• Anonym (Lovisa)

Tatuering = ökad risk för cancer?

Hej!

hur tänker ni som ännu inte tatuerat er men har funderat på det?  Bryr ni er om den senaste nyheten att det ökar risken för cancer? Jag har funderat på att göra en, men eftersom både stora och små ökar risken så blir jag så osäker. Nu känns det tveksamt.

visst, mängder av saker är tydligen cancerframkallande idag. Dock vill jag ju inte medvetet öka risken heller. 

så jag undrar- hur tänker ni andra?
    Dock ska man inte ta bort dom heller ju, för det är tydligen ännu mer riskfyllt (till er som kanske har gjort men nu vill ta bort det)

• Svar på tråden Tatuering = ökad risk för cancer?
  • Anonym (Jag)

Jag har inga och lär inte skaffa några heller, särskilt efter det där! Men jag är orolig för mannen i mitt liv som är tatuerad över nästan hela kroppen :(

• Anonym (r)

Källa på det.

Eller källa vad man inte kan få cancer av...

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (r) skrev 2024-06-01 15:38:43 följande:

Källa på det.

Eller källa vad man inte kan få cancer av...

Det har ju varit på nyheterna de senaste dagarna. Att det ökar risken med 21% . Svensk studie. Lymfom . Googla..
  • Anonym (Klara)

Jag gjorde en tatuering för 20 år sedan, jättenöjd med den och jag skulle gärna göra en till. Dock avstår jag pga att de ej vet än om det ökar risken för cancer, det pågår ju studier om det. Vågar inte ta den risken så det blir ingen mer tatuering förrän nån studie visat att det är 100% säkert. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-06-01 15:43:12 följande:
    Det har ju varit på nyheterna de senaste dagarna. Att det ökar risken med 21% . Svensk studie. Lymfom . Googla..
    Oj, så studierna är klara nu, har missat det. Då blir det aldrig nån mer tatuering för mig.
  • FtS70

Jag skulle inte rekommendera någon att avstå enbart för den ökade risken för lymfom, 20% är för lite. ( 2000 pers drygt drabbas i Sverige varje år.) Studien visar inte heller på ökad risk efter antal tatueringar eller tatuerad yta på kroppen. 

• TvillingmammaVästgöte

Låter ju inte konstigt eller överraskande. De flesta kemikalier och allt konstgjort vi använder på och i kroppen är ju oftast skadligt och ofta canceframkallande. 

Som tex allt smink , puder och konstiga krämer som nu till och med ganska små flickor använder. 

• Core

Ja med tanke på att socker skördar liv som vatten rinner ur kranen kanske man skulle börja där, om man är rädd för cancer. 

Nu kanske inte TS får i sig socker, men det är alltid intressant hur folk silar mygg och sväljer kameler (älskar det ordspråket) anpassat efter sin egen livsstil 

• Core

En annan sak jag funderar över med de här studierna, samma sak varje gång. Tittar man på fler psykosociala faktorer? Man kan exempelvis anta ganska lätt att en person som tatuerar sig har generellt mindre risktänk, jag tänker att en mer reflekterande lugn person inte har samma benägenhet att tatuera sig? Dricker folk som tatuerar sig mer? Etc.

• Anonym (Klara)
    Core skrev 2024-06-02 00:25:01 följande:

En annan sak jag funderar över med de här studierna, samma sak varje gång. Tittar man på fler psykosociala faktorer? Man kan exempelvis anta ganska lätt att en person som tatuerar sig har generellt mindre risktänk, jag tänker att en mer reflekterande lugn person inte har samma benägenhet att tatuera sig? Dricker folk som tatuerar sig mer? Etc.

De hade tagit med faktorer i studien som rökning, inkomst, socioekonomisk status och de hade ingen betydelse när det gällde cancer och tatueringar. 
  • Anonym (XXX)

Det säger sig ju självt, att det inte kan vara nyttigt att trycka ner färger som innehåller gud vet vilka kemikalier i underhuden. Där det kan komma ut i blodet och lymfan. Det begränsar också för sjukvårdspersonal i ett akut läge, eftersom man inte får sticka ner nålar igenom tatueringarna. Jag har alltid ansett att tatuerade människor är idioter, och det brukar även snabbt visa sig på andra idiotiska beslut som de tar. 

