Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Klarar inte plagiatkontroll?

Har du hänvisat till källan? Att skriva om med egna ord är ju så som man ska göra, men det räcker som sagt inte att flytta runt lite, hitta synonymer osv utan du måste verkligen omformulera, sammanfatta kan man säga.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-31 20:24:50 följande:
    Jo precis. Hänvisar till källan.

Det är det jag försöker... men några begrepp måste väl ändå finnas med om de liksom förklarar vad något handlar om? 

Tror inte jag är smart nog för att skriva akademiska texter. Är nog för dum för att förstå... men fattar ju vad som menas med att man ska använda synonymer. 
    Ja, klart man måste kunna använda vedertagna begrepp som är aktuella för ämnet, men det är ju inte det programmet reagerar på utan andra formuleringar, ffa ord för ord-plagiat.

Vilket program har du använt för att kontrollera texten?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-06-01 00:20:54 följande:
    Jo, vedertagna begrepp reagerar plagiarprogramen på. Även om det inte räknas som plagiat. 
    Den ska inte reagera på enstaka ord, då fungerar ju inte programmet som det ska. Om mina elever skriver en faktauppsats där de måste förklara vissa begrepp inom området så ska inte plagiatkontrollen reagera på sådant. Det handlar mer om ordagrant copy/paste och att man inte skrivit om tillräckligt.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-06-01 09:40:09 följande:
    Alla seriösa plaiagtkontroll program reagerar och det är helt normalt. Däremot är det inte samma som att man har plagierat. 

Allt som plagiatkontroll programmen reagerar på är inte plagiat. Vilket en lärare ska veta. Även en högstadielärare. 
    De ska som sagt inte reagera på att man använder facktermer.

Jag jobbar inte på högstadiet. Det är alltid lika tröttsamt att se när folk går ner i sandlådan med personangrepp. Försök utveckla din argumentationsteknik istället.
Svar på tråden Klarar inte plagiatkontroll?