara en gång den blixtrat. Ingen gång har jag fått böter. Tips kan vara att ha solskyddet nere. Som skydd mot solen, så klart.

Svar på tråden Fartkamera!! panik