• Anonym (2Tattar)

Läste det som stod i den länk som lagts upp. Känns otroligt vagt.

Eller så väljer de bara att inte ta upp viktig fakta som exempelvis,
    De som de testade, hade de samma bakgrund exempelvis ingen förälder eller far/mor-föräldrar som fått cancer?`Känns otroligt viktigt att kolla bakåt också.

Hade de exakt samma kost och intag av socker och andra farliga ämnen?
    Använde de samma tvättmedel och inget sköljmedel?
    Hade de liknande jobb? Exempelvis inomhusjobb?
    Reste de lika mycket till likadana länder?

När det gäller hudcancer så är det mycket att kolla på, det jag skrivit ovan är bara några få och enkla kriterier som alla måste vara exakt lika annars faller studien då det inte är korrekt och lika grund som de står på.

Har svårt att ta det seriöst. Men självklart finns det säkert nackdel med tatuering precis som det troligen gör med piercing.

• Agda90

Med tanke på hur lymfan fungerar så är det ganska logiskt att något som trycks in i huden, så som man gör vid tatueringar, ställer till med ett helvete. 

Jag har, sedan jag fick reda på min sköldkörtelsjukdom, studerat kroppen och hur den fungerar väldigt mycket. Det är alltså över 15 år sedan jag fick min diagnos och har läst allt jag kan komma över i minst 10 år. Medan min man läser en roman vid poolen på semestern plöjer jag genom studie efter studie om kroppen, sjukdomar, kost osv osv.  Jag läser både det som kommer från traditionerlig medicin och alternativ medicin. 

Lymfsystemet är komplext men ändå inte. Sköter vi oss så sköter det sig. Men tyvärr så sköter vi inte oss... .Hur många är det som tänker på att äta mat som faktiskt är bra för kroppen? För många köper Billys pan pizza eller en Dafgårds eller en pizza från den lokala pizzerian allt för ofta. Vi stressar, sover fel (kroppen behöver en återställning i rätt tid för att kunna återhämta sig. Vi ska inte sitta uppe kl 1 då ska vi sova! Ja skiftarbete är inte bra för oss men nödvändigt i dagens samhälle). Vi behöver röra på oss!! Det finns de som har stillasittande arbete som kommer hem och tränar på gymmet en timme sen anser mig att man har varit så himla bra och sund, sorry det räcker inte. När vi stressar andas vi fel och skapar dåliga förutsättningar för oss själva utifrån och in. 

Så om vi genom fel kost, stress och dålig sömn och kass träning kan sabba lymfsystemets optimala funktion vad gör inte tatueringar mot oss då? Det är en lång väg från frisk till cancer och mycket annat kan hända på vägen. Vilka andra problem får människokroppen pga tatueringar som INTE är cancer?? 21 % riskerar att få cancer men vad riskerar resten av de tatuerade att drabbas av?

• Anonym (XX&&)
    Anonym (2Tattar) skrev 2024-06-03 13:46:00 följande:

Läste det som stod i den länk som lagts upp. Känns otroligt vagt.

Eller så väljer de bara att inte ta upp viktig fakta som exempelvis,
    De som de testade, hade de samma bakgrund exempelvis ingen förälder eller far/mor-föräldrar som fått cancer?`Känns otroligt viktigt att kolla bakåt också.

Hade de exakt samma kost och intag av socker och andra farliga ämnen?
    Använde de samma tvättmedel och inget sköljmedel?
    Hade de liknande jobb? Exempelvis inomhusjobb?
    Reste de lika mycket till likadana länder?

När det gäller hudcancer så är det mycket att kolla på, det jag skrivit ovan är bara några få och enkla kriterier som alla måste vara exakt lika annars faller studien då det inte är korrekt och lika grund som de står på.

Har svårt att ta det seriöst. Men självklart finns det säkert nackdel med tatuering precis som det troligen gör med piercing.

Seriösa studier brukar ta höjd för sk confounders. 
Svar på tråden Tatuering = ökad risk för cancer?