• Anonym (Mamman)

Kritiserad för kvällspromenad då barnet var hemma själv.

Jag: singelmamma, nykterist, är aldrig på galej men vill så här års gärna njuta av de svala sommarkvällarna genom att ta promenader kring klockan 20-22 i området kring där vi bor (jag är som längst 4-5 km hemifrån).

Barnet: 13 år, skötsam, inte obekväm med att vara hemma själv. Går och lägger sig kring 21:30, inga konstigheter.

En granntant mötte mig igår när jag var ute och gick (jag var på väg hemåt och klockan var strax innan 22:00) och frågade "vart har du NN, hen är väl inte hemma SJÄLV!?"
    Därefter följde lite stela och snabba meningsutbyten, varpå jag la i en högre växel och pinnade på snabbare hem.

Men alltså helt ärligt nu, visst var tantens "oro" helt obefogad utifrån ovanstående info?
    Jag blev ställd. Jag blev fundersam. Så pass att jag startar den här tråden. Men innerst inne känner jag att jag inte gjort något fel utan att tanten bara var bitter.

Men vad säger ni andra?

• Svar på tråden Kritiserad för kvällspromenad då barnet var hemma själv.
  • cosinus

Hade det varit omvänt, att du lagt dig 21:30 och 13-åringen varit ute själv hade hon väl möjligen haft lite fog för att höjda på ögonbrynen.

Men en fullt normal 13-åring hade jag inte tvekat en sekund att lämna hemma själv under de förutsättningar du skriver förutsatt att 13-åringen själv inte tycker det är läskigt att lägga sig utan att du kommit hem.

• Mandel

Granntanten är hysterisk kvarterspolis och strunta i henne! Nästa gång svarar du bara: Och?

Du gör helt rätt som tar promenaden för din egen skull och du gör även rätt som lär ditt barn att ta ansvar och klara sig självt.
    Håller med tidigare att så länge barnet inte tycker att det är läskigt att gå och lägga sig ensamt så ser jag inget som helst problem utan snarare bara fördel.

Fortsätt promenera om kvällarna!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mrs Moneybags

Nej, men snälla nån. Vad folk ska lägga sig i. 

En 13-åring tycker oftast att det bara är skönt när man lämnar dem ensamma ibland! Självklart ska du ta dina kvällspromenader. Du har inte gjort något fel.

• Anonym (A)

Absolut inga konstigheter. Tvärtom, normalt att kunna lämna en 13-åring själv.

• Bestemor

Naturligtvis kan en 13 åring vara hemma ensam.
    Jag satt barnvakt åt barnfamiljer när jag var 12 år.

Det är väldigt konstigt om dagens 13 åringar inte ens skulle kunna vara ensamma hemma på kvällen.

Nu är inte det mina föräldrar gjorde positivt, men antar att det hände även i andra familjer i början på 1970-talet.
    Mina föräldrar åkte på solsemester utomlands med min 4 åriga lillasyster och lämnade mig 13 år och min 15 åriga bror ensamma i vår lägenhet. Jag minns inte om det var borta 1 vecka eller 2 veckor

• Anonym (grann)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-31 10:19:55 följande:
    Kritiserad för kvällspromenad då barnet var hemma själv.

Jag: singelmamma, nykterist, är aldrig på galej men vill så här års gärna njuta av de svala sommarkvällarna genom att ta promenader kring klockan 20-22 i området kring där vi bor (jag är som längst 4-5 km hemifrån).

Barnet: 13 år, skötsam, inte obekväm med att vara hemma själv. Går och lägger sig kring 21:30, inga konstigheter.

En granntant mötte mig igår när jag var ute och gick (jag var på väg hemåt och klockan var strax innan 22:00) och frågade "vart har du NN, hen är väl inte hemma SJÄLV!?"
    Därefter följde lite stela och snabba meningsutbyten, varpå jag la i en högre växel och pinnade på snabbare hem.

Men alltså helt ärligt nu, visst var tantens "oro" helt obefogad utifrån ovanstående info?
    Jag blev ställd. Jag blev fundersam. Så pass att jag startar den här tråden. Men innerst inne känner jag att jag inte gjort något fel utan att tanten bara var bitter.

Men vad säger ni andra?

Vilken överreaktion! Eller trodde tanten att du har ett småbarn?

Du kunde väl bara ha svarat att, ja min tonåring är ensam hemma, och det går utmärkt. Ingen anledning för dig att gå igång på hennes överreaktion. 
  • Anonym (Dessy)

Tänk förr i tiden när 12-åringar flyttade hemifrån för att börja jobba som pigor.

Jag var hemma hela helgen själv då och då när jag var 14. Det var det bästa jag visste!

• Anonym (Mamman)

Tack för alla svar!

Jag kan tillägga att jag inte tar sena kvällspromenader _varje_ kväll (således går inte barnet och lägger sig själv _varje_ kväll). Men det händer nog 3-4 ggr i veckan så här års (helger inräknade och då är barnet vaken när jag kommer hem).

På vardagarna blir det utifrån vad som passar jobbschemat. Det händer även att jag (som nu) är ledig mitt på dagen. Jag ska ut en sväng snart. Undrar vad granntanten säger då. "SKOLKAR DU FRÅN ARBETET???" Haha, skämtåsido.

Tack än en gång. Skönt med bekräftelse.

• Anonym (Lol)

Bry dig inte om vad någon granne tycker. Så länge din dotter är bekväm med att vara ensam hemma så är det inget problem. Jag brukar också försvinna ut på promenader på kvällarna ibland men är aldrig längre bort än 15 min om det skulle vara något. Dock brukar jag alltid vara hemma tills hon ska sova.

Det är ju bra att du prioriterar lite träning och egentid så du mår bra och din dotter blir mer självständig av det. Winn winn för båda.

• Anonym (grann)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-31 10:35:35 följande:

Tack för alla svar!

Jag kan tillägga att jag inte tar sena kvällspromenader _varje_ kväll (således går inte barnet och lägger sig själv _varje_ kväll). Men det händer nog 3-4 ggr i veckan så här års (helger inräknade och då är barnet vaken när jag kommer hem).

På vardagarna blir det utifrån vad som passar jobbschemat. Det händer även att jag (som nu) är ledig mitt på dagen. Jag ska ut en sväng snart. Undrar vad granntanten säger då. "SKOLKAR DU FRÅN ARBETET???" Haha, skämtåsido.

Tack än en gång. Skönt med bekräftelse.

En viktig sak i det här är nog att du ska strunta i vad granntanten tror och tycker.
Svar på tråden Kritiserad för kvällspromenad då barnet var hemma själv.